a fil. ang. ^rDĄBROWSKA^sIZABELA KRYSTYNA^u^tZakład Neofilologii^qDąbrowska I^w919156^x0000019094^zDąbrowska Izabela KrystynaNazaruk Stanisława Katarzyna Ruszkowska Marzena Urszula Sokołowska Barbara Budnyk Olena Tkachuk Tamara^aoriginal-article^bOryginalny artykuł naukowyACPartykuł w czasopiśmie polskim^a998899^b998999100.0000100.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA100.000PUNKTACJA UWM^a009999.000^b009899.000^c009999.000^d009899.000202420242024Wyzwania w zarządzaniu szkołami w czasie wojny. Badania polsko-ukraińskie00000481780000000228AOartykuł oryginalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAABartykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAPOLhttps://www.jomswsge.com/Wyzwania-w-zarzadzaniu-szkolami-w-czasie-wojny-Badania-polsko-ukrainskie,192197,0,1.html100^a1734-2031^bQ^e2391-789X^iX^jXY^kQ488292^a003^b003^c2024-10-21, 09:26^d2024-10-21, 09:26^e3020839313^f3020839313^aWyzwania w zarządzaniu szkołami w czasie wojny. Badania polsko-ukraińskie^aChallenges in the school management systems during the war. Polish-Ukrainian research^aJournal of Modern Science^a2024^bVol. 58^cissue 4^dp. 179--200^a1734-2031^b2391-789X^a2023/2024^ahttps://doi.org/10.13166/jms/192197^aNazaruk, Stanisława^cy^aadaptacja^aadaptation^aWpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie^bNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej^cBPN/GIN/2023/1/00017/U/0001^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY-SA^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aCel pracy: Przedmiotem i zarazem celem tego artykułu jest zaprezentowanie wyników oryginalnych badań empirycznych przeprowadzonych wśród dyrektorów szkół podstawowych w Polsce i na Ukrainie. Punktem docelowym badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jakie działania wdrożyli dyrektorzy szkół na terenie zachodniej Ukrainy w związku z przesiedleniem dzieci a jakie dyrektorzy polskich szkół w związku z przyjęciem ukraińskich uczniów-uchodźców? Materiał i metody: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, opartą na technice ankietowej z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniem objęto grupę 120 dyrektorów szkół podstawowych na terenie Polski i 50 dyrektorów szkół na terenie zachodniej Ukrainy. Wśród badanych osób najwięcej pełniło funkcję dyrektora szkoły w mieście, ze stażem pracy od 1 roku do 5 lat. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych. Wyniki: Badania przeprowadzone wśród dyrektorów szkół w zachodniej Ukrainie pokazały wprowadzone zmiany w zarządzaniu szkołami, głównie były one ukierunkowane na zapewnienie ochrony życia i bezpieczeństwa uczniom po wybuchu wojny. Natomiast działania polskich dyrektorów szkół były ukierunkowane na zorganizowanie uczniom-uchodźcom bezpiecznych warunków w nauce języka polskiego, pomocy pedagogiczno-psychologicznej i socjalnej. Wnioski: Wyniki z przeprowadzonych badań zrealizowanych w Ukrainie i Polsce pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez polskie i ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aObjectives: The subject and, at the same time, purpose of the following article is to present the results of original empirical research conducted among principals of primary schools in Poland and Ukraine. The aim of the research was to find an answer to the research question: What actions were implemented by school principals in western Ukraine in connection with the resettlement of Ukrainian children, and what actions were implemented by Polish school principals in connection with the admission of Ukrainian refugee students? Material and methods: The study implemented a diagnostic survey method based on a survey technique using an original survey questionnaire. It covered a group of 120 principals of primary schools in Poland and 50 principals of schools in western Ukraine. The majority of the respondents ran their institutions in the city, and their work experience ranged from 1 to 5 year
5/5
Szczegóły: Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe ang.: DOI: