Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
DIAGNOZA Liczba odnalezionych rekordów: 1
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była diagnoza rozpoznawania płaskich figur geometrycznych przez dzieci wieku 5-7 lat, które uczęszczały do wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badaniem objęto 354 dzieci. Do diagnozy wykorzystano nowoczesne technologie, tj. okulograf stacjonarny Eye Tracker Glasses rejestrujący dane z częstotliwością pomiarów 250 Hz. To nowoczesne narzędzie posiada specjalny system pomiarowy, który śledzi i zapisuje obraz, w jakiej kolejności oraz w jakim tempie patrzy badana osoba. W celu wykazania różnic pomiędzy poprawnością wykonania zadań, a przedszkolem do którego uczęszcza badane dziecko zastosowano test Chi-kwadrat Pearsona. Do oceny różnic w czasie wykonania zadania wykorzystano jednoczynnikową analizę wariancji. We wszystkich analizowanych przypadkach przyjęto poziom istotności p=0.05. Wyniki badanej grupy przedszkolaków pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na ten poziom jest wiek rozpoczęcia edukacji przedszkolnej i czas jej trwania. Streszczenie: The article presents the results of research aimed at diagnosing flat geometric figures by children aged 5-7 who attended selected kindergartens in the Biała Podlaska poviat. 354 children were included in the research. Modern technologies were used for diagnosis, such as a stationary Eye Tracker Glasses, which records data with a measurement frequency of 250 Hz. This modern tool has a special measurement system that tracks and records the image, in what order and at what pace the examined person looks. The Pearson Chi-square test was used to demonstrate the differences between the correctness of the tasks performed and the kindergarten attended by the examined child. One-way analysis of variance was used to assess the differences in the performance of the task. In all analysed cases, the level of significance was p = 0.05. The results of the studied group of pre-schoolers showed differences in the level of knowledge and skills in geometry. An important factor influencing this level is the age at which preschool education begins and its duration.