Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
DYSLEXIA Liczba odnalezionych rekordów: 2
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności, które gwarantują dziecku uczenie się. Dlatego ważne jest, aby te umiejętności dziecko opanowało w najwyższym stopniu. Niestety nie wszystkie dzieci potrafią sprostać wymaganiom w zakresie nauki czytania i pisania. Pojawiają się problemy o różnym nasileniu i zasięgu, uwarunkowane różnymi zaburzeniami i czynnikami. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat ryzyka dysleksji. Badaniem objęto 150 dzieci z 6 przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Wyniki badań pokazały, że w badanej grupie występują dzieci ryzyka dysleksji. Najczęściej przejawy tego zaburzenia występowały w sferze motoryki małej, uwagi, orientacji i funkcji słuchowych. Dane z przeprowadzonych wywiadów z nauczycielkami pracującymi z dziećmi pokazały potrzebę podjęcia jak najszybciej indywidualnych działań terapeutycznych, które pomogą w zmniejszeniu opóźnień rozwojowych i ułatwią dzieciom uczenie się w szkole podstawowej. Streszczenie: Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children's teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.
2/2
Nr opisu: 0000035644 Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Early assessment of the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6 in the aspect of educational and therapeutic work of kindergartens Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, Vol. II, p. 558--573 p-ISSN: 1691-5887 Uwagi: Volume title: School Pedagogy. Preschool Pedagogy.Publikacja zindeksowana w bazie WoS w czerwcu 2019 r. Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 39652 Liczba arkuszy: 0,99 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: child ; dysgraphia ; dyslexia ; kindergarten ; teacher ; parents Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Inne bazy podające opis:
WoS
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3098 DOI: 10.17770/sie2018vol1.3098 Streszczenie: Reading and writing are basic skills that guarantee child's learning. Therefore, it is important that the child has mastered these skills to the best extent. Unfortunately, not all children can meet the requirements in the field of learning to read and write. Problems of varying intensity and range appear, they are caused by various disorders of the perceptual-motor functions. Children who may have problems with reading and writing in the future can already be seen in the kindergarten. Therefore, the aim of the study was to diagnose the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6. The study included 300 children from kindergartens in Biała Podlaska, Poland. The results of the study showed that children at risk for dyslexia and dysgraphia are present in the study group. The most frequent manifestations of these disorders were in the field of fine motor skills, gross motor skills, language functions, visual functions and attention. They were caused by various factors related to the functioning of the nervous system that affect its development. Among the children diagnosed with these disorders, therapeutic measures have been taken to help reduce developmental delays and make it easier for them to learn in primary school.