AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: MATHEMATICAL SKILLS
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000038508
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Diagnosis of the Mathematical Skills of Children from Polish Kindergartens and Its Importance for Geometric Shape Recognition
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 48, issue 4, p. 463--472
p-ISSN: 1082-3301
e-ISSN: 1573-1707

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.771
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: preschool-aged child ; preschool education ; geometry ; mathematical skills
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • Scopus

    DOI: 10.1007/s10643-019-01005-8
    Streszczenie: The objective of this research was to diagnose mathematical abilities in preschool children aged 5 to 7 on the basis of geometry and, subject to the results obtained, to recommend targeted pedagogical interventions with respect to the preschoolers found to have deficits in knowledge and skills. The research was conducted in the Biała Podlaska Laboratory of Psycho-Motor Skills in Poland in June 2018. A SensoMotoric Instrument eye-tracking device and the i ViewX platform registering data with a frame rate of 250 Hz was used. Using a special measurement system, the device can track and record the eye movements of an analysed person in a sequence and at a specific speed. The analysis of the data was performed with the application of the BeGaze 3.4 software. To demonstrate the differences between the correctness of task performance and the age and gender of the children, a Pearson's Chi squared test was performed. To analyse the time that children from the study group needed to perform specific tasks, Student's t test was employed. In all analysed cases, the significance level p =.05 was assumed. The results of the research involving the studied group of children (N = 176) demonstrated differences in the level of geometric skills. Regarding biological variables, such as gender and age, statistically significant differences were observed with respect to the age of the studied group. Distinguishing between plane shapes did not cause any problems in comparison with the tasks which required analytical thinking. The most evident distinctions were observed between children aged 5 and older children (6 and 7 years old). The level of difficulty of the tasks was a factor that affected the time needed to provide answers irrespective of gender. The level of geometric performance of the majority of the studied children was normal. Nonetheless, individual targeted interventions should be considered with respect to certain children with mathematical problems in order to improve their geometric skills before they start school education. The development of pedagogical interventions should be preceded by a targeted diagnosis of unsatisfactory performance and progress with respect to elementary mathematical skill acquisition. Teachers should be inspired to use innovative methods and techniques in their didactic practise in order to motivate children to study geometry.

    2/2
    Nr opisu: 0000038078
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie ćwiczeń z geometrii
    Tytuł równoległy: Developing creative thinking in preschool children shown on the example of geometrical exercises
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2019, nr 1, s. 185--199
    p-ISSN: 1897-6557

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 40.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; geometria ; umiejętności matematyczne
    Słowa kluczowe ang.: child ; preschool ; geometry ; mathematical skills
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/6464
    Streszczenie: Przyłączając się do dyskusji nad możliwością uruchamiania we wczesnej edukacji matematycznej aktywności badawczej uczniów oraz twórczego podejścia do doświadczeń z matematyki, w artykule podjęto próbę przedstawienia częściowych badań przeprowadzonych w niektórych polskich przedszkolach, których przedmiotem była diagnoza kompetencji przedszkolaków w zakresie geometrii. Głównym celem badań było poznanie wpływu rozwiązywania zadań, przez dzieci w wieku 6-6,5 lat, na rozwijanie wiedzy z podstaw geometrii, a także na ich twórcze myślenie. Poziom wiedzy i umiejętności badanych dzieci określono na podstawie pre-testu i post-testu z geometrii. Natomiast zagadnienie twórczego rozwiązywania zadań przeprowadzono na przykładzie projektu pt. Plac zabaw, który każde dziecko opracowało według własnego pomysłu i możliwości twórczych. Badaniem objęto 175 dzieci w wieku 6-6,5 lat z czterech miejskich przedszkoli na terenie miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. Badania zrealizowano w 2018 roku w dwóch etapach. W I etapie badań przeprowadzono diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności z geometrii dzieci, czyli określono tzw. stan początkowy. W tym celu zastosowano pre-test dostosowany do wieku dziecka (6 lat) i obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Opracowano autorski test obrazkowy zawierający 6 ilustrowanych kart pracy. W II etapie badań zastosowano obserwację przeprowadzoną przez 7 nauczycieli, której celem było zaobserwowanie zachowań i różnego rodzaju aktywności dzieci podczas wykonywania przez nie własnego projekt placu zabaw. Po zrealizowaniu projektu przeprowadzono post-test, aby zaobserwować różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii w badanej grupie dzieci. W celu wykazania różnic w poziomie wiedzy i umiejętności dzieci, w odniesieniu do całości testu, jak i poszczególnych zadań, zastosowano nieparametryczny test Chi-kwadrat Pearsona. Wyniki badanej grupy dzieci pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Większość dzieci poradziła sobie dobrze z rozwiązaniem i realizacją projektu, ale w stosunku do niektórych dzieci należy podjąć ukierunkowane działania interwencyjne. Wnioski i obserwacje nauczycielskie poczynione w trakcie realizacji projektu zachowań i efektów wykonanych przez dzieci projektów pozwoliły na wypracowanie zasad i nowych metod pracy, które pomogą dzieciom w twórczym rozwiązywaniu zadań i problemów. Wymienione zasady nauczyciele będą mogli wykorzystać w bezpośredniej pracy metodycznej.
    Streszczenie: Joining the discussion about the possibility of initiating children's research activity and creative approach to mathematical experiences in early mathematical education, the article attempts to present a partial study which was conducted in some of Polish nursery schools and whose subject was the diagnosis of preschool children's competence in geometry. The main objective of the study was to find out the impact of solving mathematical problems, by children aged 6 - 6.5, on developing the knowledge of the basics of geometry as well as on children's creative thinking. The level of knowledge and skills of the researched children was determined by a pre-test and a post-test in geometry whereas the issue of solving problems creatively was tested by a project called "a playground" which was developed by each child according to their own ideas and creative abilities. The research involved 175 children aged 6 - 6.5 from four urban nursery schools located in the town of Biała Podlaska, Lublin Province. The study was conducted in two stages in 2018. The first stage of the study included making the diagnosis of the children's level of knowledge and skills in geometry, i.e. the so-called initial state was determined. In order to do that, a pre-test suitable for the age of children (6 years) and the binding Core Curriculum for Preschool Education was used. An original picture test including 6 illustrated worksheets was prepared. In the second stage of the study an observation by 7 teachers was conducted, the objective of which was to monitor the behaviour and all types of activities of the children while carrying out their own playground projects. After completing the project a post-test was conducted in order to observe the differences in the level of knowledge and skills in geometry in the researched group of children. In order to demonstrate the differences in the children's level of knowledge and skills, with reference to the whole test and individual mathematical problems, non-parametric Pearson's chi squared test was applied. The research demonstrated the differences in the level of knowledge and skills in geometry. Most of the children coped well with solving and conducting the project but as for some of them, targeted preventive actions should be taken. Teachers' conclusions and observations made in the process of carrying out the project made it possible to develop rules and new methods of work which are going to help children with doing tasks and solving problems creatively.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB