Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
LITERATURE Liczba odnalezionych rekordów: 4
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Pandemia COVID-19 powoduje bezprecedensowe cierpienia na całym świecie i stanowi wyzwanie dla gospodarki. Codzienne życie ludzi opiera się na interakcjach społecznych, co jest szczególnie łatwo dostrzegalne w społecznościach studenckich. Pandemia, wywołana przez wirusa SARS-CoV-2, stawia studentów pielęgniarstwa i ratownictwa medycznego wobec nowych dodatkowych wyzwań. Z jednej strony na ich oczach nastąpiło społeczne dowartościowanie zawodów, które wkrótce będą wykonywali, a z drugiej strony obserwują nieprzygotowanie sektora ochrony zdrowia do walki z pandemią. Dotychczas tych studentów nauczano medycyny, pojmowanej przede wszystkim jako obszerny zasób niepodważalnej wiedzy do wykorzystania niż inkubator poszukiwań. Katastroficzne następstwa pandemii wynikają m.in. z jej nieprzewidywalności, co dobitnie uwidaczniają twórcy literatury pięknej. Celem artykułu było przedstawienie wybranych dzieł literackich z motywem plagi bakteryjnej lub wirusowej. "Szkarłatna dżuma" Londona jest warta przeczytania chociażby dla zyskania nowej perspektywy wobec COVID-19. Dyskusja o wybranych dziełach literatury pięknej może pomóc w przywracaniu równowagi zaburzonej przez pandemię oraz ubogacać zarówno akademików jak i ich studentów. Streszczenie: The COVID-19 pandemic has caused unprecedented suffering throughout the world, as well as economic challenges. The everyday life of humans is based on the social character of our species, which is especially evident in the student community. The COVID-19 pandemic has also created new challenges for nursing and medical rescue students. On the one hand, they observe the appreciation of the professions they will soon be doing, and on the other hand, they observe the unpreparedness of the health sector to fight the pandemic. So far, these groups of students have been presented with medicine as a vast resource of knowledge to be used rather than a search incubator. The catastrophic nature of the pandemic results, inter alia, from its unpredictability, which is perfectly illustrated by literary visions of a raging plague. The objective of this paper is to take a look at fictional stories with the motive of catastrophic bacterial or viral infections. London's "The Scarlet Plague" is worth reading again since COVID-19 can be considered our plague. Selected literature works for a guided discussion, in general, may help to restore balance, and make us all, academics and our students, wiser, better persons.
2/4
Nr opisu: 0000041235 Autorzy: Konrad Kamil Hozyasz. Tytuł pracy: Rola literatury pięknej w edukacji medycznej Tytuł równoległy: Role of literary works in medical education Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, Vol. 10, nr 3, s. 171--177 p-ISSN: 2082-9876 e-ISSN: 2451-1870 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Słowa kluczowe: edukacja pielęgniarska ; literatura ; umiejętności komunikacyjne Słowa kluczowe ang.: communication skills ; literature ; nurse education https://www.pzp.umed.wroc.pl/pl/article/2020/10/3/171/ DOI: 10.17219/pzp/119058 Streszczenie: W krajach anglojęzycznych analiza dzieł literatury pięknej na temat chorych i ich dolegliwości oraz postaci profesjonalistów medycznych stanowi integralną część edukacji studentów medycyny i lekarzy rezydentów, jak również studentów pielęgniarstwa, rehabilitacji i dietetyki. Za cel tego działania stawia się pobudzenie studentów do refleksji o zdobywanej wiedzy i doświadczeniu praktycznym, doskonalenie umiejętności komunikacji z chorymi i uwrażliwienie na napływające od nich sygnały, budowanie nawyku podtrzymywania pacjentocentryzmu w opiece medycznej. Przedstawiono wybrane utwory prozatorskie - Exit Lines Joan Barfoot, Bed Number Ten Sue Baier i Mary Zimmeth Schomaker oraz Nie ma z czego się śmiać Josepha Hellera i Speeda Vogela - jako pomocne w opracowaniu modułów szkoleniowych. W artykule dokonano także przeglądu publikacji naukowych dotyczących roli poezji w szeroko pojętym pielęgniarstwie i możliwości jej przenikania do codziennej aktywności zawodowej. Dominuje pogląd, że poezja ubogaca profesjonalistów medycznych i może ich chronić przed wypaleniem zawodowym. Zaprezentowano wiersz Adama Gorczyńskiego W grudniu! jako przykład utworu pomocnego w dyskusji ze studentami i pracownikami ochrony zdrowia o empatii i wypaleniu zawodowym. Streszczenie: In English-speaking countries, the analysis of literary texts describing patients and their diseases as well as medical professionals is an integral component of the curricular training of medical students and residents, and also students of nursing, physical therapy, and dietetics. The aims are to develop in students the ability to reflect on their knowledge and professional experience, to improve their communication skills in their relations with patients, and to promote a patient-centered approach in medical care. Several literary works written in prose were presented - Exit Lines by Jane Barfoot, Bed Number Ten by Sue Baier and Mary Zimmeth Schomaker, and No Laughing Matter by Joseph Heller and Speed Vogel - as helpful in preparing training modules. This paper also reviews the literature reporting on the role of poetry in practicing nursing and the ways it can be manifested in nursing. Poetry is regarded to enrich medical professionals and prevent burnout. Adam Gorczyński's poem W grudniu! (In December!) was presented as a literary text for a guided discussion with students and healthcare workers on empathy and professional burnout.
3/4
Nr opisu: 0000035445 Autorzy: Maria Pietrovna Zigalova. Tytuł pracy: Metodika prepodavaniâ literatury : učimcâ i učim Tytuł równoległy: Methods of teaching literature : study and teach Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, no 4, s. 46--58 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 1.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: methods of teaching ; scientific discipline ; literature ; self-analysis ; teaching methods Uwaga: Kopia dostepna w Sekcji Bibliometrii http://journals.state-and-society.ru/index.php/dfil/issue/view/37 DOI: 10.5281/zenodo.1195682 Streszczenie: The article presents significant methodological and methodological problems of the preparation of a teacher-philologist in higher education. Recommendations for the effective organization of the teaching process of Russian Literature in secondary schools are suggested. Possible modern approaches to the continuous improvement of the didactic scenario of the lesson, self-analysis of the teacher's activity and the search for a correct resolution of thsi or taht methodological or educational problem are noted as well.
4/4
Nr opisu: 0000034807 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wprowadzanie dziecka w świat wartości a rola literatury dziecięcej - przykłady z praktyki Tytuł równoległy: Introducing the pre-scholler into the world of values and the role of children's literature - examples of pedagogical practice Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 12, No. 3, s. 175--185 p-ISSN: 1896-2327 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; przedszkole ; wartości ; literatura dziecięca Słowa kluczowe ang.: child ; family ; kindergarten ; values ; children ; literature Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/830 DOI: 10.14632/eetp.2017.12.45.175 Streszczenie: Potocznie mówi się, że żyjemy w czasach relatywizmu wartości, co może pociągać za sobą trudności z ich definiowaniem i stosowaniem w życiu. Podstawowym miejscem przekazywania wartości jest rodzina, jednakże przedszkole bez wątpienia ze względu na realizowane funkcje wychowawczo-dydaktyczne także wprowadza dziecko w świat wartości. Zarówno w rodzinie jak i przedszkolu w procesie kształtowania systemu wartości dziecka nie do przecenienia jest rola literatury dziecięcej, tworzonej z myślą o dzieciach i dla dzieci. W artykule przedstawiono wyniki badań, które przeprowadzono w pięciu wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska Głównym celem badań było poznanie praktycznego wymiaru korzystania z literatury przez dzieci w wieku 6 lat i transmitowanych przez nią wartości. Wymieniony cel uszczegółowiono o cztery kwestie: poznanie tytułów książek posiadanych przez dzieci w domu i preferowanych przez nich pozycji literatury; poznanie ulubionego bohatera; określenie znajomości literatury przez dzieci i sytuacji, w których mają one z nią kontakt w przedszkolu. Przeprowadzone badania pokazały, że budowanie świata wartości dziecka bez literatury skierowanej z myślą o nich jest praktycznie niemożliwe.