Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
SPEECH DISORDERS Liczba odnalezionych rekordów: 3
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu. Streszczenie: Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in human life. The correct development of speech is a very important element of a child's school maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of specific difficulties with learning will also be presented. Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by G. Demel. Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and writing. Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.
2/3
Nr opisu: 0000028868 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych. Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.
3/3
Nr opisu: 0000029187 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková Miejsce wydania: Ružomberok Wydawca: VERBUM Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S.32-42 ISBN: 978-80-561-0176-6 Uwagi: Streszcz w j. ang. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Język publikacji: POL Liczba znaków: 31513 Liczba arkuszy: 0,78 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013