AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: MARCINOWICZ LUDMIŁA
Liczba odnalezionych rekordów: 3



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/3
Nr opisu: 0000046698
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn, Anna Pańczuk, Anna Jadwiga Ławnik, Adam Szepeluk, Katarzyna Aniela Łaskarzewska, Ewa Kobos, Zofia Sienkiewicz, Ludmiła Marcinowicz, Elżbieta Szlenk-Czyczerska, Elżbieta Krupińska, Krystyna Jaracz.
Tytuł pracy: Nursing students' attitudes towards persons with physical disabilities. Cross-sectional study
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 9, no. 2, p. 185--193
p-ISSN: 2450-5927
e-ISSN: 2450-5722

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: attitudes ; disability ; MAS-PL ; nurse ; students
https://www.termedia.pl/Nursing-students-attitudes-towards-persons-with-physical-disabilities-Cross-sectional-study,100,51917,0,1.html
DOI: 10.5114/jhi.2023.133234
Streszczenie: Introduction: Disability does not concern the life of an individual, but it refers to interpersonal relationships, interactions between people with disabilities and the surrounding physical and social environment. The social inclusion of people with disabilities is possible when the barriers that hinder their everyday life are removed. Among them there are negative social attitudes and marginalization of people with disabilities which can become particularly acute. Material and methods: The aim of the research was ascertain nursing students' attitudes towards persons with physical disabilities. The research comprised 7 universities educating in the field of nursing in Poland. In total, 1323 nursing students of undergraduate and graduate studies were surveyed. The research was conducted online in the period from October 2021 to March 2022. The study used the Polish adaptation of the scale used to assess attitudes towards persons with disabilities; namely, the Multidimensional Attitudes Scale Towards Persons with Disabilities (MAS-PL). Results: Globally, the average score obtained by students on the MAS-PL scale was 82.69. The greatest differentiation of responses was shown in the emotions and cognitive subscale, while the smallest one was seen in the behavioural subscale. There was no significant relationship between the results of the MAS-PL scale and gender and the age of respondents. More positive attitudes were declared by graduate students than by undergraduate students. Statistically, there is a significantly higher global score on the scale and subscale of emotions shown by students living in a city with over 100,000 inhabitants compared to students living in the countryside. Conclusions: Place of residence and the level of study are factors related to the attitudes of nursing students towards people with physical disabilities. The attitudes of students majoring in nursing should be shaped during the implementation of the curriculum and the creation of projects enabling mutual relationships between students and persons with disabilities.

2/3
Nr opisu: 0000036305
Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Ludmiła Marcinowicz, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Wsparcie społeczne a zachowania agresywne młodzieży ponadgimnazjalnej z uwzględnieniem płci oraz wieku badanej grupy
Tytuł równoległy: Social support and aggressive behaviours of secondary-school youth, with considerations for gender and age of the examined group
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, nr 3, s. 47--54
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: przejawy agresji ; wsparcie społeczne ; wiek młodzieńczy
Słowa kluczowe ang.: manifestations of aggression ; social support ; adolescence
http://rs.guselnykov.com/articles/5bfed1777513c
DOI: 10.29316/rs.2018.26
Streszczenie: Wstęp. Wsparcie społeczne to proces, w którym osoba próbuje zaspokoić potrzeby innej, dzięki takiemu działaniu wspierana jednostka czuje się lubiana, kochana, szanowana i ceniona. Zachowania agresywne mają na celu wyrządzenie krzywdy i doprowadzenie do utraty cenionych społecznie wartości, zadanie bólu fizycznego lub moralnego innemu człowiekowi. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych z powiatu bialskiego, województwa lubelskiego. Badania realizowano techniką ankiety audytoryjnej nadzorowanej przez autorkę pracy. Wyniki. Ogólna agresja kobiet wiązała się istotnie statystycznie ze wsparciem oceny. Na poziom ogólny agresji wśród mężczyzn istotny wpływ miało wsparcie poczucia wartości oraz ogólne wsparcie społeczne. Nie wykazano różnicy pomiędzy wsparciem społecznym a agresją ogólną wśród badanych w wieku 19-21 lat. Ogólna agresja młodzieży w wieku 18 lat wiązała się z poziomem wsparcia materialnego oraz ogólnego wsparcia społecznego. Wnioski. Poczucie wsparcia społecznego różnicuje młodzież ponadgimnazjalną o różnym poziomie wsparcia społecznego w zakresie zachowań agresywnych, silniej przy podziale ze względu na płeć niż na wiek.
Streszczenie: Introduction. Social support is a process in which a person tries to satisfy the needs of another person, resulting in this person's feeling liked, loved, respected and valued. Aggressive behaviours are intended to cause physical and moral harm to other people as well as cause them to lose socially appreciated values, inflict physical or moral pain upon another human being. Material and methods. The research was carried out among secondary school students from Biała Podlaska District, in Lublin Province. The research was carried out using the random questionnaire survey technique supervised by the author of the work. Results. General aggression among women was related to support of self-esteem in a statistically significant way. The level of general aggression among men was significantly influenced by the support of the sense of value and general social support. No difference was demonstrated between social support and general aggression among respondents aged 19-21. General aggression of youth aged 18 was related to the level of financial support and general social support. Conclusions. The sense of social support differentiates secondary-school youth with various levels of social support in the scope of aggressive behaviour; differentiation is more accented with respect to gender than age division.

3/3
Nr opisu: 0000028185
Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Ludmiła Marcinowicz, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Zachowania agresywne młodzieży ponadgimnazjalnej na przykładzie wybranych szkół z powiatu bialskiego
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, Vol. 18, nr 3, s. 343--348
p-ISSN: 1428-345X

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 7.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: agresja ; zachowania agresywne ; wrogość ; młodzież ponadgimnazjalna
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
Inne bazy podające opis:
  • MEDLINE
  • Scopus
  • EBSCO
  • Polska Bibliografia Lekarska

    http://www.medwiekurozwoj.pl/articles/2014-3-7.pdf

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB