AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PHYSICAL EDUCATION
Liczba odnalezionych rekordów: 11



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/11
Nr opisu: 0000041515
Autorzy: Kamil Zaworski, Vitaly Khramov, Zofia Kubińska.
Tytuł pracy: Physioprophylaxis in the cognitive and practical competences of physical education students from Poland and Belarus
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 15, no. 1, p. 4--11
p-ISSN: 2544-1558

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe ang.: education ; exercise ; health promotion ; physioprophylaxis ; physical education ; students
https://medicalsciencepulse.com/resources/html/article/details?id=214786
DOI: 10.5604/01.3001.0014.8172
Streszczenie: The task of physioprophylaxis is to popularize health-promoting behaviors and to shape and maintain the fitness and endurance of people of all ages in order to prevent disability. Aim of the study: The aim of the work is to present the diversity of cognitive and practical competences regarding the use of physical activity in physioprophylaxis of health threats by physical education students. The cognitive competences include: the attitudes, knowledge of the respondents, practical competences, the frequency of AF, and other health behaviors. Material and methods: The study administered an original questionnaire to a group of 224 physical education students from Grodno in Belarus (B, n = 124) and Biała Podlaska in Poland (P, n = 100). Results: Students from Belarus indicated the following as important health risk factors significantly more often (p < 0.05) than students from Poland: smoking (B = 76.6%, P = 59%, p = 0.006), alcohol abuse (B = 75%, P = 43%, p < 0.001) and permanent stress (B = 63.7%, P = 35%, p < 0.001). Health behaviors undertaken by the respondents for the protection and maintenance of health are primarily related to the observance of personal hygiene (B = 86.3%, P = 72.0%, p = 0.011), adequate sleep time (B = 62.9%, P = 45.0%, p = 0.010) and rational nutrition (B = 58.9%, P = 52.0%, p = 0.344). Conclusions: Assuming that the level of health competence (cognitive and practical) of the students in the field of physical education translates to a large extent into professional competence, the education of the respondents requires further development of the knowledge of health sciences. The curricula and standards of physical education should be oriented towards the development of health competence.

2/11
Nr opisu: 0000042874
Autorzy: Dominika Wysokińska.
Tytuł pracy: Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw osób z niepełnosprawnością wobec aktywności fizycznej
Tytuł pracy w innym języku: The role of physical education teacher in shaping people's attituted with disabilities towards physical activity
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 3, s. 131--140
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: aktywność ruchowa ; niepełnosprawność ; osoby dorosłe ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: adults ; disability ; physical activity ; physical education
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/The-role-of-physical-education-teacher-in-shaping-people-s-attitudes-with-disabilities,140244,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/140244
Streszczenie: Celem badań była retrospektywna ocena roli nauczyciela wychowania fizycznego przez osoby dorosłe o różnym poziomie sprawności w kontekście aktualnego poziomu ich aktywności ruchowej. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w województwie lubelskim w losowo wybranych ośrodkach rekreacji ruchowej i publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Wzięły w nim udział z dwie grupy osób: A - z trwałą niepełnosprawnością ruchową; B - systematycznie uprawiający rekreację fizyczną (łącznie 109 respondentów). W badaniu wykorzystano: Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) - w wersji krótkiej, Skalę Złożonych Czynności Dnia Codziennego (IADL) oraz kwestionariusz ankiety. Wyniki: Połowa respondentów z niepełnosprawnością trwałą negatywnie oceniła swoje relacje z nauczycielem wychowania fizycznego w trakcie zajęć. Powodem niskiej oceny tych interakcji było poczucie braku poświęcanej uwagi i zainteresowania uczniem z niepełnosprawnością ze strony nauczyciela wychowania fizycznego. Wnioski: Postawa nauczyciela wychowania fizycznego i jego zaangażowanie w proces edukacji ucznia w kulturze fizycznej, jest jednym z czynników determinujących poziom jego aktywności ruchowej w życiu dorosłym.
Streszczenie: The study aimed to present retrospective assessment of the role of physical education teacher by adults with different levels of fitness in their current level of physical activity. Material and methods: The study was conducted in the Lubelskie country in randomly selected recreation centers and public health care facilities. Two groups of people took part in the study: A - with permanent physical disability and B - systematically practicing physical recreation (total of 109 respondents). The study used: International Physical Activity Questionnaires (IPAQ) - in a short version, The Lawton Instrumental Activities of Daily Living (IADL) Scale and a survey questionnaire. Results: Half of the respondents with permanent disability negatively assessed their relations with the PE teacher. The reason for that result was a sense of lack of attention and low interest of a PE teacher. Conclusions: The role of the PE teacher is important when shaping the level of student's physical activity.

3/11
Nr opisu: 0000039734
Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Zofia Kubińska, Anna Pańczuk, Jolanta Danielewicz.
Tytuł pracy: Dziecko szkolne z cukrzycą typu 1 w opinii studentów wychowania fizycznego
Tytuł pracy w innym języku: A schoolchild with type 1 diabetes in the opinion of physical education students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 1, s. 43--52
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: cukrzyca typu 1 ; dzieci ; studenci ; szkoła ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: child ; type 1 diabetes ; physical education ; school ; students
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Dziecko-szkolne-z-cukrzyca-typu-1-w-opinii-studentow-wychowania-fizycznego,119051,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/11051
Streszczenie: Streszczenie: Celem badań było poznanie wiedzy studentów wychowania fizycznego na temat: - cukrzycy typu 1, - sytuacji dziecka z cukrzycą typu 1 w szkole, - udziału dziecka z cukrzycą typu 1 w lekcjach wychowania fizycznego, - obowiązków nauczyciela wychowania fizycznego wobec ucznia z cukrzycą. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2018r. wśród 92 studentów wychowania fizycznego kończących studia na AWF w Białej Podlaskiej. Zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki: Dane przedstawiają wiedzę badanych na tematy związane z uczniem chorym na cukrzycę typu 1. Wnioski: Wiedza badanych na temat cukrzycy typu 1 jest na niewystarczającym poziomie. Większość badanych zna sytuację i potrzeby chorego dziecka w szkole. Przekonanie, że dziecko z cukrzycą może uczestniczyć w lekcjach wychowania fizycznego zadeklarowała niespełna połowa studentów. Badani studenci uważają, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien umieć zdiagnozować stany zagrażające zdrowiu ucznia z cukrzycą i udzielić mu pomocy oraz zachęcać go do systematycznego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego.
Streszczenie: Introduction: The aim of the research was to examine the knowledge of physical education students about: type 1 diabetes, the situation of a child with type 1 diabetes in school, participation of a child with type 1 diabetes in physical education classes,the duties of a physical education teacher towards a student with diabetes. Material and method. The research was carried out in 2018 among 92 physical education students graduating from Physical Education Academy in Biała Podlaska. A proprietary questionnaire was used. Results. The data presents the knowledge of the respondents on the subjects related to a student with type 1 diabetes. Conclusions. The knowledge of respondents about type 1 diabetes is insufficient. Most respondents know the situation and needs of an ill child at school. The belief that a child with diabetes can participate in physical education classes was declared by less than half of the students. The respondents believe that a physical education teacher should be able to diagnose conditions that threaten the health of a student with diabetes and provide assistance and encourage him to participate systematically in physical education classes.

4/11
Nr opisu: 0000035556
Autorzy: Małgorzata Anna Wasilewska, Józef Bergier.
Tytuł pracy: Level of Physical Activity and Attitude to Physical Education classes of the Youth from Eastern Region of Poland
Tytuł całości: W: Modern approaches to physical activity promotion and measurement : 13th annual meeting and 8th conference of HEPA Europe, 15 - 17 November 2017, Zagreb, Croatia: final programme and book of abstracts / ed. Danijel Jurakić and Marija Rakovac
Miejsce wydania: Zagreb
Wydawca: University of Zagreb
Rok wydania: 2017
Strony zajęte przez pracę: S. 148-149
ISBN: 978-953-317-054-1
Charakterystyka formalna: streszczenie zjazdowe międzynarodowe (książka streszczeń)
Charakterystyka merytoryczna: abstrakt
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; physical education ; youth ; Eastern Region of Poland
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
http://hepaeurope2017.com/wp-content/uploads/2017/12/hepa-knjiga-sazetaka.pdf

5/11
Nr opisu: 0000033256
Autorzy: Elżbieta Rutkowska, Dominika Wysokińska, Antoni Niedzielski.
Tytuł pracy: Problemy edukacji w kulturze fizycznej uczniów niepełnosprawnych ruchowo
Tytuł równoległy: Educational problems in physical culture of students with disabilities
Tytuł całości: W: Przepis na rehabilitację : dzieci i młodzież z niepełnosprawnością / red. Wojciech Otrębski, Katarzyna Mariańczyk
Miejsce wydania: Gdańsk
Wydawca: Harmonia Universalis
Rok wydania: 2016
Strony zajęte przez pracę: S. 141-157
ISBN: 978-83-7744-116-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 30933
Liczba arkuszy: 0,77
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: niepełnosprawność fizyczna ; uczniowie ; kultura fizyczna
Słowa kluczowe ang.: physically disabled ; student ; physical education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/11
Nr opisu: 0000032652
Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Ewa Jadwiga Stępień, Edyta Kozłowska, Małgorzata Anna Parafiniuk, Patryk Jurkowski.
Tytuł pracy: Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadgimnazjalnych
Tytuł równoległy: Physical activity of physical education teachers in upper-secondary schools in Biala Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, nr 1 (11), s. 16--22
p-ISSN: 2081-1063

Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w 2016 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; IPAQ
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; teacher ; physical education ; IPAQ
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://wswfit.com.pl/userfiles/Roczniki-WSWFiT-B-stok-I-kw.-2015.pdf
Streszczenie: Celem badań było okreslenie poziomu aktywności fizycznej nauczycieli wychowania fizycznego zatrudnionych w bialskich szkołach ponadgimnazjalnych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem krótkiej wersji Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). Badaniem objęto 30 respondentów. Stwierdzono, że ankietowani nauczyciele w większości prezentowali umiarkowany poziom aktywności fizycznej.
Streszczenie: The aim of the research was to determine level of physical activity of physical education teachers employed in upper-secondary schools in Biala Podlaska. The method of diagnostic survey was applied with the use of the short version of the International Physical Activity Questionnaire IPAQ. The study involved 30 respondents. It was found that the majority of teachers surveyed presented a moderate level of physical activity.

7/11
Nr opisu: 0000030223
Autorzy: Zofia Kubińska, Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Kompetencje promotora zdrowia wyzwaniem dla nauczycieli wychowania fizycznego
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, T. 16, z. 2, s. 161--173
p-ISSN: 1507-9090

Uwagi: Streszcz. w j. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: kompetencje ; edukacja zdrowotna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: competences ; health education ; physical education ; teachers
Uwaga: Czasopismo dostępne w Bibliotece PSW - egzemplarz z wymiany międzybibliotecznej
http://zsim.wszia.edu.pl/fizjoterapia/tom-xvi-zeszyt-2/#more-359

8/11
Nr opisu: 0000046110
Autorzy: Dominika Wysokińska.
Tytuł pracy: Wybrane aspekty organizacji wychowania fizycznego uczniów z niepełnosprawnością
Tytuł równoległy: Chosen aspects of the organization of physical education of students with disabilities
Tytuł całości: W: Aktywizacja osób z niepełnosprawnością : wybrane problemy medyczne i kultury fizycznej, T. 1 / red. nauk. Elżbieta Rutkowska, Maciej Płaszewski
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S. 182-193
ISBN: 978-83-61509-28-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; szkoła ; uczeń niepełnosprawny ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: physical education ; school ; student with disability
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

9/11
Nr opisu: 0000026537
Autorzy: Zofia Kubińska, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Dbałość o zdrowie w opinii studentów wychowania fizycznego i zdrowia publicznego z uczelni w Białej Podlaskiej
Tytuł równoległy: Care for health in opinions of students of Physical Education and Public Health from colleges in Biała Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2013, T. 19, nr 3, s. 251--254
p-ISSN: 2083-4543

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Index Copernicus: 5.890
Liczba znaków: 24141
Liczba arkuszy: 0,6
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zachowania zdrowotne ; studenci ; wychowanie fizyczne ; zdrowie publiczne
Słowa kluczowe ang.: pro-health behaviour ; students ; physical education ; public health
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://monz.pl/abstracted.php?level=5&ICID=1075133
Streszczenie: Dbałość o zdrowie oraz zachowania zdrowotne to podstawowe zagadnienia edukacji i promocji zdrowia. Do ich kształtowania przyczynia się w największym stopniu rodzina, szkoła i środowisko rówieśników. Profesjonalne przekazywanie wiedzy i umiejętności zdrowotnych to zadanie wielu promotorów zdrowia, którzy realizują je w ramach różnych przedmiotów szkolnych na wszystkich etapach edukacji. Celem pracy jest ukazanie zachowań zdrowotnych podejmowanych, w ramach dbałości o zdrowie, przez studentów wychowania fizycznego i zdrowia publicznego, wskazanie wybranych przez nich osób, mających kwalifikacje i kompetencje promotora zdrowia oraz przedmiotów, na których przekazano im najwięcej wiedzy i umiejętności z edukacji i promocji zdrowia. W badaniach uczestniczyło 173 studentów wychowania fizycznego i 86 zdrowia publicznego, studiujących w Białej Podlaskiej na Wydziale Wychowania Fizycznego i Sportu oraz w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II. W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego i zastosowano technikę ankietowania. Autorki pracy po przeprowadzeniu szczegółowej analizy danych liczbowych uzyskały wyniki badań, które umożliwiły sprecyzowanie trzech wniosków końcowych. Zdrowe żywienie i systematyczna aktywność fizyczna to najważniejsze zachowania zdrowotne praktykowane przez badanych, które służą przede wszystkim zdrowiu fizycznemu. Biologia i wychowanie fizyczne - zdaniem studentów wychowania fizycznego, zaś propedeutyka zdrowia publicznego i promocja zdrowia - według studentów zdrowia publicznego, to przedmioty, w ramach których w największym stopniu realizowano tematykę zdrowotną. Nauczyciele wychowania fizycznego, pedagodzy i profesjonalni edukatorzy zdrowia to według respondentów osoby z kwalifikacjami i kompetencjami edukatora i promotora zdrowia.
Streszczenie: Care for health and pro-health behaviour are the basic issues of education and health promotion. Family, school and the milieu of peers contribute greatly to shaping the attitude. Professional passing of knowledge on health and exercise skills is a task of many promoters who perform it as a part of the teaching of school subjects to students at all stages of education. The aim of the paper is to show the pro-health behaviour taken up by students studying Physical Education and Public Health as a part of the care for health, pointing to the competent promoters who have proper qualifications for education and health promotion, and the subjects which provide the most knowledge and skills on education and health promotion. In the research participated 173 students of Physical Education and 86 students of Public Health. The students were attending the Department of Physical Education and Sports in Biała Podlaska, Poland, and the Pope John Paul II School of Higher Education in Biała Podlaska, Poland. In the study, the authors used the diagnostic survey method and questionnaire technique. The authors, having analyzed in detail the numeric data, obtained the findings which allowed them to arrive at the following conclusions, that good nutrition and systematic physical activity are the most important factors of pro-health behaviour practiced by the studied which, first of all, serve to improve physical health. Biology and Physical Education, according to the teachers, are the introduction to Public Health and Health Promotion, and according to Public Health students, are the subjects during which, to the greatest degree, theory is put into practice. The PE teachers, professional health educators, according to the surveyed, are the persons having the qualifications and competence to be educators and promoters of health.

10/11
Nr opisu: 0000024037
Autorzy: Barbara Bergier, Agata Flisiak, Magdalena Flisiak.
Tytuł pracy: Physical education classess with the schoolgirls of Biała Podlaska schools
Tytuł równoległy: Lekcje wychowania fizycznego z dziewczętami bialskich szkół
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2012, Vol. 19, no 2, p. 141--150
p-ISSN: 1899-1998

Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Index Copernicus: 5.830
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; dziewczęta ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: schoolgirls ; adolescence ; physical education ; teacher
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_19_pp141-150.pdf

11/11
Nr opisu: 0000026062
Autorzy: Tadeusz Zaradkiewicz, Wiesław Lech Kurpeta, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Teaching movement - views of physical education teachers
Tytuł pracy w innym języku: Nauczanie ruchu - poglądy nauczycieli wychowania fizycznego
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, Vol. 17, no. 2, p. 97--104
p-ISSN: 1899-1998

Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: umiejętności ruchowe ; nauczanie ; wychowanie fizyczne ; nauczyciel ; młodzież ; szkoła ponadgimnazjalna
Słowa kluczowe ang.: fitness skills ; physical education ; teacher ; students ; senior high school
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_17_pp97-104.pdf

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB