AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PAWŁOWICZ-SOSNOWSKA EWA TERESA
Liczba odnalezionych rekordów: 38



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/38
Nr opisu: 0000047062
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: The impact of ecological workshops on the ecological awareness of parents of preschool children
Tytuł pracy w innym języku: Wpływ warsztatów ekologicznych na świadomość ekologiczną rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 18, nr 1, s. 24--39
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Słowa kluczowe: dzieci ; ekologia ; rodzice ; świadomość ekologiczna ; warsztaty ekologiczne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; ecological workshops ; ecology ; environmental awareness ; parents ; preschool education
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Wplyw-warsztatow-ekologicznych-na-swiadomosc-ekologiczna-rodzicow-dzieci-w-wieku,177288,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/177288
Streszczenie: The aim of the study is to try to show the role of ecological workshops in raising ecological awareness, which has an impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children. Material and methods: Empirical research was conducted among 50 parents of children attending 4 kindergartens in Biała Podlaska. In the empirical research conducted in 2023, the diagnostic survey method was used using the following techniques: interview and questionnaire. Results: Quantitative and qualitative analysis Conclusions: The analysis of the obtained research results allowed to confirm the need to organize cyclical workshops activating parents in the field of pro-ecological influences on their own children. The significant role of ecological workshops was shown, taking into account three areas of the concept of ecological awareness adopted for research purposes. Their clear impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children was noticed.
Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania roli warsztatów ekologicznych w podnoszeniu świadomości ekologicznej, mającej wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał i metody: Badania empiryczne przeprowadzono wśród 50 rodziców dzieci uczęszczających do 4 bialskich przedszkoli. W badaniach empirycznych, przeprowadzonych w 2023 roku, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik: wywiadu i ankiety. Wyniki: Analiza ilościowa i jakościowa. Wnioski: Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę organizowania cyklicznych warsztatów aktywizujących rodziców w zakresie oddziaływań proekologicznych na ich własne dzieci. Ukazano znaczącą role warsztatów ekologicznych uwzględniających trzy obszary przejętej na potrzeby badań koncepcji świadomości ekologicznej. Zauważono ich wyraźny wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Można powiedzieć, że podjęte w ramach warsztatów oddziaływania w zakresie tych trzech wyodrębnionych obszarach świadomości ekologicznej, przyczyniły się do zapoczątkowania zauważalnych zmian w koncepcji a nawet sposobie bycia badanych osób w świecie przyrody.

2/38
Nr opisu: 0000044212
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 199-215
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/38
Nr opisu: 0000044797
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk.
Tytuł pracy: Przedszkole bliżej natury - ścieżka przyrodnicza jako odpowiedź na potrzeby rozwojowe dziecka
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 12, nr 2, s. 115--126
p-ISSN: 2083-6325
e-ISSN: 2449-7142

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; potrzeby rozwojowe ; ścieżka przyrodnicza ; wychowanie przedszkolne
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/11607
DOI: 10.21697/fp.2022.2.09
Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania wyzwań i zalet edukacji w przyrodzie, realizowanej w ramach ścieżki przyrodniczej, w odpowiedzi na problematykę dotyczącą kształtowania realnych postaw i zachowań względem przyrody, a także wynikających z ich braku deficytów rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 13 w Białej Podlaskiej. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę powrotu do przyrody w wychowaniu przedszkolnym.
Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020

4/38
Nr opisu: 0000043202
Autorzy: Anna Pańczuk, Małgorzata Tokarska-Rodak, Patrycja Teodorowicz, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Tick-borne pathogens in Dermacentor reticulatus collected from dogs in eastern Poland
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, Vol. 86, issue 3, p. 419--429
p-ISSN: 0168-8162
e-ISSN: 1572-9702

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 2.200
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: Anaplasma phagocytophilum ; Borrelia burgdorferi ; Dermacentor reticulatus ; dogs ; Poland
https://link.springer.com/article/10.1007/s10493-022-00700-3
DOI: 10.1007/s10493-022-00700-3
Streszczenie: In recent years, the distribution of Dermacentor reticulatus ticks has expanded into new territories in many European countries, including Poland, with increased population densities in areas of their regular occurrence. The spread of D. reticulatus enhances the risk of exposure of domestic animals and their owners to tick-borne diseases. The objective of this study was to assess the prevalence of infection of D. reticulatus ticks feeding on dogs with the pathogens Borrelia burgdorferi sensu lato and Anaplasma phagocytophilum. The study material comprised 152 D. reticulatus ticks collected from dogs in the northeastern part of Lublin Province (eastern Poland). A ready-made AmpliSensŽ TBEV, B.burgdorferi sl, A.phagocytophilum, E.chaffeensis/E.muris-FRT PCR kit was used for qualitative detection and differentiation of tick-borne infections. The assessment of the degree of infection of the analyzed ticks with the two pathogens revealed that 9.2% (14/152) of the examined ticks were infected with one of the pathogens. No co-infections with the pathogens were detected in any of the ticks. The highest specific percentage of infections (8.6%, 13/152) was associated with A. phagocytophilum. The presence of B. burgdorferi s.l. was detected in only one of the examined ticks (0.7%). The spread of D. reticulatus to new territories and the increase in population density in areas of their regular occurrence implies the need for further studies of the prevalence of pathogens with medical and veterinary importance in order to assess the risk of tick-borne diseases.
Projekt/grant: Obecność patogentów chorobotwórczych w kleszczach z terenu wschodniej Polski : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.V.5

5/38
Nr opisu: 0000044242
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Zastosowanie metody tutoringu w procesie kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w czasie zdalnej edukacji
Tytuł równoległy: The use of tutoring method in remote teaching of pedagogical students during the COVID-19 pandemic
Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 151-158
ISBN: 978-83-64881-89-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 19262
Liczba arkuszy: 0,48
Słowa kluczowe: studenci ; tutoring ; zdalne nauczanie
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

6/38
Nr opisu: 0000044484
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Znaczenie zdrowia emocjonalnego w kontekście wychowania prozdrowotnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Tytuł równoległy: The significance of emotional health in the context of pro-health education of early-school children
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 153-158
ISBN: 978-83-66597-50-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie prozdrowotne ; zdrowie emocjonalne ; zdrowy styl życia
Słowa kluczowe ang.: early-school children ; parent ; emotional health ; health ; healthy lifestyle
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

7/38
Nr opisu: 0000042818
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Aktywność fizyczna uczniów w dobie pandemii COVID-19 z perspektywy Celów Zrównoważonego Rozwoju
Tytuł równoległy: Physical activity of students during the COVID-19 pandemic from the perspective of the Sustainable Development Goalsc
Tytuł całości: W: Przyszłość polskiej szkoły : alert pedagogiczny / red. nauk. Agnieszka Klimska, Marcin Klimski
Miejsce wydania: Toruń
Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 133-144
ISBN: 978-83-8180-579-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; COVID-19 ; pandemia ; uczniowie ; zrównoważony rozwój
Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; pandemic ; physical activity ; students ; sustainable development
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

8/38
Nr opisu: 0000042067
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Paweł Sobczak, Maciej Domański, Dominik Szwajgier.
Tytuł pracy: Determination of the Content of Selected Pesticides in Surface Waters as a Marker of Environmental Pollution
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 13, Issue 16, article number 8942
p-ISSN: 2071-1050

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 3.889
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: eastern Poland ; environmental pollution ; health ; neonicotinoids ; pesticides ; sustainable development ; water
https://www.mdpi.com/2071-1050/13/16/8942/htm
DOI: 10.3390/su13168942
Streszczenie: Pesticides are a major problem not only in the food chain but also when considering the protection of our planet. The use of neonicotinoids has been banned in the EU due to their high toxicity to living organisms, in particular honeybees. The presence of neonicotinoids in natural waters poses a threat to pollinating insects and thus hampers organic production. Pesticide residues in the natural waters of agricultural land are monitored within the framework of promoting sustainable rural development to maintain the safety of human and animal health. Chromatographic analyses of selected neonicotinoid pesticides in water samples from agricultural sites in eastern Poland were performed using high performance liquid chromatography (HPLC), which followed a solid-phase extraction (SPE). The research revealed no evidence of neonicotinoids contamination. Water quality in this region can be a good factor in promoting sustainable development. The obtained results complement the existing knowledge on the impact of neonicotinoids on both the sustainable food chain and the environment. Based on the results obtained, it is possible to conclude that they are not being used in rural area under the study.

9/38
Nr opisu: 0000041949
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście edukacji sustensywnej
Tytuł równoległy: Shaping health habits of early school children in the context of sustainable education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 19, nr 2, s. 55--61
p-ISSN: 1733-1218
e-ISSN: 2719-826X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja sustensywna ; edukacja zdrowotna ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zrównoważony rozwój
Słowa kluczowe ang.: children ; health education ; health habits ; rearing ; sustainable development ; sustainable education
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8783
DOI: 10.21697/seb.2021.19.2.05
Streszczenie: We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.
Streszczenie: In the current literature on the subject the theoretical concepts of sustainable development are fairly well documented, there is however a need to research the applications of those ideas in practice. It seems important then to build strategies of actions especially concerning the realm of consciousness. A necessary condition for shaping social consciousness of sustainable development is shaping pro-health attitude of children as soon as in early school. That is why, the goal of the study, whose results have been presented in this article, was to inspect the level of pro-health habits achieved by early school children in the course of sustainable education. An analysis of the results allowed to answer the key problem question: "How is pro-health attitude of early school children shaped in the context of sustainable development, with the influences of parents and teachers?" The results of the study showed a high level of pro-health habits in children, which to some degree points towards a need to keep up the strategy of actions of sustainable education by executing tasks in the aspect of cooperation of school and family environments, and also a need to continue research in the aforementioned territory.

10/38
Nr opisu: 0000042739
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Magda Pawłowicz, Karol Sudewicz.
Tytuł pracy: Rola edukacji proekologicznej w społeczeństwie konsumpcyjnym w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: The role of pre-ecological education in consumer society in the opinion of parents of pre-school children
Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: KSAP
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 201-217
ISBN: 978-83-61713-26-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja proekologiczna ; rodzice ; społeczeństwo konsumpcyjne ; świadomość proekologiczna ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; consumer society ; parents ; pre-school children ; pro-ecological awareness ; pro-ecological education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020

11/38
Nr opisu: 0000042738
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Socjalizacja konsumencka dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rodzinie
Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: KSAP
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 218-233
ISBN: 978-83-61713-26-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; konsumpcja ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; socjalizacja konsumencka ; wiek wczesnoszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

12/38
Nr opisu: 0000041487
Autorzy: Anna Pańczuk, Małgorzata Tokarska-Rodak, Marta Zarębska, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Species diversity of ticks infesting dogs in the north-eastern part of Lublin Province (eastern Poland)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 67, no. 1, p. 79--83
p-ISSN: 2299-0631
e-ISSN: 2300-6706

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe ang.: Dermacentor recitulatus ; dog ; Ixodes ricinus ; Poland ; ticks
https://www.annals-parasitology.eu/go.live.php/PL-H239/2021-vol-67.html
DOI: 10.17420/ap6701.314
Streszczenie: Ixodes ricinus followed by Dermacentor reticulatus are the most common tick species with medical and veterinary importance in Poland. Ixodes ricinus is widely distributed across Poland, whereas the range of D. reticulatus is limited to the eastern and central parts of the country, with several new foci in the mid-west and west. Concurrently, an increase in the occurrence range of D. reticulatus has been observed. Recent studies indicate its high density in eastern Poland. The aim of the study was to determine the species composition of ticks infesting dogs from the north-eastern part of Lublin Province. In a three-year study (2017-2019), 501 tick specimens were collected from 122 dogs in the north-eastern part of Lublin Province (eastern Poland). 174 ticks were removed from 24 pet dogs kept by individual owners and the other 327 were collected from 98 dogs from the animal shelter. Two tick species: D. reticulatus 55.5% (278/501) and I. ricinus 44.5% (223/501) were identified in the group of 501 ticks removed from the dogs. Dogs in the north-eastern part of Lublin Province are exposed to contact with two tick species: I. ricinus and D. reticulatus, with a higher frequency of the latter species. Identification of the species of ticks infesting dogs in an analyzed area and knowledge of pathogens transmitted by ticks facilitates correct differential diagnosis of tick-borne diseases.
Projekt/grant: Obecność patogentów chorobotwórczych w kleszczach z terenu wschodniej Polski : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.V.5

13/38
Nr opisu: 0000042735
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Wychowanie ekonomiczne dzieci w środowisku rodzinnym
Tytuł równoległy: Economic education of children in a family environment
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI wieku / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 135-150
ISBN: 978-83-66597-14-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie ekonomiczne
Słowa kluczowe ang.: child ; early-school children ; economic education ; economic socialization ; family
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

14/38
Nr opisu: 0000040669
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nawyki prozdrowotne dzieci w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Pro-health habits of early school children, based on parents' opinion
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 377-386
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; rodzice ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: child ; early years ; parent ; pro-health habits ; upbringing ; health
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

15/38
Nr opisu: 0000038556
Autorzy: Małgorzata Tokarska-Rodak, Mariia Shkilna, Monika Krajewska, Anna Pańczuk, Marcin Weiner, Ewa Teresa Pawłowicz, Mykhailo Korda, Ivan Klisch, Mykhailo Andreychyn.
Tytuł pracy: Ocena wiedzy myśliwych i leśników w zakresie możliwości zapobiegania infekcjom Borrelia burgdorferi
Tytuł równoległy: The evaluation of hunters and foresters' knowledge of the possible ways of preventing Borrelia burgdorferi infections
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 71, no 1, p. 59--68
p-ISSN: 0465-5893
e-ISSN: 2353-1339

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.760
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: borelioza z Lyme ; erythema migrans ; leśnicy ; myśliwi ; profilaktyka ; edukacja
Słowa kluczowe ang.: Lyme borreliosis ; erythema migrans ; foresters ; hunters ; prevention ; education
Inne bazy podające opis:
  • Scopus

    http://medpr.imp.lodz.pl/Ocena-wiedzy-mysliwych-i-lesnikow-w-zakresie-mozliwosci-zapobiegania-infekcjom-Borrelia,112264,0,1.html
    DOI: 10.13075/mp.5893.00841
    Streszczenie: Wstęp: Badania miały na celu ocenę świadomości myśliwych i leśników w zakresie działań podejmowanych w celu zapobiegania zakażeniom Borrelia burgdorferi. Materiał i metody: Grupa badana liczyła 236 myśliwych z Polski i 339 leśników z Ukrainy. Badanie zostało oparte na oryginalnym kwestionariuszu zawierającym pytania dotyczące stosowanych metod usuwania wkłutych kleszczy, rodzaju środków zapobiegawczych podejmowanych w celu uniknięcia pokłucia przez kleszcze i oceny wiedzy dotyczącej zapobiegania chorobom przenoszonym przez kleszcze, a także potrzeby edukacji tym zakresie. Wyniki: Usunięcie kleszcza za pomocą pęsety częściej praktykowali myśliwi z Polski (16,5%), a smarowanie wkłutego kleszcza substancją oleistą, aby samoczynnie odpadł, stosowali leśnicy z Ukrainy (18,8%). Występowanie rumienia wędrującego (erythema migrans) po pokłuciu przez kleszcza częściej zgłaszali leśnicy z Ukrainy (47,2%). Spośród osób deklarujących brak wiedzy na temat profilaktyki chorób odkleszczowych ponad 78% myśliwych i 61% leśników chciało zdobyć taką wiedzę. Ponad 11% myśliwych i 21% leśników nie widziało jednak potrzeby edukacji w tym zakresie. Myśliwi częściej niż leśnicy deklarowali stosowanie repelentów i sprawdzanie ciała po powrocie z terenów zielonych. Wnioski: Prowadzenie działań edukacyjnych jest niezbędne wśród osób podejmujących działalność hobbystyczną i zawodową na obszarach leśnych Polski oraz Ukrainy. Uzasadnione wydaje się przeprowadzenie badań dotyczących preferencji w wyborze repelentów wśród grup zagrożonych pokłuciem przez kleszcze.
    Streszczenie: Background: This study is aimed at evaluating the awareness among hunters and foresters concerning the activities undertaken for the prevention of Borrelia burgdorferi infections. Material and Methods: The study group included 236 hunters from Poland and 339 foresters from Ukraine. The study was based on an original questionnaire including questions which concerned the applied methods of removing ticks attached to the skin, the kind of preventive measures undertaken to avoid tick bites, the evaluation of knowledge concerning the prevention of tick-borne diseases, as well as the participants' willingness to be educated on this issue. Results: Removing a tick with a pair of tweezers by a simple vertical move was more frequently practiced by the hunters (16.5%). Spreading an oily substance over a tick to make it go out on its own was more often applied by the foresters (18.8%). The occurrence of erythema migrans was more frequently reported by the foresters (47.2%). Among the persons declaring no knowledge of the prevention of tick-borne diseases, 77.8% of the hunters and 61.5% of the foresters were willing to gain such knowledge, and 11.1% of the hunters and 21.2% of the foresters did not want any education on this issue. The hunters more often than the foresters applied repellents and checked their body after returning from green areas. Conclusions: Education is needed in certain groups undertaking hobby or vocational activities in forest areas of Poland and Ukraine. It seems reasonable to undertake research on the preferences concerning the choice of repellents among the groups at risk of tick bites.
    Projekt/grant: Seroepidemiologiczne badania w kierunku wybranych zoonoz i patogenów wywołujących choroby odkleszczowe u rolników i myśliwych powiatu bialskiego : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska

    16/38
    Nr opisu: 0000039782
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: University education of students with disabilities with the example of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
    Tytuł równoległy: Edukacja akademicka studentów z niepełnosprawnościami na przykładzie Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2020, nr 2, s. 108--119
    p-ISSN: 0137-818X

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 40.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wykształcenie wyższe ; edukacja włączająca ; studenci z niepełnosprawnościami ; ograniczenia ; bariery
    Słowa kluczowe ang.: university education ; inclusive education ; students with disabilities ; barriers
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://e-szkolaspecjalna.pl/resources/html/article/details?id=203937
    DOI: 10.5604/01.3001.0014.1336
    Streszczenie: Interest in the problem of the participation of people with disabilities in public, social, professional and, in particular, educational life has increased over the past few years both worldwide and in Poland. The literature on the subject includes numerous publications concerning the education of children and youth with disabilities. This is not surprising since education at the primary as well as secondary school level is obligatory in Poland. It is also a condition for taking up higher education. The functioning of students with disabilities in higher education institutions is not so widely commented on in the literature. According to the data by the Central Statistical Office (GUS), the number of university students with disabilities amounted to 22,988 in 2007, and it increased to 31,613 by 2012. However, there has been a decline in the number of university students with disabilities since 2013. There were 28,940 university students with disabilities in 2013, while only 25,121 strived to receive third-level education in 2016, which constituted 1.86% of the total number of students in Poland. The fact that only 4.6% of people with disabilities had third-level education in 2002 is also worth noting. Since 2006, the number of students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska has maintained a relatively permanent level of 50 people, representing 1.7% of the total number of students at the school. The objective of the study was to define the specificity of the functioning of the students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska in the context of educational conditions offered to them by the school. The findings show that students with disabilities point to their difficult individual situation rather than to the conditions provided by the university as the source of their difficulties in studying.
    Streszczenie: W ostatnich dekadach zarówno na świecie, jak i w Polsce wzrosło zainteresowanie problematyką uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu publicznym, społecznym, zawodowym, a szczególnie edukacyjnym. Literatura przedmiotu wskazuje na liczne publikacje dotyczące edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Fakt ten nie dziwi, gdyż edukacja na poziomie szkoły podstawowej i średniej jest w naszym kraju obligatoryjna. Warunkuje także podjęcie kształcenia na studiach wyższych. Funkcjonowanie studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych nie jest już tak obszernie komentowane w literaturze. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2007 r. w Polsce było 22 988 studentów z niepełnosprawnościami, a w 2012 r. liczba ta wzrosła do 31 613 osób. Od 2013 r. liczba osób z ograniczoną sprawnością podejmujących studia zaczęła spadać - w 2013 r. było ich jeszcze 28 940, a w 2016 r. już tylko 25 121 osób z niepełnosprawnościami dążyło do uzyskania wykształcenia wyższego, co stanowiło 1,86% ogólnej liczby studentów w Polsce. Warto również zwrócić uwagę, że w 2002 roku zaledwie 4,6% osób z niepełnosprawnościami posiadało wyższe wykształcenie. W Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej od roku 2006 liczba studentów z niepełnosprawnościami utrzymuje się na względnie stałym poziomie - 50 osób, co stanowi 1,7% ogólnej liczby studentów uczelni. Celem badań było określenie specyfiki funkcjonowania studentów z niepełnosprawnościami na tej uczelni w kontekście proponowanych im tu warunków kształcenia. Rezultaty ujawniają, że studenci z niepełnosprawnością jako źródło trudności w studiowaniu wskazują raczej na swoją trudną sytuację indywidualną niż na warunki stworzone przez uczelnię.

    17/38
    Nr opisu: 0000037216
    Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: An innovative method of hardening in pro-health education among pre-school children
    Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED
    Rok wydania: 2019
    Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
    Strony zajęte przez pracę: S. 9324-9331
    ISBN: 978-84-09-08619-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Liczba znaków: 24800
    Liczba arkuszy: 0,62
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: hardening ; pro-health education ; pre-school children ; kindergarten
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: The child's health rests in the hands of his adult carers. There are many factors which constitue health such as: rational plan of daily routine, healthy diet, sleeping, going for walks, doing physical activities and hardening. In the week, a child spends most of its time in kindergarten or school. That is why, it is so signifiant that the teacher shows both correct attitude and willingness to learn about his or her own behaviour as well as his/her influence on his or her own health. The ways of strengthening the children's immunity depend mainly on teachers' knowledge about health hardening. Hardening can be defined as a system of treatments that constitue an integral part of physical education among children. Not only in kindergarten but also at home hardening is a powerful health remedy that reduces the incidence of cold diseases from 2 to 4 times. Hardening is not a cure for diseases, but a preventive treatment. A hardened person can easily bear not only heat and cold, but also violent changes in ambient temperature, which can lead to the weakening of the body's defenses. Hardening induces a general strengthening of the body. It also leads to the increase in the efficiency of the central nervous system, as well as to the normalization of metabolism and improvement of blood circulation. Hardening is a significant element of a healthy lifestyle among people of all ages. However, it is especially significant for children whose body has not yet developed the ability to react quickly and rapidly to violent environmental changes. Children overheat faster or undergo hypothermia. What is more, they are more sensitive to changes in air humidity, especially to its increase, or UV radiation. Children, who are hardened from childhood, are less likely to get sick and find it easier to adapt in kindergarten. In regard to the aforementioned reasons, research was undertaken in this area, implementing an innovative method of hardening through pro-health education and breathing exercises in two kindergartens in Poland as a pedagogical experiment. The aim of the research was to determine how daily breathing exercises "Strelnikowej" during pro-health education in kindergarten affected children's health (immunity). The research included 42 children aged 6 attending two kindergartens in Biała Podlaska, 22 of whom formed an experimental group and 20 children a control group. An introductory pro-health talk as well as health-hardening exercises were conducted with the use of "Strelnikowa" method in the experimental group for three months from October to December. At the same time, a pre-school documentation, which included information on the incidence of every child getting sick in the months of October, November and December, was analysed on the basis of the nursery attendance register. The results of the conducted research with the use of the pedagogical experiment confirmed that, after 3 months of pro-health education as well as hardening based on the

    18/38
    Nr opisu: 0000037217
    Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: Educational activities in health eduction in kindergartens in Poland and Latvia - comparative research
    Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED
    Rok wydania: 2019
    Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
    Strony zajęte przez pracę: P. 9338-9345
    ISBN: 978-84-09-08619-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Liczba znaków: 24987
    Liczba arkuszy: 0,62
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: hardening ; child ; immunity ; kindergarten ; upbringing ; health education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: At the beginning, the progress of civilization and the increase in prosperity undoubtedly favoured the enhancement of the general society health. However, there is no denying that over the past decades there has been observed sedentary (sitting) lifestyle associated with aforementioned factors which turned out advantageous for the development of the so-called civilization diseases. Such lifestyle applies not only to the elderly, but also to the representatives of younger generation who are spending more and more time in front of computers, tablets, smartphones or television sets. Effective health education conducted from an early age can contribute to the consolidation of appropriate habits of taking care of one's health for all their lives. The key task of every kindergarten teacher is to bring about a positive health attitude in their pupils. The aim of the research is to analyse the actions undertaken by pre-school teachers that increase the immunity in children. In accomplishing this goal, it was examined how significant role teachers play in this aspect, because it is the teacher who stays with the pupils for most of the day. In addition, teacher's tasks include caring about children's health by shaping appropriate pro-health attitudes. The article presents selected hardening methods used in kindergartens located on the territory of Poland and Latvia. The comparative research was conducted in 2018 in Biała Podlaska (Poland) and Daugavpils (Latvia). The research includes pre-school teachers of selected kindergartens. The method of diagnostic survey was applied, whereas the technique was a survey and the tool, thanks to which data was collected, was a questionnaire. It consisted of questions in the field of health education and hardening methods. The results of the comparative research have shown that more pre-school education teachers in Latvia than in Poland have greater educational influence, introducing more diverse health-oriented treatments and physical exercises in order to increase children's immunity to temperature changes and cold diseases. Immune system is the weapon for the common cold. On the other hand, teachers of pre-school education in Poland stress the fact that children's immunity can be effectively increased not only by frequent outdoor activities while going for a walk during different seasons but also by proper diet. Therefore, it is worth implementing new methods of pro-health education in Polish kindergartens which are based primarily on being physically active and hardening. According to all surveyed educators, it can be concluded that the lack of parents' attention, rare cuddling, lack of common fun and play activities performed with parents finally cause greater or lesser frustration, leading to deterioration of the child's health. The child's nervous system is closely related to the immune system. Therefore, the well-being of a child raises his immunological immunity through close relationships at home an

    19/38
    Nr opisu: 0000037856
    Autorzy: Małgorzata Tokarska-Rodak, Sławomir Czernik, Marta Chwedczuk, Dorota Plewik, Tomasz Marek Grudniewski, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: The analysis of nanomechanical properties of Candida spp. by atomic force microscopy (AFM) method
    Tytuł równoległy: Analiza własności nanomechanicznych Candida spp. z zastosowaniem mikroskopu sił atomowych (AFM)
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2019, T. 73, s. 353--358
    p-ISSN: 0032-5449
    e-ISSN: 1732-2693

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.878
    Punktacja ministerstwa: 40.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: Candida albicans ; Candida lipolytica ; AFM
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://phmd.pl/resources/html/article/details?id=191249
    DOI: 10.5604/01.3001.0013.3449
    Streszczenie: The aim of the study was to analyze the selected nanomechanical properties of Candida spp: Candida albicans (standard strain ATCC 10231), Candida albicans (clinical strain, cultured from an oral swab), Candida lipolytica (clinical strain, cultured from a nosal swab) in atomic force microscopy (AFM). The culture Candida spp. was performed of Tryptone Soya Broth (BioMaxima). The topography and sample properties were analysed in AFM (Ntegra Spectra C from NT) and the results were carried out using NOVA 1.1.0.1824 software. C. albicans ATCC 10231 cells were significantly higher 1.81 ľm (p = 0.001) from clinical strains: C. albicans (1.30 ľm) and C. lipolytica (1.23 ľm). C. albicans ATCC 10231 cells, and C. albicans cells of the clinical strain were softer, especially in the top parts of cells, than C. lipolytica cells. Adhesion force measured for C. albicans ATCC 10231 was 62.83 nN, and was significantly higher compared to the values obtained for C. albicans (41.93 nN, p = 0.0002 ) and C. lipolytica (41.78 nN, p = 0.0002 ). The stiffness of the Candida spp. cell surface was comparable and was in the range of 5-6 nA. The differences in height may result from different conditions in which clinical strains grow. Adhesion force can be helpful in the analysis of the degree of destruction of the cell wall by various substances. The conducted analyses showed morphological differences and the differences in mechanical properties of the researched Candida spp. This data may be important in assessing their susceptibility to the effects of various substances of a lytic nature.
    Projekt/grant: Modyfikacja składu i budowy ogniw fotowoltaicznych : działalność statutowa WNET PSW, 2018-WNET/KNT/ZI/2

    20/38
    Nr opisu: 0000039933
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł monografii: The values and methods in environmental education in the opinion of the students at higher vocational state school in Poland
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2019
    Strony: 240 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-64881-52-7
    Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
    Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii z wykazu MEiN
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 120.000
    Liczba arkuszy: 17
    Słowa kluczowe ang.: pro-ecological education ; ecology ; environment ; values ; students ; higher vocational state school

    21/38
    Nr opisu: 0000035494
    Autorzy: Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Paweł Sobczak, Marta Siłuch, Marcin Weiner, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Paulina Wojtyła-Buciora, Jarosław Chmielewski, Ilona Żeber-Dzikowska, Barbara Gworek, Jerzy Zagórski.
    Tytuł pracy: Analiza składu chemicznego napojów energetycznych w zakresie związków pobudzających i wypełniających
    Tytuł równoległy: Analysis of the chemical composition of energy drinks for contents of stimulant and filling compounds
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, Vol. 97, nr 4, s. 560--564
    p-ISSN: 0033-2496
    e-ISSN: 2449-9951

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.428
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: napoje energetyczne ; związki pobudzające ; związki wypełniające ; skład chemiczny
    Słowa kluczowe ang.: energy drinks ; stimulant compounds ; filling compounds ; chemical composition
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    DOI: 10.15199/62.2018.4.9
    Streszczenie: Twenty-five com. energy drinks were analyzed for contents of caffeine, sugar and sweeteners (aspartame, saccharin), B6, B8 and B12 vitamins and preservative (BzONa) by high performance liq. chromatog. Caffeine was identified in 23 drinks and its content was 0-37.16 mg/100 mL of drink. The sugars were detected in 20 samples, while aspartame and saccharin in 2 samples in concns. of 141.9 and 100.03 ěg/mL, resp. The concn. of BzONa was below the detection limit of the method used.
    Streszczenie: Przebadano 25 napojów energetycznych pod kątem zawartości w nich kofeiny, tauryny, substancji słodzących, konserwantów i witamin z grupy B. Analizy wykonano techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Znajomość składu chemicznego oraz możliwych reakcji między poszczególnymi składnikami tych napojów mogą stanowić podstawę oceny ich wpływu na organizm człowieka.
    Projekt/grant: Analiza zawartości kofeiny, tauryny, słodzików, konserwantów i witamin z grupy B w napojach energetycznych : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.IV.13

    22/38
    Nr opisu: 0000036291
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: Polish preschool teachers' views on hardening children's health
    Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: S. 9085-9092
    ISBN: 978-84-09-05948-5
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałąch pokonferencyjnych zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 29013
    Liczba arkuszy: 0,72
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: hardening health ; preschool teachers ; kindergartens
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://library.iated.org/view/WASZCZUK2018POL
    DOI: 10.21125/iceri.2018.0679
    Streszczenie: Preschool age is considered the most significant period of human development. During this time, many morphological, psychological and motor functions of the child are rapidly expanding and maturing. It is the age when the foundations for the child's health are being established and reinforced. The morbidity rates of preschoolers in Poland remain relatively high regardless of the successes of preventive medicine. Diseases of the upper respiratory tract due to a common cold still dominate in the disease structure. Accordingly, hardening may become a prime way of boosting the immunity of a child's system. Hardening is nothing more than reinforcing the immunological system by training its reactions to different circumstances. So far, there have been no studies in Poland concerning hardening of children in preschool age neither in the kindergarten nor at home. In the European literature, numerous works on the topic have appeared, especially in Norway, Great Britain, Latvia or Belarus. In Poland, this kind approach to natural body forces tends to be neglected. That is why examining the level of knowledge and opinions on hardening, as well as the used methods were set as the primary aim of the research. We were looking for answers to the following research questions: What methods of hardening the child's body could be used in kindergartens in Poland. We assume that teachers as the persons responsible for the child's upbringing and development process ought to strengthen children's body so that cold and temperature fluctuations do not affect them in a significant way and also enhance their resistance to diseases. The study was conducted in the year 2018 in the city of Biała Podlaska, Lublin Province, and comprised teachers of the selected kindergartens. It used the method of a diagnostic survey and involved a polling technique. The tool for collecting data was a poll questionnaire containing questions on health education and hardening. The analysis of the obtained results regarding the opinions of teachers of pre-school education shows that a vast majority of them were in favour of introducing health hardening to children in kindergartens to reduce respiratory diseases and increase their immunological immunity. The study was pilot research, and it was the first stage of the project entitled 'Pedagogic aspects of hardening children in the preschool age in Poland and abroad', whose purpose is to implement the chosen methods of hardening the body to kindergartens.
    Projekt/grant: Hartowanie organizmu dzieci w różnych typach przedszkoli w Polsce i za granicą : działalność statutowa WNZS PSW, 2018-WNZS/KNH/ZP/4

    23/38
    Nr opisu: 0000035750
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: The values and activating methods in environmental education in the opinion of the students at Higher Vocational State Schools in Poland
    Tytuł całości: W: EDULEARN18 Conference Proceedings : 10th International Conference on Education and New Learning Technologies July 2nd-4th, 2018 - Palma, Mallorca, Spain / ed. by L. Gómez Chova, a. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Palma
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Seria: EDULEARN Proceedings, 2340-1117
    Strony zajęte przez pracę: P. 7823-7830
    ISBN: 978-84-09-02709-5
    Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 31139
    Liczba arkuszy: 0,78
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: the environmental values ; activating methods ; environmental education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://library.iated.org/view/PAWLOWICZSOSNOWSKA2018VAL
    DOI: 10.21125/edulearn.2018.1819
    Streszczenie: We are experiencing a form of crisis of respect towards the man's natural environment, which has been analyzed from different perspectives and, most prominently, it is reflected in man himself. Due to the fact that the reasons for this situations lie deep inside and do not refer only to the economy or politics, but they relate to ethics and anthropology, undertaking efforts of fixing it has to be connected with not only aborting the extreme pursuits of profit and consumption (often defined as the first signs of the culture of rejection), but the pursuit to regard human life and human himself, as the basic values, which have to be respected and protected, confronting the culture of wasting and rejection against spreading the culture of solidarity. Undertaking the subject of the values and activating methods in environmental education is justified with taking care of human - his/hers integral development, humanity; the meaning of environmental values in human life as well as the whole community; the role of the axiology of environmental education in the face of the exacerbating state of ecosystem, biosystem, and most of all, social system; the need for shaping the system of values among students, and placing within it the environmental values, which will be of great matter in their future social and professional interaction and taking responsibility for the environment. This paper contains the analysis of the problems of the human education axiology connected with the educational goals of a higher school, oriented at the values and activating methods in environmental education. This paper, according to personal research, depicts the diagnosis of the opinion related to the values and activating methods in environmental education, the perception of the values of such education and their popularity among 800 students at higher vocational state schools in Poland. In the personal research, the method of diagnostic survey has been applied. The gathering of information about the community was based on its representative sample - the students of pedagogy, the English language, tourism and recreation at 4 out of 36 higher vocational state schools in Poland. As a basic technique of gathering empirical data the research of documents, questionnaire, interview, the scale of environmental values made by the author, as well as the research comparing the levels of consciousness and understanding of the environmental education values of the respondents at the first and third year of Bachelor's degree. The chosen techniques has unequivocally determined the research tools: a questionnaire, the scale of environmental values and interview questionnaire. The environmental education values and activating methods highly influences the attitudes and the lifestyle of the students at higher vocational state schools in Poland. This paper can be the foundation of a number of practical pedagogical implications for the educators and the students themselves in the proc

    24/38
    Nr opisu: 0000033635
    Autorzy: Anna Eliášová, Małgorzata Tokarska-Rodak, Karol Laskowski, Ewa Teresa Pawłowicz, Marta Fiedoruk, Dagmar Magurová, Wioletta Mikuláková.
    Tytuł pracy: Knowledge of nursing students about the transmission and prevention of infections caused by Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus in women during pregnancy
    Tytuł równoległy: Wiedza studentów pielęgniarstwa w zakresie dróg transmisji i profilaktyki zakażeń Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus u kobiet w okresie ciąży
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 11, isuue 1, p. 40--44
    p-ISSN: 2353-6942
    e-ISSN: 2354-0265

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 9.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: poziom wiedzy ; studenci ; pielęgniarstwo ; Toxoplasma gondii ; Rubella virus ; Cytomegalovirus
    Słowa kluczowe ang.: level of knowledge ; students ; nursing ; Toxoplasma gondii ; Rubella virus ; Cytomegalovirus
    https://www.termedia.pl/KNOWLEDGE-OF-NURSING-STUDENTS-ABOUT-THE-TRANSMISSION-r-nAND-PREVENTION-OF-INFECTIONS-CAUSED-BY-TOXOPLASMA-GONDII-r-n-RUBELLA-VIRUS-CYTOMEGALOVIRUS-IN-WOMEN-DURING-PREGNANCY,99,
    DOI: 10.5114/hpc.2017.65521
    Streszczenie: Wprowadzenie. Wiedza w zakresie profilaktyki zakażeń patogenami grupy TORCH, w tym Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus, połączona z właściwym zaangażowaniem w pracę edukatora zdrowia może wpłynąć na kreowanie prawidłowych postaw i nawyków zdrowotnych. Cel badań - ocena wiedzy studentów kierunku pielęgniarstwo kształcących się w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej (Polska) oraz Uniwersytecie Preszowskim (Słowacja) na temat dróg transmisji i profilaktyki zakażeń powodowanych przez T. gondiii, Rubella virus, CMV u kobiet w okresie ciąży. Materiał i metody. Grupa badawcza obejmowała studentów pielęgniarstwa: 158 osób z PSW w Białej Podlaskiej i 240 studentów z Uniwersytetu Preszowskiego. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety zawierający pytania zamknięte dotyczące wybranych patogenów grupy TORCH. Wyniki. Poprawnie na pytanie o drogi zakażenia T. gonidii odpowiedziało 43.5% badanych studentów obu uczelni, 42.5% zna drogę, na której dochodzi do zakażenia płodu T. gonidii, a 79.9% zna metody diagnostyki toksoplazmozy. Ankietowani znają konsekwencje zakażeń Rubella virus dla płodu (79.4%). Znaczenie szczepienia przeciwko różyczce jako metody profilaktyki zakażeń Rubella virus świadomi są studenci z PSW (90.5%) i Uniwersytetu Preszowskiego (44.6%). Wnioski. Studenci pielęgniarstwa znają metody stosowane w diagnostyce toksoplazmozy oraz konsekwencje dla płodu wynikające z zakażenia Rubella virus, jednak świadomość dotycząca dróg transmisji T. gondiii, profilaktyki zakażeń Rubella virus i CMV jest niewystarczająca.
    Streszczenie: Background. The knowledge about the prevention of infections with TORCH pathogens, including Toxoplasma gondii, Rubella virus and Cytomegalovirus, combined with the proper involvement in health educator's work may affect the creation of the correct attitudes and health promoting habits. Study objective - the evaluation of knowledge of nursing students of the State School of Higher Education in Biała Podlaska (Poland) and the University of Prešov (Slovakia) about the transmission routes and prevention of infections caused by T. gondiii, Rubella virus and CMV in women during pregnancy. Material and methods The study group included 158 nursing students from the State School of Higher Education in Biała Podlaska, and 240 students from the University of Prešov. An original questionnaire was used; it contained closed questions regarding the specific TORCH pathogens. Results. Correct answers to the question regarding the route of infection with T. gondiii were provided by 43.5% of respondents from both universities; 42.5% knew the route of foetal infection with T. gondiii, whereas 79.9% knew the methods to diagnose toxoplasmosis. Respondents knew consequences of infections caused by Rubella virus to the foetus (79.4%). Students of the State School of Higher Education (90.5%) and students of the University of Prešov (44.6%) were aware of the importance of rubella vaccination as a method of prevention of infection with Rubella virus. Conclusions. Nursing students are familiar with the methods used in the diagnostics of toxoplasmosis and the consequences for the foetus resulting from infections with Rubella virus. However, the awareness regarding the transmission routes of T. gondiii and prevention of infections caused by Rubella virus and CMV was insufficient.

    25/38
    Nr opisu: 0000033634
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Organic pollution of water and human health
    Tytuł równoległy: Zanieczyszczenia organiczne wód a zdrowie człowieka
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 11, issue 1, p. 32--39
    p-ISSN: 2353-6942
    e-ISSN: 2354-0265

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 9.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zanieczyszczenie organiczne ; zanieczyszczenie wody ; ekoanalityka ; zdrowie człowieka
    Słowa kluczowe ang.: organic pollution of water ; eco analytics ; human health
    https://www.termedia.pl/ZANIECZYSZCZENIA-ORGANICZNE-WOD-A-ZDROWIE-CZLOWIEKA,99,29263,0,0.html
    DOI: 10.5114/hpc.2017.65528
    Streszczenie: roblematyka zdrowia człowieka powinna być rozpatrywana w korelacji z zagadnieniami monitoringu i ochrony środowiska, w którym żyjemy ze względu na wzrost zanieczyszczeń pochodzenia antropogenicznego, a tym samym wzrost ryzyka zdrowotnego. Ryzyko zdrowotne spowodowane zanieczyszczeniem wody związkami chemicznymi, w tym toksycznymi mikrozanieczyszczeniami, nie jest do końca zbadane, gdyż zanieczyszczenia chemiczne wywołują niepożądane skutki zdrowotne dopiero w wyniku długotrwałego działania. Dlatego też tak ważny staje się wybór metodyki badań szerszego spektrum zanieczyszczeń, szczególnie organicznych, mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka, występujących w próbkach środowiskowych. Na podstawie przeglądu badań ekoanalitycznych przybliżamy zastosowanie metod chromatograficznych w analizie wody, a w szczególności wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC) oraz chromatografii gazowej (GC) wraz z detekcją masową w technikach sprzężonych GC/MS, HPLC/MS. Przedstawiona analiza niecelowana (non-target) ukazała szersze spektrum zanieczyszczeń organicznych, zawierające farmaceutyki, dodatki techniczne, produkty do pielęgnacji ciała oraz pestycydy. Niektóre z wymienionych związków są znane jako zanieczyszczenia, a część z nich to inne substancje niezarejestrowane jeszcze jako substancje zanieczyszczające. Mimo iż stwierdzono, że zastosowanie niektórych zidentyfikowanych związków zostało zakazane lub ograniczone (np. lindan) to analiza wykazała, że wciąż można je wykryć w środowisku. W pracy przedstawiono nie tylko wszechstronny pogląd na temat stanu zanieczyszczenia badanych wód ale zastosowane metody analityczne i wyniki badań mogą również służyć jako podstawa do rozszerzenia monitoringu stanu środowiska. Trwałe zanieczyszczenia organiczne zagrażają zdrowiu ludzi w różnym stopniu i są jeszcze nie w pełni zbadane. W związku z powyższym w celu ochrony zdrowia człowieka należy rozwijać chemiczną analizę śladów - ekoanalitykę w kompleksowym monitoringu i ochronie środowiska, w którym żyjemy.
    Streszczenie: The issue of human health should be considered in correlation with monitoring and protection of environment we live in, because of the increase of pollution of anthropogenic origin and the increase of health risk. Health risk caused by water pollutants with chemical compounds, including toxic micropollutants is not fully assessed, since chemical pollutants cause undesirable health effects after a long-term exposition. Therefore, it is very important to choose the methodology of research for wider spectrum of pollution, especially organic, that can pose a threat to human health, and can be detected in environmental samples. On the basis of the review of existing eco-analytical research chromatographic methods in water analysis were selected, especially high-performance liquid chromatography (HPLC) and gas chromatography (GC) with mass detection in GC/MS, HPLC/MS techniques. Non-target analysis revealed a high diversity in water chemical composition and a wider spectrum of organic contaminants comprising pharmaceuticals, technical additives, personal care products and pesticides. Some of the identified compounds are known as pollutants whereas some of these substances are so far unregistered contaminants. Although it was reported that the application of some of the identified compounds has been banned or restricted (e.g. lindane), the analyses showed that they can still be found in the environment. The study presented not only a comprehensive view on the state of pollution in studied waters, but also the eco-analytic methods and research results of the study may serve as the basis for widening the monitoring of environment. Persistent organic pollution is a threat to human life to different degrees and it has not been yet fully examined. Therefore, in order to protect human health it is necessary to develop chemical trace analysis - eco analysis in complex monitoring and protection of environment we live in.

    26/38
    Nr opisu: 0000034165
    Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Trudności i perspektywy realizacji wychowania proekologicznego - na podstawie badań z terenu powiatu bialskiego
    Tytuł całości: W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego / red. T. Sosnowski, W. Danielewicz, M. Sobecki
    Miejsce wydania: Toruń
    Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 255-265
    ISBN: 978-83-8019-623-0
    Uwagi: Publikacja ukazała sie drukiem w 2017 r.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie proekologiczne ; wartości proekologiczne ; edukacja proekologiczna ; ekologia
    Uwaga: sygn. 17241 IV.3 [Czytelnia B]
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    27/38
    Nr opisu: 0000032671
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Zdrowy styl życia w opinii studentów Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w Polsce
    Tytuł pracy w innym języku: Healthy Life Style in Opinion of Students of State High Vocational Schools in Poland
    Tytuł całości: W: Ekologia człowieka. II Międzynarodowa Konferencja, Szczecin 9th-10th June 2016
    Miejsce wydania: Szczecin
    Wydawca: Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 159-161
    ISBN: 978-83-7663-214-8
    Charakterystyka formalna: streszczenie zjazdowe polskie (książka streszczeń)
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: POL, ENG
    Słowa kluczowe: zdrowy styl życia ; studenci ; szkoła wyższa
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    28/38
    Nr opisu: 0000031929
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk.
    Tytuł pracy: Pedagogiczna aksjologia Jana Pawła II jako remedium na kryzys ekologiczny
    Tytuł równoległy: Pedagogical axiology of John Paul II as a remedy for an ecological crisis
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 4, s. 91--96
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: aksjologia pedagogiczna ; kryzys ekologiczny
    Słowa kluczowe ang.: pedagoical axiology ; ecological crisis
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_4_2015_druk_13.pdf
    Streszczenie: Pedaggiczna aksjologia w refleksji proekologicznej zawiera się w licznych encyklikach, adhortacjach i orędziach Jana Pawła II pod nazwą "Ecologia humana" - "prawdziwa ekologia człowieka" i staje się jednym wielkim apelem do ludzkości o zwycięstwo cywilizacji życia i miłości nad cywlizacją śmierci. Ochrona życia winna być ważnym powołaniem człowieka. Ochrona środowiska skupia sie na odpowiedzialności czlowieka za zdrowie i życie oraz na postawie proekologicznej wobec środowiska, ochronie przyszłych pokoleń przed skutkami zanieczyszczeń środowiska, ochronie środowiska życia człowieka poprzez ochronę nade wszystko rodziny.
    Streszczenie: Pedagogical axiology in pro-ecological reflection is included in numerous encyclicals, apostolic exhortations and adressess of John Paul II known as "Ecologia humana" - "real ecology of man" becoming one big appeal to the humankind for the victory of civilization of live and love over civilization of death. Protection of life should be an important vocation of man. Saving the environment centers of man's responsibility for their health and life as well as pro-ecological attitude towards nature. It is also protection of future gerenations against the effects of environmental pollution and conservation of man's habitat especially through protection of family.

    29/38
    Nr opisu: 0000028304
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Małgorzata Zaśkiewicz.
    Tytuł pracy: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w opinii studentów z niepełnosprawnością
    Tytuł całości: W: Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Polsce : dokonania, stan obecny, perspektywy / red. Mieczysław Adamowicz
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 383-394
    ISBN: 978-83-61044-03-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 34559
    Liczba arkuszy: 0,86
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawność ; niepełnosprawni ; studenci ; oferta edukacyjna ; uczelnia zawodowa ; Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej

    30/38
    Nr opisu: 0000018203
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk.
    Tytuł pracy: Świadomość ekologiczna młodzieży wiejskiej w wybranych rejonach powiatu bialskiego
    Tytuł równoległy: The ecological awareness of young people living in a countru in the chosen areas of Biała Podlaska district
    Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. S. Nazaruk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 273-282
    ISBN: 978-83-61044-44-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: młodzież ; ekologia ; świadomość ekologiczna ; edukacja ekologiczna

    31/38
    Nr opisu: 0000012816
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk.
    Tytuł pracy: Wychowanie do pracy na rzecz środowiska społeczno-przyrodniczego
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 87-90
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: praca ; etyka ; wychowanie ; pedagogika pracy ; środowisko społeczne

    32/38
    Nr opisu: 0000012813
    Autorzy: Marzena Kamińska, Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Wychowanie do pracy w rodzinie zastępczej
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: 71-73
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: rodzina zastępcza ; wartości ; wychowanie ; praca ; pedagogika pracy

    33/38
    Nr opisu: 0000001142
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk, Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Potrzeba wychowania proekologicznego w nauczaniu Jana Pawła II
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 469-476
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja ekologiczna ; wychowanie proekologiczne ; Jan Paweł II ; nauczanie
    Uwaga: sygn. P.4023 IV CZYT. ; 4474 IV CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    34/38
    Nr opisu: 0000025571
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Sieroctwo społeczne a idea rodzicielstwa zastępczego
    Tytuł całości: W: Niepełnosprawni, osieroceni, niedostosowani : problemy profilaktyki i wsparcia we wspólczesnej pedagogice : praca zbiorowa / red. I. Fornalik
    Miejsce wydania: Jelenia Góra
    Wydawca: Kolegium Karkonoskie (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa)
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 215-222
    ISBN: 83-912031-6-6
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Słowa kluczowe: sieroctwo ; sieroctwo społeczne ; rodzinna opieka zastępcza ; adopcja
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    35/38
    Nr opisu: 0000000969
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Leszek Zakrzewski.
    Tytuł pracy: Zastosowanie technologii informatycznej w chemii
    Tytuł całości: W: Rachunek globalny a przyszłość informatyki / red. J. M. Olchowik
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 251-257
    ISBN: 83-916235-6-4
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: technologia informatyczna ; oprogramowanie ; chemia ; nauczanie

    36/38
    Nr opisu: 0000000843
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Znaczenie PWSZ w Białej Podlaskiej w środowisku lokalnym : raport z badań ankietowych kandydatów na studia w PWSZ w Białej Podlaskiej
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 33-41
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Słowa kluczowe: polityka oświatowa ; szkolnictwo wyższe ; środowisko lokalne ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej

    37/38
    Nr opisu: 0000000439
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Integracja osób niepełnosprawnych w dziedzinie sportu i rekreacji
    Tytuł całości: W: Sport powszechny w integracji z niepełnosprawnymi we wspólnej Europie / red. J. Bergier
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2003
    Strony zajęte przez pracę: S. 73-78
    ISBN: 83-916235-3-X
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; integracja społeczna ; sport ; rekreacja

    38/38
    Nr opisu: 0000000461
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz.
    Tytuł pracy: Rehabilitacja a sport osób niepełnosprawnych
    Tytuł całości: W: Sport powszechny w integracji z niepełnosprawnymi we wspólnej Europie / red. J. Bergier
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2003
    Strony zajęte przez pracę: S. 239-242
    ISBN: 83-916235-3-X
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; sport ; rehabilitacja

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB