AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: REFUGEES
Liczba odnalezionych rekordów: 3



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/3
Nr opisu: 0000034217
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: The socialization process of refugee children in Polish schools
Tytuł całości: W: EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies July 3rd-5th, 2017 - Barcelona, Spain / L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Barcelona
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-84-697-3777-4
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 29029
Liczba arkuszy: 0,72
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: students ; socialization ; primary schools ; multicultural classrooms ; refugees
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017SOC
    Streszczenie: Refugeeism and migration are the inevitable phenomena observed in the modern world which make modern science pay attention to new areas of research. These phenomena permeate different aspects of social, educational, political, and economic life. Over the last few decades Poland has been a country with a culturally homogenous society. However, upon Poland's accession into the European Union the legal regulations concerning the reception of people from other countries were changed. The opening up of borders resulted in the influx of immigrants, refugees, workers from culturally diverse backgrounds. Polish schools were also affected by the phenomenon of refugeeism. The presence of refugee children in Polish schools has become a reality, making the creation of multicultural classrooms a necessity. The article presents the socialization phenomenon of refugee children in Polish schools. The research was conducted in selected urban and rural primary schools located in proximity to the Polish-Belarusian border in order to investigate the issue. The schools were not randomly selected and their choice was determined by the fact that the largest number of refugee centres is located in this area in comparison with other regions of Poland. In all schools in which the research was performed there are multicultural classrooms attended by Polish children and refugee children of varying nationalities.

    2/3
    Nr opisu: 0000033172
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo - przykłady z praktyki szkolnej
    Tytuł równoległy: The socialisation process in multicultural classrooms - examples of educational practices
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, Vol. 11, no. 4 (42), s. 39--50
    p-ISSN: 1896-2327
    e-ISSN: 2353-7787

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 9.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczniowie ; proces socjalizacji ; szkoła ; klasa międzykulturowa ; uchodźcy
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; socialisation process ; school ; multicultural classroom ; refugees
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/658
    DOI: 10.14632/eetp.2016.11.42.39
    Streszczenie: Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa.
    Streszczenie: In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. 'e research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

    3/3
    Nr opisu: 0000032431
    Autorzy: Karol Laskowski, Elżbieta Krajewska-Kułak, Joanna Fiłon.
    Tytuł pracy: Uchodźcy jako przyszli odbiorcy usług medycznych z perspektywy studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    Tytuł równoległy: Refugees as Future Recipients of Medical Sevices from the Perspective of Students of the Medical University of Bialystok
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, Vol. 5, nr 2, s. 159--171
    p-ISSN: 2082-9876
    e-ISSN: 2451-1870

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: studenci ; uchodźcy ; usługi medyczne
    Słowa kluczowe ang.: students ; refugees ; medical services
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://www.pzp.umed.wroc.pl/pdf/2015/5/2/159.pdf
    Streszczenie: Wprowadzenie. Liczba osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy w I połowie 2013 r. wyniosła 10 407. Imigrantów, uchodźców oraz pracowników migrujących postrzega się jako zagrożenie dla miejsc pracy, warunków dotych-czasowego życia i tożsamości kulturowej. Ma to także znaczenie w sytuacji właściwego traktowania tej grupy w czasie korzystania z przysługujących im świadczeń, w tym zdrowotnych. Cel pracy. Zbadanie postaw studentów wobec uchodźców będących przyszłymi odbiorcami usług medycznych. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 151 studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem programu Microsoft Office Excel. Wyniki. 86,1% respondentów za uchodźców uważało osoby, które opuściły swój kraj ze względu na wojnę. Uchodźcę mogłoby mieć za kolegę 60,3% badanych osób, za pacjenta - 60,3%, za nauczyciela - 52,3%, za szefa - 40,4%, rzadziej za męża/żonę - 27,2% lub chłopaka/dziewczynę - 27,8%. 68,2% ankietowanych było zdania, że Polska powinna przyjmować uchodźców. 52,3% uważało, że personel medyczny w kontaktach z uchodźcami może być narażony na pewne problemy. Niepokój budziły zabiegi wymagające transfuzji krwi (44%) i transplantacje (31%). Ankietowani za największe problemy zdrowotne uznali choroby wynikające z niezdrowego trybu życia (31,7%) i choroby zakaźne (28,6%). Wnioski. Większość badanych charakteryzowała się pozytywnym stosunkiem do uchodźców, ale jednocześnie obojętnym jako do odbiorców usług medycznych. Ankietowani zwrócili uwagę na liczne wyzwania stojące przed personelem medycznym dotyczące kształtowania wśród pielęgniarek i innych pracowników ochrony zdrowia wrażliwości międzykulturowej. Za główne problemy w opiece medycznej nad uchodźcami badani uznali nie tylko problemy natury medycznej, ale także związane ze względami ekonomicznymi i społecznymi.
    Streszczenie: Background. The number of people applying for refugee status in the mid-2013 was 10,407. Objectives. The aim of this study was to investigate the students' attitudes towards refugees as future recipients of medical services. Material and Methods. In the present study the authors interviewed 151 medical students of the Medical University of Bialystok with the use of an original questionnaire. Results. 86.1% of respondents thought that a refugee is a person who left their country due to war. Refugee could be a friend or a patient according to 60.3% of students; a teacher (52.3%); a boss (40.4%); a husband or wife (27.2%), and a boy or girlfriend (27.8%). According to 68.2% of respondents, Poland should accept refugees. Respondents were convinced that the medical staff in contact with refugees may be exposed to some problems (52.3%). Some treatments, like blood transfusion (44%) and transplants (31%), raised some concern. Diseases resulting from unhealthy lifestyle (31.7%) and infectious diseases (28.6%) were considered to be the most important health problems of refugees. Conclusions. Most respondents had positive attitude to refugees, but also neutral to those who received medical services. Respondents noted numerous challenges faced by medical staff in the context of the development of intercultural sensitivity among nurses and other health professionals. Not only medical problems, but also those related to the economic and social considerations were the main problems in medical care for refugees.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB