AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: INTELLECTUAL DISABILITY
Liczba odnalezionych rekordów: 4



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/4
Nr opisu: 0000038633
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Problems of mothers raising a child with intellectual disability
Tytuł równoległy: Problemy matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 4, p. 254--263
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: matka dziecka z niepełnosprawnością ; dziecko niepełnosprawne ; niepełnosprawność intelektualna ; badania jakościowe
Słowa kluczowe ang.: mother of a child with disability ; disabled child ; intellectual disability ; qualitative research
https://www.termedia.pl/Problems-of-mothers-raising-a-child-with-intellectual-disability,99,38473,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2019.89461
Streszczenie: Background. Children with intellectual disability need special help from their parents, proportional to the type and degree of their disability. They require individual treatment, and their development depends not only on their health status but also on environmental conditions, measures and actions taken by supporting institutions, and social attitudes. Most often, mothers engage in a child care by giving up their own professional career, interests and social interactions. While raising a child, they face many adversities, and they are often helpless to overcome them. The aim of this work is to analyze the most important problems of mothers raising a child with intellectual disability. Material and methods. The research was of a qualitative nature. Case studies were used based on the method of unstructured interview and structured interview. Each interview lasted about 2 hours. The participants of interviews were four mothers bringing up children with intellectual disabilities. Results. The mothers who participated in the research pointed out negative social attitudes in the environment. They reported ambiguous situations in institutions supporting the family and the problems in the health care of their disabled children. Women's dreams focused around a child, his or her health and future. Conclusions. There is a need to formulate procedures for dealing with an intellectually disabled patient in hospital wards, to attempt to regulate the institutional support for daily activities of adult, dependent people with intellectual disabilities.
Streszczenie: Wprowadzenie. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje od rodziców specjalnej pomocy, proporcjonalnej do rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Wymaga ono indywidualnego traktowania, a jego rozwój zależy od stanu zdrowia, ale także od warunków środowiskowych, działania instytucji wspierających, postaw społecznych. Najczęściej w opiekę nad dzieckiem angażują się matki rezygnując z własnej, zawodowej kariery, zainteresowań, kontaktów społecznych. W wychowaniu dziecka napotykają na wiele przeciwności, wobec których często są bezradne. Celem pracy będzie analiza najważniejszych problemów matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Materiał i metody. Badania miały charakter jakościowy. Wykorzystano analizę indywidualnych przypadków na podstawie metody wywiadu swobodnego oraz wywiadu skategoryzowanego. Każdy wywiad trwał około 2 godzin. W wywiadach uczestniczyły 4 matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.Wyniki. Badane matki wskazywały na negatywne postawy społeczne otoczenia. Opowiadały o niejednoznacznych sytuacjach w instytucjach wspierających rodzinę i problemach w opiece zdrowotnej ich niepełnosprawnych dzieci. Marzenia kobiet koncentrowały się wokół dziecka, jego zdrowia i jego przyszłości. Wnioski. Istnieje potrzeba wypracowania procedur postępowania w przypadku niepełnosprawnego intelektualnie pacjenta w oddziałach szpitalnych, podjęcia próby uregulowania instytucjonalnego wsparcia aktywności codziennej dorosłych, niesamodzielnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2/4
Nr opisu: 0000037554
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Social support networks for mothers who raise intellectually disable children
Tytuł równoległy: Sieci społecznego wsparcia matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 2, p. 104--113
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: sieć społecznego wsparcia ; niepełnosprawność intelektualna ; dzieci ; matka
Słowa kluczowe ang.: social support network ; intellectual disability ; child ; mother
https://www.termedia.pl/Social-support-networks-for-mothers-who-raise-intellectually-disabled-children,99,36120,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2019.83780
Streszczenie: Background. A social network is a group of people with whom a given person - the central person in the network - maintains contact. Social support networks for families raising an intellectually disabled child offer significant advantages for the functioning of family members: from providing help in performing everyday tasks, to sharing information, and offering emotional support. Material and methods. The aim of the paper is to analyse the structure of social networks and the types and sources of support received by mothers raising intellectually disabled children. The study was based on quantitative methods. Bizoń's Questionnaire of Social Surroundings (Kwestionariusz Otoczenia Społecznego) and a categorised interview were used. Each interview lasted about 2 hours. Fifteen mothers who raise intellectually disabled children have participated in the interviews. Results. The social support networks of the mothers were usually comprised of more than 10 people. Close relatives and more distant family members act as the most important elements of social support networks for mothers who raise intellectually disabled children. Conclusions. A multifaceted and complete spectrum of support was found in the mothers who participated in this study. The fact that the support systems are very centralised is alarming - if the main person leaves, the entire network of support might collapse.
Streszczenie: Wprowadzenie. Sieć społeczna to pewna liczba osób, z którymi dany człowiek - centralna osoba sieci - utrzymuje kontakt. Sieci społecznego wsparcia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną posiadają istotne korzyści w funkcjonowaniu członków rodziny, od pomocy w wykonywaniu codziennych czynności, po otrzymanie informacji, czy oparcie emocjonalne. Materiał i metody. Celem pracy jest analiza badań własnych dotyczących struktury sieci społecznych oraz rodzajów i źródeł wsparcia otrzymywanego przez matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Badania miały charakter jakościowy. Wykorzystano Kwestionariusz Otoczenia Społecznego Bizonia. Posłużono się wywiadem skategoryzowanym. Każdy wywiad trwał około 2 godzin. W wywiadach uczestniczyło 15 matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Wyniki. W skład sieci wsparcia badanych matek wchodziło zazwyczaj ponad 10 osób. Najważniejszymi węzłami sieci wsparcia matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną są członkowie bliższej i dalszej rodziny. Wnioski. W grupie badanych matek można wskazać na wielostronny i pełny zakres wsparcia. Niepokojący jest fakt zogniskowania systemów wsparcia - jeżeli osoby dominującej zabraknie, może dojść do załamania systemu podtrzymania.

3/4
Nr opisu: 0000036938
Autorzy: Krystyna Gawlik, Anna Zwierzchowska, Diana Celebańska.
Tytuł pracy: Impact of physical activity on obesity and lipid profile of adults with intellectual disability
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 31, issue 2, p. 308--311
p-ISSN: 1360-2322

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: komunikat o wynikach badań
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: intellectual disability ; lipid profile ; physical activity
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.1111/jar.12406
Streszczenie: Introduction: This study assessed overweight, obesity and lipid profiles in adults with intellectual disability and compared these metrics with their physical activity. Materials and Method: Basic somatic parameters, lipid profile and weekly physical activity were examined in 27 adults with moderate intellectual disability. Chi-square independence tests and Pearson's linear correlation coefficients were used. Results The participants had excess body mass, excess body fat and abdominal obesity. Very high positive correlations were shown between body mass index and both waist circumference and %fat. The lipid profiles were more favourable in the general population. Healthy levels of physical activity were observed in 8% of women and 26% of men. A high negative correlation was found between physical activity and body mass index. Conclusion: The study group was characterized by excess body mass and insufficient levels of physical activity. Body mass index and waist circumference are sufficient indicators for identifying obesity in adults with intellectual disability.

4/4
Nr opisu: 0000035382
Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer.
Tytuł pracy: Problemy psychospołeczne rodziców dzieci ze spectrum zaburzeń autystycznych
Tytuł równoległy: Psychosocial problems in parents of children with autism spectrum disorders
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 22--27
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: sytuacja rodzinna ; autyzm ; problem psychospołeczny ; niepełnosprawność intelektualna
Słowa kluczowe ang.: family situation ; autism ; psychosocial problem ; intellectual disability
Uwaga: Czasopismo dostępne w Strefie B
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/PROBLEMY-PSYCHOSPOLECZNE-RODZICOW-DZIECI-ZE-SPEKTRUM-ZABURZEN-nAUTYSTYCZNYCH,110990,0,1.html
DOI: 10.29316/rs.2017.34
Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań była analiza problemów psychospołecznych rodzin wychowujących dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Materiał i metodyka. Badaniu poddano grupę 33 rodzin dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. Dzieci badanych osób uczęszczały na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku w placówce KTA. Wyniki. Z badań wynika, że najbardziej traumatycznym okresem związanym z występowaniem u dziecka zaburzenia jest czas oczekiwania na diagnozę do momentu jej skonstruowania. Większość badanych osób nie posiada zaspokojonych emocjonalnych i informacyjnych potrzeb, co wynika z braku wsparcia zarówno społecznego, jak i emocjonalnego. Wnioski. Trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci ze spektrum autyzmu najczęściej wiążą się z trudnym dostęp do specjalistów, dużymi opłatami za prowadzoną terapię, brakiem systematycznych zabiegów, jak również zbyt dużą odległością do placówki.
Streszczenie: Introduction. The main objective of the research was an analysis of psychosocial problems in families with children with autism spectrum disorders. Material and methods. The study comprised 33 families with children diagnosed with autism spectrum. The children attended a therapy course in the National Autism Society in Kielce, where the study was carried out from May to August, 2016. Results. The research showed that the most traumatic period associated with the appearance of the disorder in a child is the time during which the family awaits the diagnosis. Most of the respondents' emotional and informational needs are not fulfilled, which results from the lack of both social and emotional support. Conclusion. The difficulties faced by parents of children with autism spectrum disorders most often include a difficult access to specialists, high costs of the conducted therapy, lack of systematic procedures, as well as an excessive distance to the facility where treatment is applied.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB