AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PERCEPTION
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000047058
Autorzy: Paulina Kisiel, Natalia Kuszneruk, Natalia Łukaszuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Odbiór i postrzeganie wojny przez uczniów szkół podstawowych
Tytuł równoległy: Perception of war by primary school pupils
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 157-162
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: postrzeganie ; szkoła podstawowa ; uchodzćy ; uczniowie ; wojna
Słowa kluczowe ang.: perception ; primary school ; pupil ; refugee ; war
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

2/2
Nr opisu: 0000036294
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Marcin Starzak.
Tytuł pracy: The perception of geometric figures by children in pre-school age
Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Seville
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 8057-8073
ISBN: 978-84-09-05948-5
Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 32038
Liczba arkuszy: 0,8
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; pre-school age ; cognitive development ; perception
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://library.iated.org/view/NAZARUK2018PER
DOI: 10.21125/iceri.2018.0449
Streszczenie: Taking into consideration the psycho-physical development of a young person, especially a child during the pre-school period, it is crucial to recognise children's abilities connected with their cognitive development which will play a significant role in the school education process as well as in adult life. In the cognitive area, child's intellectual potential is of great importance as it determines child's abilities to quick perception, attention focus and imagination. Perception is the ability to recognise what is seen, heard, touched, felt and what smells and tastes. Appropriate perception is one of the most necessary elements thanks to which a child is capable of acquiring new knowledge, developing the language, gaining the sense of orientation in the surroundings. Simple cognitive activities - impressions and perception, which provide information about stimuli directly affecting the organs of the senses, enable the child elementary orientation. Perception is the foundation of learning in primary school. Disturbances in perceptual function are the foundation of serious causes leading to learning difficulties in school education - recognising letters, numbers or symbols. The time of perception reaction is also of great importance. That is why, it is significant to recognise disorders as fast as possible and start improvement, and even therapy. If a child starts education with a limited ability both to receive stimuli correctly and select them, and his/her difficulties are not recognised and eliminated, then a child's further development may be disturbed. Child's activity and creative attitude towards tasks may be inhibited. A child may become passive and not attempt to undertake the tasks connected with learning or may compensate for the difficulties in an inappropriate for him/her way. In connection with the aforementioned, it seems to be right and justified to undertake research related to perception among children aged 5-7, attending kindergartens in one of the average size cities in Poland. Measurement research was conducted in Psychomotor Laboratory in Biała Podlaska using the appropriate measurement device: Eye Tracking Glasses. This measurement device, thanks to a special measurement system, tracks, records and analyses which picture, in which order and at what pace an examined person looks at. The research conducted with the use of this tool allows to identify areas attention is focused on and points out omitted and sparsely visible areas. In the first stage of the research, which was conducted in May in 2018, 122 children attending kindergartens were examined, with the consent of their parents. The research project has been positively evaluated by the University Bioethics Committee. Not only was the children's ability to differentiate between flat geometric figures, such as a circle, square, rectangle and a triangle examined, but also the pace of their perception. In the research such variables as gender and age were taken

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB