Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
SPEECH Liczba odnalezionych rekordów: 10
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Cel: Celem artykułu była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Metody: W badaniach zastosowano dwie metody - sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków. Rezultaty: Analiza wyników pozwoliła stwierdzić występowanie licznych problemów dotyczących rozwoju komunikacji werbalnej zarówno w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, jak i w rodzinnych domach dziecka. Wnioski: Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć poważne problemy związane z komunikacją werbalną. Zaburzenia, które najczęściej występują wśród dzieci, to opóźniony rozwój mowy i dyslalia. Streszczenie: Aim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.
2/10
Nr opisu: 0000037497 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz. Tytuł pracy: Supporting the speech development of children staying in foster care Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. III, p. 146--155 p-ISSN: 1691-5887 Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education. Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Język publikacji: ENG Liczba znaków: 23177 Liczba arkuszy: 0,58 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: communication ; foster care ; speech ; speech development Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3740 DOI: 10.17770/sie2019vol3.3740 Streszczenie: The aim of the article was the analysis of the problem of speech development in care and educational institutions and family-run children's houses. Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has a genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of the social environment. The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses in the Lublin province. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions. The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centers and family-run children's houses. This function is performed more advantageous in a family home.
3/10
Nr opisu: 0000038088 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz. Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego Tytuł równoległy: Supporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, nr 4, s. 61--71 p-ISSN: 0483-4992 Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 10.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; rozwój mowy ; komunikacja ; piecza zastępcza Słowa kluczowe ang.: speech ; communication ; speech development ; foster care Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.
4/10
Nr opisu: 0000036786 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a trudności w czytaniu i pisaniu Tytuł równoległy: Speech disorders and difficulties with reading and writing Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, T. 12, nr 4, s. 56--64 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; trudności w czytaniu i pisaniu Słowa kluczowe ang.: speech ; speech disorders ; difficulties with reading and writing http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/8eRVLShAg4B2h4ypQcLl DOI: 10.29316/rs.2018.37 Streszczenie: Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu. Streszczenie: Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in human life. The correct development of speech is a very important element of a child's school maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of specific difficulties with learning will also be presented. Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by G. Demel. Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and writing. Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.
5/10
Nr opisu: 0000033784 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji językowej u osób z zespołem Downa Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, T.48, z. 3, s. 58--70 p-ISSN: 1734-6614 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 11.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; terapia logopedyczna ; zaburzenia mowy ; zespół Downa Słowa kluczowe ang.: speech ; speech therapy ; articulation disorders ; Down syndrome Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii http://www.kul.pl/nr-48-3-2016,art_71691.html Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej u osób z zespołem Downa. Omówiono proces kształtowania mowy dziecka z zespołem Downa. Rozwój mowy przebiega różnorodnie i zależy przede wszystkim od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, warunków anatomicznych, motywacji, czasu rozpoczęcia oraz intensywności terapii logopedycznej. Zwrócono uwagę na czynniki utrudniające porozumiewanie werbalne. Zaburzenia artykulacyjne są najczęściej spowodowane u dzieci z zespołem Downa nieprawidłową budową i funkcjonowaniem narządów artykulacyjnych. Wskazano na konieczność wczesnego wspomagania rozwoju mowy i przedstawiono program temu służący, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości i zainteresowań dziecka. Streszczenie: The article presents the issue of language communication of people with Down syndrome. It describes the process of the development of speech, which may have different course depending on the degree of mental disability, anatomical conditions, motivation, the beginning of speech therapy and its intensity. The author pays attention to factors which may make verbal communication more difficult. The main reasons for the articulation of disorders of children with Down syndrome are usually abnormal structure and functioning of articulator. The article emphasizes the necessity of early support for speech development. It presents the program of speech development for a child with Down syndrome and stresses the importance of individual methods of speech therapy, adjusted to child's abilities and interests.
6/10
Nr opisu: 0000034197 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a gotowość podjęcia nauki szkolnej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, Nr 41/2016, s. 273--287 p-ISSN: 1233-6688 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 13.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; wada wymowy ; rozwój mowy ; gotowość szkolna ; trudności w szkole Słowa kluczowe ang.: speech ; speech defects ; development of speech ; school readiness ; school difficulties Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25239/23166 Streszczenie: Speech plays a key role in our lives. Normal development of speech is an important condition of school readiness. The article presents child's speech development. It is focused on the speech development of a six-year-old child. The paper presents the causes of speech disorders and the most frequent speech disorders as dyslalia, stuttering and delays in speech. The article describes the term 'school readiness'. The author explains the influence of speech disorders on child functioning in school and school difficulties.
7/10
Nr opisu: 0000029928 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola rodziców w profilaktyce logopedycznej Tytuł równoległy: The role of parents in speech therapy prevention Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 5--11 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: rodzina ; dzieci ; profilaktyka logopedyczna ; mowa Słowa kluczowe ang.: family ; child ; preventive system ; speech therapy ; speech Inne bazy podające opis:
BazEkon
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_1.pdf Streszczenie: W prezentowanym artykule zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące roli środowiska rodzinnego w profilaktyce logopedycznej. Problematyka ta wydaje się bardzo ważna, ponieważ rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu się mowy dziecka. Zostanie omówione zagadnienie związane z profilaktyką logopedyczną oraz znaczenie rodziny w nabywaniu kompetencji językowej przez dziecko. Prezentowane badania pozwolą poznać wiedzę, jaką posiadają rodzice na temat rozwoju mowy dziecka i działań zapobiegających powstawaniu wad wymowy. Streszczenie: The paper will present the issue of the role of the family environment in the prevention of speech therapy. This problem seems to be very important, because the family plays a very important role in shaping the child's speech. The issue of speech therapy prevention and the importance of the family in the acquisition of language skills by a child will be discussed. The presented study will explore the knowledge of the parents of their child's speech development and measures to prevent the formation of defects of speech.
8/10
Nr opisu: 0000028958 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rodzina w procesie rozwoju mowy dziecka Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, T. 38, z. 1, s. 23--33 p-ISSN: 1734-6614 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; rodzina ; rozwój mowy Słowa kluczowe ang.: child ; speech ; family ; speech development Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. Inne bazy podające opis:
CEJSH
https://pbn.nauka.gov.pl/works/463176 Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikacje werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście ze środowiskiem społecznym. Bardzo ważna jest postawa rodziców pobudzająca dziecko do mówienia oraz poprawny wzorzec językowy. Prezentowany artykuł dotyczy roli rodziny w rozwoju mowy dziecka. Przedstawiono w nim etapy kształtowania mowy. Omówiono biologiczne i społeczno-wychowawcze uwarunkowania rozwoju mowy, podkreślając znaczenie środowiska rodzinnego w stymulowaniu komunikacji werbalnej dziecka. Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. Parent's attitude and the way speak are very important as they stimulate child's speech. The article presents the role of family in child's speech development. It describes stages of speech development and biological, social and educational backgrounds of speech development. The author of the article emphasises the importance of family environment in the process of stimulating of child's verbal communication.
9/10
Nr opisu: 0000028868 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych. Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.
10/10
Nr opisu: 0000029187 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková Miejsce wydania: Ružomberok Wydawca: VERBUM Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S.32-42 ISBN: 978-80-561-0176-6 Uwagi: Streszcz w j. ang. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Język publikacji: POL Liczba znaków: 31513 Liczba arkuszy: 0,78 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013