AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: EDUCATION SYSTEM
Liczba odnalezionych rekordów: 5



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/5
Nr opisu: kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto grupę 60 dyrektorów szkół podstawowych z obwodu lwowskiego i miasta Lwów. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych i świadomej zgody osób badanych. Analiza wyników z przeprowadzonych badań pozwoliła zaobserwować różnice w działaniach dyrektorów. Działania wprowadzone w szkołach bezpośrednio po wybuchu wojny różniły się z działaniami po rocznym okresie jej trwania. Wyniki z przeprowadzonych badań pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą w związku z trwającą wojną w Ukrainie, ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aThe subject and, at the same time, the aim of this article is to present the results of original research conducted among primary school principals in Ukraine. The aim point of the research was to find an answer to the research question: What measures were implemented by school principals in western Ukraine in relation to the ongoing war immediately after its outbreak and after the one-year period? The article presents practical examples of measures implemented by principals in terms of school management in the conditions of the ongoing war. The study used a diagnostic survey method and an author's survey questionnaire. The study included a group of 60 primary school principals from the Lviv region and the city of Lviv. The research was implemented in 2023 using ethical principles and informed consent of the respondents. Analysis of the results from the surveys made it possible to observe differences in the actions of the principals. Actions introduced in schools immediately after the outbreak of the war differed from actions after the one-year period of the war. The results from the research showed the need for schools to prepare for the changes that are taking place due to the ongoing war in Ukraine, but may also be applicable due to crisis situations occurring in the modern world. Lessons learned from the experience gained by Ukrainian schools can serve educational systems in other countries.^aprzesiedlenie^aschool principal^asystem edukacyjny^asecurity^aszkoła^astudents^auczniowie^aUkraine^aUkraina^awar^awojna
Autorzy: , , Vol. 37 2449-8521 CC-BY Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J Paedagogia-Psychologia20240867-20402024/202510.17951/j.2024.373.3.131-142Waszczuk, JoannabezpieczeństwodisplacementWaszczuk, JoannaFINAL_PUBLISHEDPrzedmiotem i jednocześnie celem tego artykułu jest zaprezentowanie wyników oryginalnych badań przeprowadzonych wśród dyrektorów szkół podstawowych w Ukrainie. Punktem docelowym badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jakie działania wdrożyli dyrektorzy szkół na terenach zachodniej Ukrainy w związku z trwająca wojną bezpośrednio po jej wybuchu oraz po rocznym okresie? W artykule przedstawiono praktyczne przykłady działań wprowadzonych przez dyrektorów w zakresie zarządzania szkołą w warunkach toczącej się wojny. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto grupę 60 dyrektorów szkół podstawowych z obwodu lwowskiego i miasta Lwów. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych i świadomej zgody osób badanych. Analiza wyników z przeprowadzonych badań pozwoliła zaobserwować różnice w działaniach dyrektorów. Działania wprowadzone w szkołach bezpośrednio po wybuchu wojny różniły się z działaniami po rocznym okresie jej trwania. Wyniki z przeprowadzonych badań pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą w związku z trwającą wojną w Ukrainie, ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.dyrektorzy szkółeducation systemThe subject and, at the same time, the aim of this article is to present the results of original research conducted among primary school principals in Ukraine. The aim point of the research was to find an answer to the research question: What measures were implemented by school principals in western Ukraine in relation to the ongoing war immediately after its outbreak and after the one-year period? The article presents practical examples of measures implemented by principals in terms of school management in the conditions of the ongoing war. The study used a.
Tytuł równoległy:
Tytuł całości: W: Pedagogical discourse on the work of schools in wartime. The Ukrainian caseAnnales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J Paedagogia-Psychologia20240867-20402024/202510.17951/j.2024.373.3.131-142Waszczuk, JoannabezpieczeństwodisplacementWaszczuk, JoannaFINAL_PUBLISHEDPrzedmiotem i jednocześnie celem tego artykułu jest zaprezentowanie wyników oryginalnych badań przeprowadzonych wśród dyrektorów szkół podstawowych w Ukrainie. Punktem docelowym badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jakie działania wdrożyli dyrektorzy szkół na terenach zachodniej Ukrainy w związku z trwająca wojną bezpośrednio po jej wybuchu oraz po rocznym okresie? W artykule przedstawiono praktyczne przykłady działań wprowadzonych przez dyrektorów w zakresie zarządzania szkołą w warunkach toczącej się wojny. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto grupę 60 dyrektorów szkół podstawowych z obwodu lwowskiego i miasta Lwów. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych i świadomej zgody osób badanych. Analiza wyników z przeprowadzonych badań pozwoliła zaobserwować różnice w działaniach dyrektorów. Działania wprowadzone w szkołach bezpośrednio po wybuchu wojny różniły się z działaniami po rocznym okresie je : Vol. 37 : 2449-8521 : CC-BY, OPEN_JOURNAL / no 3 / y / y / AT_PUBLICATION
Charakterystyka formalna:
Charakterystyka merytoryczna:
Język publikacji:
Wskaźnik Impact Factor ISI: go i autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto grupę 60 dyrektorów szkół podstawowych z obwodu lwowskiego i miasta Lwów. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych i świadomej zgody osób badanych. Analiza wyników z przeprowadzonych badań pozwoliła zaobserwować różnice w działaniach dyrektorów. Działania wprowadzone w szkołach bezpośrednio po wybuchu wojny różniły się z działaniami po rocznym okresie jej trwania. Wyniki z przeprowadzonych badań pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą w związku z trwającą wojną w Ukrainie, ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aThe subject and, at the same time, the aim of this article is to present the results of original research conducted among primary school principals in Ukraine. The aim point of the research was to find an answer to the research question: What measures were implemented by school principals in western Ukraine in relation to the ongoing war immediately after its outbreak and after the one-year period? The article presents practical examples of measures implemented by principals in terms of school management in the conditions of the ongoing war. The study used a diagnostic survey method and an author's survey questionnaire. The study included a group of 60 primary school principals from the Lviv region and the city of Lviv. The research was implemented in 2023 using ethical principles and informed consent of the respondents. Analysis of the results from the surveys made it possible to observe differences in the actions of the principals. Actions introduced in schools immediately after the outbreak of the war differed from actions after the one-year period of the war. The results from the research showed the need for schools to prepare for the changes that are taking place due to the ongoing war in Ukraine, but may also be applicable due to crisis situations occurring in the modern world. Lessons learned from the experience gained by Ukrainian schools can serve educational systems in other countries.^aprzesiedlenie^aschool principal^asystem edukacyjny^asecurity^aszkoła^astudents^auczniowie^aUkraine^aUkraina^awar^awojna
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: go i autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto grupę 60 dyrektorów szkół podstawowych z obwodu lwowskiego i miasta Lwów. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych i świadomej zgody osób badanych. Analiza wyników z przeprowadzonych badań pozwoliła zaobserwować różnice w działaniach dyrektorów. Działania wprowadzone w szkołach bezpośrednio po wybuchu wojny różniły się z działaniami po rocznym okresie jej trwania. Wyniki z przeprowadzonych badań pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą w związku z trwającą wojną w Ukrainie, ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aThe subject and, at the same time, the aim of this article is to present the results of original research conducted among primary school principals in Ukraine. The aim point of the research was to find an answer to the research question: What measures were implemented by school principals in western Ukraine in relation to the ongoing war immediately after its outbreak and after the one-year period? The article presents practical examples of measures implemented by principals in terms of school management in the conditions of the ongoing war. The study used a diagnostic survey method and an author's survey questionnaire. The study included a group of 60 primary school principals from the Lviv region and the city of Lviv. The research was implemented in 2023 using ethical principles and informed consent of the respondents. Analysis of the results from the surveys made it possible to observe differences in the actions of the principals. Actions introduced in schools immediately after the outbreak of the war differed from actions after the one-year period of the war. The results from the research showed the need for schools to prepare for the changes that are taking place due to the ongoing war in Ukraine, but may also be applicable due to crisis situations occurring in the modern world. Lessons learned from the experience gained by Ukrainian schools can serve educational systems in other countries.^aprzesiedlenie^aschool principal^asystem edukacyjny^asecurity^aszkoła^astudents^auczniowie^aUkraine^aUkraina^awar^awojna
Słowa kluczowe: ; ;
Słowa kluczowe ang.: ;
Projekt/grant:

2/5
Autorzy: .
Tytuł pracy:
Tytuł pracy w innym języku: Sokołowskaoriginal-article997999009998.1000300-4279003Experiences of the Polish teachers of primary schools in working with war refugee students from Ukraine - selected problems, limitations and implications for pedagogical practiceEducation 3-132024Early view.0300-42792023/202410.21080/03004279.2024.2336968Nazaruk, Stanisławaeducation systemThe impact of the war situation on the education and behavior of students of Ukrainian origin studying in Poland and UkraineFINAL_PUBLISHEDThe ongoing war in Ukraine has caused that millions of people, mainly women and children, were forced to flee their country. Poland, as a country bordering Ukraine, accepted the most refugees. In consequence, Ukrainian school-age children started studying in Polish schools but preparing Polish primary schools (schools which educate children who are 6/7-15 years of age) to accept such an unimaginable number of Ukrainian students became a challenge. This was due to the fact that Polish teachers of primary schools had no previous experience of working with refugee students. The following article presents the results of the research survey conducted among 359 Polish teachers working in primary schools, the majority of whom were women (91.4%) and men (8,6%), aged 25-60 years. The research using a questionnaire technique was conducted in 4 Polish provinces that accepted the largest number of Ukrainian refugees. The aim of the research was to identify the mechanisms hindering education and integration of Ukrainian refugee students attending primary schools and to obtain information on the assistance activities provided by Polish teachers addressed to the refugee students. The developed conclusions could be used in schools in Poland and other countries.integrationPolandprimary schoolrefugee studentteacherUkrainewar : Izabela Krystyna : Barbara : Oryginalny artykuł naukowyACZartykuł w czasopiśmie zagranicznym0.900IF : 999999LISTA FILADELFIJSKAIMPACT FACTOR : 009999.000 : Q : 003 : 1475-7575 : Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej : CC-BY
Uwagi: Sokołowskaoriginal-article997999009998.1000300-4279003Experiences of the Polish teachers of primary schools in working with war refugee students from Ukraine - selected problems, limitations and implications for pedagogical practiceEducation 3-132024Early view.0300-42792023/202410.21080/03004279.2024.2336968Nazaruk, Stanisławaeducation systemThe impact of the war situation on the education and behavior of students of Ukrainian origin studying in Poland and UkraineFINAL_PUBLISHEDThe ongoing war in Ukraine has caused that millions of people, mainly women and children, were forced to flee their country. Poland, as a country bordering Ukraine, accepted the most refugees. In consequence, Ukrainian school-age children started studying in Polish schools but preparing Polish primary schools (schools which educate children who are 6/7-15 years of age) to accept such an unimaginable number of Ukrainian students became a challenge. This was due to the fact that Polish teachers of primary schools had no previous experience of working with refugee students. The following article presents the results of the research survey conducted among 359 Polish teachers working in primary schools, the majority of whom were women (91.4%) and men (8,6%), aged 25-60 years. The research using a questionnaire technique was conducted in 4 Polish provinces that accepted the largest number of Ukrainian refugees. The aim of the research was to identify the mechanisms hindering education and integration of Ukrainian refugee students attending primary schools and to obtain information on the assistance activities provided by Polish teachers addressed to the refugee students. The developed conclusions could be used in schools in Poland an
Charakterystyka formalna:
Słowa kluczowe ang.: nalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAAAartykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAENGhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2024.2336968100^a0300-4279^bQ^e1475-7575^iX^jXY^a003^b003^c2024-05-06, 11:04^d2024-06-25, 14:00^e3025989135^f3024798839^aExperiences of the Polish teachers of primary schools in working with war refugee students from Ukraine - selected problems, limitations and implications for pedagogical practice^aEducation 3-13^kInternational Journal of Primary, Elementary and Early Years Education^a2024^aEarly view.^a0300-4279^b1475-7575^a2023/2024^a10.21080/03004279.2024.2336968^aNazaruk, Stanisława^cx^aeducation system^aThe impact of the war situation on the education and behavior of students of Ukrainian origin studying in Poland and Ukraine^bNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej^cBPN/GIN/2023/1/00017/U/00001^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aThe ongoing war in Ukraine has caused that millions of people, mainly women and children, were forced to flee their country. Poland, as a country bordering Ukraine, accepted the most refugees. In consequence, Ukrainian school-age children started studying in Polish schools but preparing Polish primary schools (schools which educate children who are 6/7-15 years of age) to accept such an unimaginable number of Ukrainian students became a challenge. This was due to the fact that Polish teachers of primary schools had no previous experience of working with refugee students. The following article presents the results of the research survey conducted among 359 Polish teachers working in primary schools, the majority of whom were women (91.4%) and men (8,6%), aged 25-60 years. The research using a questionnaire technique was conducted in 4 Polish provinces that accepted the largest number of Ukrainian refugees. The aim of the research was to identify the mechanisms hindering education and integration of Ukrainian refugee students attending primary schools and to obtain information on the assistance activities provided by Polish teachers addressed to the refugee students. The developed conclusions could be used in schools in Poland and other countries.^aintegration^aPoland^aprimary school^arefugee student^ateacher^aUkraine^awar
Słowa kluczowe ang.: ; ;
DOI:
Projekt/grant:

3/5
Nr opisu: a Krystyna fil. ang. ^pDąbrowska Izabela Krystyna fil. ang. ^rDĄBROWSKA^sIZABELA KRYSTYNA^u^tZakład Neofilologii^qDąbrowska I^w919156^x0000019094^zDąbrowska Izabela Krystyna^aSokołowska
Autorzy: , .
Tytuł czasopisma:
Charakterystyka merytoryczna:
Język publikacji:
Wskaźnik Impact Factor ISI:
Punktacja ministerstwa:
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: 0PUNKTACJA UWM^a009998.300^b009899.000^c009999.000^d009899.000202420242024Opening Polish Schools to Ukrainian Refugee Children and Providing Them with Spiritual Support :00000475910000000130AOartykuł oryginalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAAAartykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAENGhttps://www.mdpi.com/2077-1444/15/6/651100^a2077-1444^bQ^iX^jXY^kQ017154^a003^b003^c2024-06-05, 11:07^d2024-06-25, 14:02^e3024999132^f3024798837^aOpening Polish Schools to Ukrainian Refugee Children and Providing Them with Spiritual Support : Survey Results^aReligions^a2024^bVol. 15^cissue 6^darticle number 651^a2077-1444^a2023/2024^a10.3390/rel15060651^aNazaruk, Stanisława^cy^aeducation system^aWpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie^bNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej^cBPN/GIN/2023/1/00017/U/00001^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aFollowing the Russian Federation's attack on Ukraine, many women and children were forced to flee their homeland out of fear for lives. Poland, as a country bordering Ukraine, has accepted the most refugees, compared to other EU states. Soon after, Ukrainian school-age children began their education in Polish schools, but the process of their enrolment and adaptation to a new environment, as well as the provision of psychological assistance, became a significant challenge. The aim of the study was to inquire about the actions taken by principals of primary schools in Poland in connection with accepting refugee students from Ukraine to their institutions, as well as determining the possibilities of providing these students with spiritual support. The following survey research conducted in the four voivodeships that accepted the largest number of refugees, in urban and rural environments, allowed the identification of the practical solutions used by school principals in organising the assistance provided to refugee students from Ukraine in learning and integration with peers. As the research has indicated, the most important challenges in working with Ukrainian children affected by war are psycho-emotional experiences, depression and adaptation problems. Therefore, the priority in working with them was to use the strategy of spiritual support and solidarity, focusing on the prioritised human values-humanism, tolerance, faith, love, empathy, kindness, and mutual help. The conclusions drawn from the experience gained by Polish schools, in particular, in terms of the spiritual support for children of war, can be used by educational systems in other countries.^aintegration^aPoland^arefugee^aspiritual support^aUkraine^awar
Słowa kluczowe ang.: ; ;
Streszczenie:

4/5
Autorzy: , .
Tytuł czasopisma:
Charakterystyka wg MNiSW:
Słowa kluczowe: ^e3020839313^f3020839313^aWyzwania w zarządzaniu szkołami w czasie wojny. Badania polsko-ukraińskie^aChallenges in the school management systems during the war. Polish-Ukrainian research^aJournal of Modern Science^a2024^bVol. 58^cissue 4^dp. 179--200^a1734-2031^b2391-789X^a2023/2024^ahttps://doi.org/10.13166/jms/192197^aNazaruk, Stanisława^cy^aadaptacja^aadaptation^aWpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie^bNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej^cBPN/GIN/2023/1/00017/U/0001^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY-SA^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aCel pracy: Przedmiotem i zarazem celem tego artykułu jest zaprezentowanie wyników oryginalnych badań empirycznych przeprowadzonych wśród dyrektorów szkół podstawowych w Polsce i na Ukrainie. Punktem docelowym badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jakie działania wdrożyli dyrektorzy szkół na terenie zachodniej Ukrainy w związku z przesiedleniem dzieci a jakie dyrektorzy polskich szkół w związku z przyjęciem ukraińskich uczniów-uchodźców? Materiał i metody: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, opartą na technice ankietowej z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniem objęto grupę 120 dyrektorów szkół podstawowych na terenie Polski i 50 dyrektorów szkół na terenie zachodniej Ukrainy. Wśród badanych osób najwięcej pełniło funkcję dyrektora szkoły w mieście, ze stażem pracy od 1 roku do 5 lat. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych. Wyniki: Badania przeprowadzone wśród dyrektorów szkół w zachodniej Ukrainie pokazały wprowadzone zmiany w zarządzaniu szkołami, głównie były one ukierunkowane na zapewnienie ochrony życia i bezpieczeństwa uczniom po wybuchu wojny. Natomiast działania polskich dyrektorów szkół były ukierunkowane na zorganizowanie uczniom-uchodźcom bezpiecznych warunków w nauce języka polskiego, pomocy pedagogiczno-psychologicznej i socjalnej. Wnioski: Wyniki z przeprowadzonych badań zrealizowanych w Ukrainie i Polsce pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez polskie i ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aObjectives: The subject and, at the same time, purpose of the following article is to present the results of original empirical research conducted among principals of primary schools in Poland and Ukraine. The aim of the research was to find an answer to the research question: What actions were implemented by school principals in western Ukraine in connection with the resettlement of Ukrainian children, and what actions were implemented by Polish school principals in connection with the admission of Ukrainian refugee students? Material and methods: The study implemented a diagnostic survey method based on a survey technique using an original survey questionnaire. It covered a group of 120 principals of primary schools in Poland and 50 principals of schools in western Ukraine. The majority of the respondents ran their institutions in the city, and their work experience ranged from 1 to 5 years. The research was carried out in 2023 using ethical principles. Results: The research conducted among school principals in western Ukraine showed changes introduced in the school management system, mainly aiming at ensuring the protection of life and students' safety after the outbreak of the war. However, the activities of Polish school principals aimed at providing refugee students with safe conditions for learning the Polish language, as well as providing pedagogical, psychological and social assistance. Conclusions: The results of the research conducted in Ukraine and Poland showed the need to prepare schools for changes taking place due to the ongoing war in Ukraine, but may also be applicable in other crisis situations occurring in the modern world. The conclusions drawn from the experience gained by Polish and Ukrainian schools can be used by authorities of educational systems in other countries.^asystem oświaty^amanagement^aszkoła^arefugees^atrauma wojenna^aRussian-Ukrainian war^awojna rosyjsko-ukraińska^aschool^auchodźcy wojenni^aschool principal^auczniowie^astudents^azarządzanie^awar trauma
Słowa kluczowe: ; ;
Słowa kluczowe ang.: ; ; ;
Inne bazy podające opis:
  • a fil. ang. ^rDĄBROWSKA^sIZABELA KRYSTYNA^u^tZakład Neofilologii^qDąbrowska I^w919156^x0000019094^zDąbrowska Izabela KrystynaNazaruk Stanisława Katarzyna Ruszkowska Marzena Urszula Sokołowska Barbara Budnyk Olena Tkachuk Tamara^aoriginal-article^bOryginalny artykuł naukowyACPartykuł w czasopiśmie polskim^a998899^b998999100.0000100.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA100.000PUNKTACJA UWM^a009999.000^b009899.000^c009999.000^d009899.000202420242024Wyzwania w zarządzaniu szkołami w czasie wojny. Badania polsko-ukraińskie00000481780000000228AOartykuł oryginalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAABartykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAPOLhttps://www.jomswsge.com/Wyzwania-w-zarzadzaniu-szkolami-w-czasie-wojny-Badania-polsko-ukrainskie,192197,0,1.html100^a1734-2031^bQ^e2391-789X^iX^jXY^kQ488292^a003^b003^c2024-10-21, 09:26^d2024-10-21, 09:26^e3020839313^f3020839313^aWyzwania w zarządzaniu szkołami w czasie wojny. Badania polsko-ukraińskie^aChallenges in the school management systems during the war. Polish-Ukrainian research^aJournal of Modern Science^a2024^bVol. 58^cissue 4^dp. 179--200^a1734-2031^b2391-789X^a2023/2024^ahttps://doi.org/10.13166/jms/192197^aNazaruk, Stanisława^cy^aadaptacja^aadaptation^aWpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie^bNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej^cBPN/GIN/2023/1/00017/U/0001^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY-SA^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aCel pracy: Przedmiotem i zarazem celem tego artykułu jest zaprezentowanie wyników oryginalnych badań empirycznych przeprowadzonych wśród dyrektorów szkół podstawowych w Polsce i na Ukrainie. Punktem docelowym badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jakie działania wdrożyli dyrektorzy szkół na terenie zachodniej Ukrainy w związku z przesiedleniem dzieci a jakie dyrektorzy polskich szkół w związku z przyjęciem ukraińskich uczniów-uchodźców? Materiał i metody: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, opartą na technice ankietowej z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniem objęto grupę 120 dyrektorów szkół podstawowych na terenie Polski i 50 dyrektorów szkół na terenie zachodniej Ukrainy. Wśród badanych osób najwięcej pełniło funkcję dyrektora szkoły w mieście, ze stażem pracy od 1 roku do 5 lat. Badania zrealizowano w 2023 roku z zastosowaniem zasad etycznych. Wyniki: Badania przeprowadzone wśród dyrektorów szkół w zachodniej Ukrainie pokazały wprowadzone zmiany w zarządzaniu szkołami, głównie były one ukierunkowane na zapewnienie ochrony życia i bezpieczeństwa uczniom po wybuchu wojny. Natomiast działania polskich dyrektorów szkół były ukierunkowane na zorganizowanie uczniom-uchodźcom bezpiecznych warunków w nauce języka polskiego, pomocy pedagogiczno-psychologicznej i socjalnej. Wnioski: Wyniki z przeprowadzonych badań zrealizowanych w Ukrainie i Polsce pokazały potrzebę przygotowania szkół na zmiany, które zachodzą z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie ale również mogą mieć zastosowanie ze względu na sytuacje kryzysowe zachodzące we współczesnym świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez polskie i ukraińskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.^adyrektorzy szkół^aeducation system^aObjectives: The subject and, at the same time, purpose of the following article is to present the results of original empirical research conducted among principals of primary schools in Poland and Ukraine. The aim of the research was to find an answer to the research question: What actions were implemented by school principals in western Ukraine in connection with the resettlement of Ukrainian children, and what actions were implemented by Polish school principals in connection with the admission of Ukrainian refugee students? Material and methods: The study implemented a diagnostic survey method based on a survey technique using an original survey questionnaire. It covered a group of 120 principals of primary schools in Poland and 50 principals of schools in western Ukraine. The majority of the respondents ran their institutions in the city, and their work experience ranged from 1 to 5 year



    5/5
    Szczegóły:
    Charakterystyka wg MNiSW:
    Słowa kluczowe ang.:

    DOI:

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB