AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: SCHOOL READINESS
Liczba odnalezionych rekordów: 5



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/5
Nr opisu: 0000044344
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Magdalena Szydłowska.
Tytuł pracy: Ocena gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego (reminescencje z czasu pandemii)
Tytuł pracy w innym języku: Assessment of children's readiness for school by preschool teachers (reminiscences from the time of the pandemic)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 190--204
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dziecko ; gotowość szkolna ; nauczyciel ; umiejętności szkolne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: preschool child ; school readiness ; school skills ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ocena-gotowosci-dzieci-do-podjecia-nauki-szkolnej-przez-nauczycieli-wychowania-przedszkolnego,151708,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/151708
Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. "słabe punkty" edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
Streszczenie: The aim of the undertaken research was to find out the assessment carried out by preschool education teachers on the school readiness of children during the pandemic. Material and methods: The research was carried out by the method of survey using the author's questionnaire survey among 90 teachers in kindergartens on the territory of Biała Podlaska and Biała district. Results: The data analysis revealed the so-called "weak points" of distance education in pre-school. Teachers in the conducted assessment indicated skills which some children did not master, especially in the emotional and social sphere, while the skills mastered by them in the cognitive sphere were assessed very well. Conclusions: It was noted the need to look for new solutions and tools in working with preschool children in conditions of remote education, so that the assessment of school readiness is based not only on the observation of children but on their various activities and free play.

2/5
Nr opisu: 0000040469
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Wróć do szkoły sześciolatku - czyli o kompetencjach społecznych i emocjonalnych dzieci w świetle badań
Tytuł równoległy: Six-year-olds, come back to school! - on social and educational competence of children in light of studies
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 46, cz. 1, s. 91--103
p-ISSN: 0485-3083

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dojrzałość szkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; emocje ; kompetencje społeczne ; kompetencje emocjonalne ; sześciolatek ; siedmiolatek
Słowa kluczowe ang.: school readiness ; emotions ; social competence ; emotional competence ; six-year-olds ; seven-year-olds ; early years education
http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/wydania/tom_46/RL_T46_1_Kruszewska_Nazaruk.pdf
DOI: 10.34768/rl.2020.v461.07
Streszczenie: Ustawa z 14 listopada 2013 roku wprowadziła obowiązkową edukację dla dzieci sześcioletnich. Dwa lata później, 29 grudnia 2015 roku, zniesiono ten obowiązek. Jednym z powodów był, powszechnie głoszony, brak wystarczających kompetencji emocjonalnych dzieci. Weryfikacją dobrego przygotowania przedszkolnego jest osiągnięcie przez dzieci dojrzałości szkolnej - przejawiającej się w dobrym i adekwatnym do wieku przygotowaniu społecznym i emocjonalnym. Prezentowany artykuł stanowi doniesienie z badań, które są porównaniem umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci kończących edukację przedszkolną (na podstawie emocji i uczuć), a będących w różnym wieku metrykalnym.
Streszczenie: The Act of November 13, 2013 made education of six-year-old children compulsory. Two years later, on December 29, 2015, this obligation was abolished. One of the reasons for this was the widely proclaimed lack of sufficient emotional competence of children. The achievement of good pre-school education is verified through the achievement of school readiness by children - visible in good social and emotional preparation adequate to their age. The article is a report on studies that compare social and emotional abilities of children (on the basis of their emotions and feelings) who have completed their pre-school education and are to start school.

3/5
Nr opisu: 0000039246
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Opinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł pracy w innym języku: Parents' opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 127--136
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; przedszkole ; czytanie ; pisanie ; gotowość szkolna
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; kindergarten ; reading ; writing ; school readiness
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Opinia-rodzicow-o-gotowosci-szkolnej-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-przyklady,114826,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/114826
Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem.
Streszczenie: Preschool education is considered to be a key factor in preparing children for the commencement of school education. However, the recognition of the crucial role of this kind of education has been accompanied by discussions on how to organize preschool education so that, on the one hand, it reflects current trends in education and upbringing and, on the other hand, helps children to acquire a compendium of basic skills necessary for future school education. Apart from scientific discussions on the role of preschool education, the evaluation and parents' expectations with regard to this first stage of education are of equal importance. Identifying parents' opinion on how preschools fulfill their fundamental responsibility for preparing children to achieve school readiness for reading and writing led to the performance of a survey among parents of preschool children. The research was conducted among parents of children from selected preschools in the town and municipality of Biała Podlaska, Lublin province. The research method of a diagnostic survey, with the use of a questionnaire, was employed. The results made it possible to learn the opinion of the surveyed group of parents with respect to the objective pursued. The research confirmed that, on the one hand, parents are positive about the work of preschool and didactic activities of teachers who, while implementing the Core curriculum for preschool education, take due account of all required skills. The parents, at the same time, expect preschools to lay even greater emphasis on teaching reading and writing to children. Those skills are considered by parents to be especially important in further school education. The research results also reveal that almost all parents work with their children at home on improving the skills.

4/5
Nr opisu: 0000034197
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a gotowość podjęcia nauki szkolnej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Nr 41/2016, s. 273--287
p-ISSN: 1233-6688

Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 13.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; wada wymowy ; rozwój mowy ; gotowość szkolna ; trudności w szkole
Słowa kluczowe ang.: speech ; speech defects ; development of speech ; school readiness ; school difficulties
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25239/23166
Streszczenie: Speech plays a key role in our lives. Normal development of speech is an important condition of school readiness. The article presents child's speech development. It is focused on the speech development of a six-year-old child. The paper presents the causes of speech disorders and the most frequent speech disorders as dyslalia, stuttering and delays in speech. The article describes the term 'school readiness'. The author explains the influence of speech disorders on child functioning in school and school difficulties.

5/5
Nr opisu: 0000031470
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Kompetencii šestiletnego rebenka v svete doškol'noj diagnostiki
Tytuł równoległy: Competences of six-year-old children in the light of preschool assessment
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, no 15, s. 32--40
p-ISSN: 2219-5203

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 35375
Liczba arkuszy: 0,88
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; kompetencje ; umiejętności
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; school readiness ; competences ; skills
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
Streszczenie: The purpose of this paper is to discuss the competences of six-year-olds in the context of school readiness. Teachers, owing to the preschool assessment, are able to evaluate the level of mastery of particular skills, namely what children have achieved, what they know, what they can do, and what they have difficulties with. Kindergarten creates favourable conditions and provides opportunities which stimulate the development of children. Thus, a child systematically acquires competences which are necessary in order to start learning at primary school. Providing information about children, preschool assessment is a useful tool not only for teachers but also for parents.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB