AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: STUDENT
Liczba odnalezionych rekordów: 16



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/16
Nr opisu: 0000046727
Autorzy: Grzegorz Czapski, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Barbara Sokołowska.
Tytuł pracy: The situation of graduates and students in the Polish labour market
Tytuł pracy w innym języku: Sytuacja absolwentów i studentów na polskim rynku pracy
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 16, mo. 4, p. 655-657
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: absolwent ; bezrobocie ; rynek pracy ; student
Słowa kluczowe ang.: graduate ; labour market ; student ; unemployment
http://www.ers.edu.pl/SYTUACJA-ABSOLWENTOW-I-STUDENTOW-NA-POLSKIM-RYNKU-PRACY,175710,0,2.html
DOI: 10.2478/ers-2023-0040
Streszczenie: The subject of the study is to indicate the situation of students and graduates on the Polish labour market, taking into account data on the number of students and graduates, as well as employment and unemployment statistics in selected years. Materials and methods: The study used the method of analysis of legal acts, data of the Central Statistical Office and analysis of the literature on the subject. Based on the qualitative analysis of the available documents, the main changes in the employment of university and secondary school graduates were indicated, taking into account the main factors limiting their employment. Results: People with higher education are in a particularly good situation on the labour market compared to secondary school graduates. In the process of hiring employees, the age, the field of study of the candidate and the actual situation on the labour market are important. Conclusions: Factors limiting employment were identified, both on the part of employers and the graduates themselves, taking into account the selected time period and the situation on the labour market.
Streszczenie: Przedmiotem pracy jest wskazanie sytuacji studentów i absolwentów na polskim rynku pracy z uwzględnieniem danych o liczbie studiujących i absolwentów oraz statystyk zatrudnienia i bezrobocia w wybranych latach. Materiały i metody: W opracowaniu wykorzystano metodę analizy aktów prawnych, dane Głównego Urzędu Statystycznego i analizę literatury przedmiotu. Opierając się na analizie jakościowej dostępnych dokumentów wskazano główne zmiany w zatrudnieniu absolwentów szkół wyższych i szkół ponadpodstawowych z uwzględnieniem głównych czynników ograniczających ich zatrudnienie. Wyniki: W szczególnie dobrej sytuacji na rynku pracy są osoby z wyższym wykształceniem w porównaniu z absolwentami szkół ponadpodstawowych. W procesie zatrudnienia pracowników znaczenie ma wiek, kierunek studiów kandydata do pracy i rzeczywista sytuacja na rynku pracy. Wnioski: Wskazano czynniki ograniczające zatrudnienie, zarówno te po stronie pracodawców, jak i samych absolwentów z uwzględnieniem wybranego okresu czasowego i sytuacji na rynku pracy.

2/16
Nr opisu: 0000043985
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Wpływ podwójnego lockdownu na edukację uczniów szkół podstawowych i ich zachowanie po powrocie do szkoły w opinii nauczycieli
Tytuł równoległy: The impact of the double lockdown on the education of primary school pupils and their behaviour after returning to school in the opinion of teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 15, s. 191--208
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: edukacja zdalna ; nauczyciel ; pandemia ; uczeń ; umiejętności informatyczne
Słowa kluczowe ang.: IT skills ; pandemic ; remote education ; student ; teacher
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/939
DOI: 10.19251/sej/2022.15(12)
Streszczenie: W związku z realizacją kształcenia w formie zdalnej na niespotykaną dotąd skalę nasunęły się pytania o jej jakość i przebieg oraz o zachowanie uczniów po powrocie do szkoły z lockdownu. Tego typu sytuacja była motywacją do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było poznanie opinii nauczycieli na temat kształcenia w formie zdalnej, rozpoznanie ich priorytetów oraz oceny zachowania uczniów po powrocie z lockdownu do szkoły. Badaniem objęto chętnych nauczycieli (N=60) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Częstochowy. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na założony cel badań. Okazało się, że nauczyciele widzą dobre strony tej formy kształcenia, głównie związanej z doskonaleniem umiejętności informatycznych uczniów klas I-VIII, ale sprecyzowali też jej słabe strony. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których mogą w przyszłości skorzystać osoby ze środowisk edukacyjnych, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w warunkach nieprzewidywalnych oraz aby jednocześnie zapobiec pojawiającym się z tego powodu trudnościom.
Streszczenie: Due to the implementation of remote education on an unprecedented scale, questions arose about its quality and course, and about the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. This type of situation was a motivation for conducting pedagogical research, the main aim of which was to learn about teachers' opinions on remote education, to identify their priorities and to evaluate the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. The study included teachers (N = 60) from primary schools in the area of two cities: Biała Podlaska and Częstochowa. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the assumed research goal. It turned out that teachers see the good sides of this form of education, mainly related to improving IT skills of students in grades 1-8, but they also specified its weaknesses. They identified several important recommendations that could be used by people from educational backgrounds in the future, which is important given the fact that we live in unpredictable conditions and at the same time to prevent difficulties arising from this.

3/16
Nr opisu: 0000043673
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska, Aleksandra Ostaszewska.
Tytuł pracy: Kształcenie uczniów klas I-III szkoły podstawowej w trzeciej fazie pandemii COVID-19 w opinii ich rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Educating pupils in 1-3 grades primary schools in the third phases of the COVID-19 pandemic in the opinion of their parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 16--29
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zdalne ; pandemia ; rodzice ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; early childhood education ; pandemic ; parents ; remote education ; student
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ksztalcenie-uczniow-klas-I-III-szkoly-podstawowej-w-trzeciej-fazie-pandemii-COVID,143951,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/143951
Streszczenie: Rok 2020 zapisze się w historii jako okres globalnego kryzysu, w związku z ogłoszeniem w dniu 11 marca 2020 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemii choroby COVID-19. Większość krajów podjęła działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, np. zamykając szkoły i organizując nauczanie zdalne. W związku z powyższym przeprowadzono badania wśród rodziców z województwa lubelskiego, których dzieci uczęszczały do klas I-III w celu poznania ich punktu widzenia w zakresie nauczania-uczenia się dzieci zarówno w formie zdalnej, jak i hybrydowej.
Streszczenie: 2020 will go down in history as a period of global crisis, following the announcement of the COVID-19 pandemic by the World Health Organization on March 11. Therefore, research was carried out among parents from the Lubelskie voivodeship whose children attended 1-3 grades in order to get to know their point of view in the field of teaching-learning of children, both in the remote and hybrid form.

4/16
Nr opisu: 0000043677
Autorzy: Marek Kuźmicki, Magdalena Borysiuk.
Tytuł pracy: Potencjał zawodowy studentów kierunku Ekonomia Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Tytuł pracy w innym języku: The professional potential of economy students at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 77--95
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: ekonomia ; kierunek studiów ; potencjał zawodowy ; student
Słowa kluczowe ang.: economics ; professional potential ; student
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Potencjal-zawodowy-studentow-kierunku-ekonomia-Panstwowej-Szkoly-Wyzszej-im-Papieza,144258,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/144258
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie samooceny wybranych elementów potencjału zawodowego dokonanej przez studentów kierunku Ekonomia PSW w Białej Podlaskiej. Materiał i metody: Badania zostały zrealizowane przy wykorzystaniu metody CAWI w styczniu 2021 roku. Wzięło w nich udział 108 studentów kierunku Ekonomia ze studiów licencjackich i magisterskich. Wyniki: Studenci kierunku Ekonomia posiadają w swojej samoocenie wysokie kompetencje komunikacyjne, interpersonalne oraz organizacyjne. Większość respondentów bardziej krytycznie oceniła swoje kompetencje analityczne, informatyczne, a także językowe. Wnioski: Wyniki badań powinny uświadomić studentom potrzebę większego zaangażowania w naukę: języków obcych, obsługi komputera, analizy ekonomicznej i finansowej. Tego typu umiejętności będą przydatne w pracy na stanowiskach szczebla operacyjnego instytucji finansowych i niefinansowych.
Streszczenie: The aim of the article is to presrnt the self-evaluation of the selected elements of the professional potential among Economics students at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. Material and research methods: Research was carried out with the use of the CAWI method in January 2021. The participants included 180 first and second cycle Economic students. Results: Economics students evaluate themselves as having high communication, interpersonal and organizational skills. Most respondents evaleated their analytical, IT and language comepetencies more critically. Conclusions: Research results should make students aware of the need for a greater involvement in learning foreign languages, computer skills, economic and financial analysis. Such skills will be useful in working on operational positions in financial and non-financial institutions.

5/16
Nr opisu: 0000038192
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Tytuł równoległy: Diagnosis of professional competencies and training needs of preschool and early school education teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 14, nr 2 (52), s. 55--76
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; uczeń ; nauczyciel ; kompetencje zawodowe ; przedszkole ; szkoła
Słowa kluczowe ang.: child ; student ; teachers ; professional competencies ; kindergarten ; primary school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1238
DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04
Streszczenie: Spośród wielu czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej bardzo dużo zależy od nauczyciela i jego kompetencji zawodowych. W sytuacji kiedy polski system szkolnictwa przechodzi kolejną reformę, zarówno strukturalną, jak i programową, przygotowanie nauczycieli do jej wdrażania, szczególnie w zakresie kompetencji zawodowych, wydaje się mieć kluczowe znaczenie. Jakość pracy nauczycieli, ich merytoryczne przygotowanie jest jednak najważniejsze nie tylko z punktu widzenia sprawnego wdrażania reform - na czym wydaje się szczególnie zależy autorom reform, ale ze względu na główny podmiot edukacyjnych oddziaływań, czyli dziecko i jego wszechstronny rozwój. Efektywnie prowadzona edukacja w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym zagwarantuje uczniom sukces w kolejnych etapach kształcenia. Dlatego wydaje się słuszne podjęcie częściowych badań wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu zdiagnozowania, na podstawie ich samooceny, kompetencji zawodowych oraz potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia zawodowego. Ten cel główny zrealizowano poprzez przeprowadzenie badań wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i w klasach I-III ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań dostarczyły interesujących informacji na temat samooceny nauczycieli w zakresie oznaczenia poziomu własnych kompetencji zawodowych na trzystopniowej skali. Na uwagę zasługuje fakt, że większość nauczycieli sytuuje swoje kompetencje na drugim, czyli średnim poziomie. Przeprowadzone badania pozwoliły także zinwentaryzować i opisać skalę potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, które warunkują nie tylko własny rozwój, ale są niezbędne w efektywnej pracy z dziećmi.
Streszczenie: Among many factors that influence the quality and effectiveness of the work of a school, kindergarten or another educational institution, a teacher and his/her professional competences are very important. At the time when the Polish educational system is undergoing another reform, both in terms of structure and curriculum, the preparation of teachers to implement it, especially in terms of professional competences, seems to be of key significance. The quality of teachers' work, their substantial preparation, is not only crucial for the proper implementation of reforms - which seems to be particularly important for the authors of the reforms - but for the main subject of educational actions, i. e. the child and its general development. Effective teaching in the kindergarten and at the first level of education shall make it possible for the students to achieve success at the further stages of education. That is why, it seems right to take up partial research among kindergarten and early education teachers in order to diagnose, on the basis of their self-assessment, professional competences, as well as the needs and expectations in terms of professional improvement. That main objective was fulfilled due to the research carried out among the teachers working in kindergartens and classes I-III of primary schools from the Biała Podlaska region and city, in the Lublin voivodeship. The method of a diagnostic survey with the use of a questionnaire was applied in the research. The research results provided interesting information on the teachers' self-assessment of their own competences on a three-grade scale. It is worth mentioning that most teachers situate their competences at the second, i. e. medium level. Also, the research made it possible to collect and describe the scale of the teachers' needs and expectations in terms of professional improvement, which influences both their own development and the effective work with children.

6/16
Nr opisu: 0000039234
Autorzy: Cezary Wojciech Michoński.
Tytuł pracy: Misuses of literacy? An insight into the knowledge of British and american literature among students of english in Poland
Tytuł całości: W: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 29-48
ISBN: 978-83-64881-50-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 52725
Liczba arkuszy: 1,31
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: literacy ; teaching literacy ; British literature ; american literature ; student ; knowledge ; preferences ; the canon

7/16
Nr opisu: 0000039241
Autorzy: Marija Petrovna Zhygalova.
Tytuł pracy: Tehnologiâ obučeniâ induktivnomu čteniû hudožestvennogo proizvedeniâ ctudenta-filologa v vysšej škole
Tytuł całości: W: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 122-134
ISBN: 978-83-64881-50-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: RUS
Liczba znaków: 30614
Liczba arkuszy: 0,76
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: czytanie ; nauczanie indukcyjne ; literatura ; student ; filologia
Słowa kluczowe ang.: reading ; inductive teaching ; literary work ; student ; philology

8/16
Nr opisu: 0000036601
Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Działania na rzecz bezpieczeństwa edukacyjnego studentów I roku
Tytuł równoległy: Providing educational safety to the 1st-year students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, nr 2 (101), s. 94--101
p-ISSN: 1507-6563

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 14.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: student ; bezpieczeństwo edukacyjne ; wybór kierunku studiów ; sytuacja społeczno-ekonomiczna ; kompetencje
Słowa kluczowe ang.: student ; educational safety ; choice of the field of study ; socio-economic situation ; competence
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/index.php/pl/eud/2018/2/11
Streszczenie: The 1st-year students choose the field of study according to their interests regardlessof the socio-economic situation of family they come from. They consider the importance of the practical profile and having social competence essential on the labor market. The university education enables them to get the higher education, ensuring the educational safety thanks to a tailor-measured educational offer. The article presents the feedback from the research conducted on the group of 574 1st-year students, considering financial background and students' educational expectations that in fluence the university educational policy in practice.

9/16
Nr opisu: 0000035523
Autorzy: Jan Junger, Karel Frömel, Józef Bergier, Pongrác Ács, Barbara Bergier, Ferdinand Salonna, Ewelina Anna Niźnikowska.
Tytuł pracy: Physical activity in students from the Visegrad countries by BMI status
Tytuł równoległy: Aktywność fizyczna studentów w krajach Grupy Wyszehradzkiej według wskaźnika BMI
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 12, Issue 1, p. 41--48
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: student ; kierunek studiów ; IPAQ ; BMI ; V4
Słowa kluczowe ang.: IPAQ-L ; field of study ; student ; V4 ; relation
https://www.termedia.pl/Physical-activity-in-students-from-the-Visegrad-countries-by-BMI-status,99,32167,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2018.74191
Streszczenie: Background This study aims to analyse the relationship between physical activity (PA) and body mass index (BMI) in undergraduate university students of three fields of study from the four Visegrad Group countries - Slovakia, the Czech Republic, Poland, and Hungary. Material and methods The research was conducted in 2015 on adolescent undergraduate university student populations in three fields of study - humanities, medical, and technical sciences. The sample included 2,484 students in total. The data was collected using the extended version of the standardised International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Students completed the questionnaire in class via the INDARES online system. Results The results confirmed significant differences in PA between sexes in favour of boys both in its overall manifestation and in the individual levels of PA intensity (p<0.05). The comparison of the four countries revealed significant differences in PA in boys and girls in all PA domains (p<0.05). The evaluation of the total BMI, as well as the one measured in individual countries confirmed a significant difference between sexes in favour of boys (p<0.05). The study of the relationship between PA and BMI did not reveal a statistically significant dependence in any of the tested domains. This conclusion applies both to boys and girls. Conclusions Boys are generally more physically active than girls overall and in individual fields of study. This finding is valid for all the studied countries. Also, boys exhibit higher BMI in all the studied categories. No significant relation between PA intensity and volume and BMI was found in either sex.
Streszczenie: Wprowadzenie. Celem badania jest analiza związku pomiędzy aktywnością fizyczną (PA) a wskaźnikiem masy ciała (BMI) u studentów studiów licencjackich z trzech kierunków z czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej - Słowacji, Czech, Polski i Węgier. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2015 r. Na studiach dla młodzieży z trzech kierunków: humanistycznym, medycznym i technicznym. Próba obejmowała ogółem 2484 studentów. Dane zebrano za pomocą długiej wersji standardowego Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ). Studenci wypełniali ankietę za pośrednictwem systemu internetowego INDARES. Wyniki. Wyniki potwierdziły istotne różnice w PA między płciami na korzyść mężczyzn zarówno w ich ogólnej aktywności, jak i w poszczególnych poziomach intensywności PA (p<0,05). Porównanie czterech krajów wykazało istotne różnice w PA u mężczyzn (z wyjątkiem PA w czasie wolnym), a także u kobiet we wszystkich obszarach PA (p <0,05). Najbardziej aktywni fizycznie spośród badanych grup byli polscy mężczyźni i słowackie kobiety. Ocena BMI ogółem oraz w poszczególnych krajach potwierdziła istotną różnicę między płciami na korzyść mężczyzn (p <0,05). Badanie zależności między PA i BMI nie wykazało statystycznie istotnej zależności w żadnej z kategorii. Wniosek ten dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Wnioski. Mężczyźni są fizycznie bardziej aktywni niż kobiety ogólnie i na poszczególnych kierunkach. Mężczyźni mają również wyższy BMI we wszystkich badanych kategoriach. Nie stwierdzono istotnej zależności między intensywnością i objętością PA a BMI u obu płci.
Projekt/grant: Aktywność fizyczna i rekreacyjna oraz sposób odżywiania młodzieży z państw wyszehradzkich (Physical and recreational activity as well as diet of young people from V4 countries) : Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki w ramach Grantów Standardowych, no. 21420053

10/16
Nr opisu: 0000035574
Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Sytuacja społeczno-ekonomiczna studentów w kontekście wyboru kierunku studiów
Tytuł równoległy: Students' socio-economic situation and choosing a degree course
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, Nr 1, s. 59--65
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: student ; wybór kierunku studiów ; status materialny
Słowa kluczowe ang.: student ; choosing a degree course ; material status
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/SYTUACJA-SPOLECZNO-EKONOMICZNA-STUDENTOW-nW-KONTEKSCIE-WYBORU-KIERUNKU-STUDIOW,110865,0,1.html
DOI: 10.29316/rs.2018.07
Streszczenie: Wstęp. Wybór kierunku studiów przez kandydata można analizować w odniesieniu do jego statusu ekonomicznego. Celem artykułu było zbadanie wpływu sytuacji społeczno-ekonomicznej studenta na wybór kierunku studiów. Materiał i metody. Ankietą objęto 514 studentów pierwszego roku PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Wyniki. W wyniku analiz stwierdzono, iż najkorzystniejszą sytuację materialną posiadali studenci kierunku ratownictwo medyczne, najmniej korzystną zaś na filologii, specjalność filologia rosyjska. U blisko 70,0% badanych oboje rodzice pracują i osiągają stałe dochody. Średni poziom dochodu netto na jedną osobę wyniósł 810,00 zł. Gospodarstwo domowe studenta liczyło średnio 3,9 osoby. Wnioski. Student PSW posiada dochody na 1 osobę w gospodarstwie domowym na poziomie do 1000 zł (blisko o 30% niższe niż przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na osobę w 2015 r. - GUS, 2016 w Polsce), z 3-4 osobami w gospodarstwie domowym, w którym oboje rodziców są aktywni zawodowo, głównie jako zatrudnieni u kogoś.
Streszczenie: Introduction. The moment students choose their degree course allows for analysing their economic situation. The aim of the article was to research the impact of socio-economic conditions on students' selection of the degree course. Material and methods. The survey involved 514 first-year students of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. Results. In the research process, it was found that Emergency Medicine Department conducted the best analysis of the financial situation of students, whereas the students of Russian Philology Department were the least tested ones. In nearly 70.0% of the respondents, both parents work, having a steady income. The average level of net income amounted to PLN 810,00 per capita. The student's household consisted of, on average, 3.9 persons. Conclusions. The average PSW student's income per capita in the household falls in the range of up to PLN 1000, i.e. nearly 30% lower than the disposible monthly income per capita in 2015 (the Polish Central Statistical Office, 2016), with 3-4 persons in the household, in which both parents are professionally active.

11/16
Nr opisu: 0000034709
Autorzy: Daria V. Popovych, Józef Bergier, Mykhaylo Korda, Ivan Klishch, Olha Sopel, Lyudmila Tsybulskaya.
Tytuł pracy: Evaluation of physical activity, body mass index and self-assessment of physical fitness in female students and pupils of Ternopil, Western Ukraine
Tytuł równoległy: Ocena aktywności fizycznej, wskaźnika masy ciała i samooceny sprawności fizycznej wśród studentek i uczennic z Tarnopola, Ukraina Zachodnia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, Vol. 11, Issue 3, p. 163--172
p-ISSN: 2353-6942

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; IPAQ-L ; BMI ; samoocena ; sprawność fizyczna ; kobieta ; student
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; IPAQ-L ; Body Mass Index (BMI) ; self-assessment ; physical fitness ; female ; student
Inne bazy podające opis:
  • AGRO
  • Polish Medical Bibliography
  • DOAJ

    https://www.termedia.pl/Evaluation-of-physical-activity-body-mass-index-and-self-assessment-of-physical-fitness-in-female-students-and-pupils-of-Ternopil-Western-Ukraine,99,30580,1,1.html
    DOI: 10.5114/hpc.2017.70006
    Streszczenie: Background. Lifestyle is one of the key factors that determines the proper development of human body, its systems and functions. An appropriate level of physical activity and BMI are thus integral components of a healthy lifestyle. Material and methods. The study involved 333 female students of Ternopil State Medical University and 409 schoolgirls of Ternopil, western Ukraine. The International Physical Activity Questionnaire (IPAQ-L) was used as a research method. BMI and physical activity self-assessment rates were also considered. Results. The surveyed female students of Ternopil State Medical University and schoolgirls of Ternopil (western Ukraine) demonstrate a high level of total physical activity. Most of the surveyed female students (71.1%) and pupils (59.4%) had normal body weight. The schoolgirls' self-assessment of physical fitness was lower and more adequate when compared to that of female students. Besides, both students and pupils who indicated that they had no free time spent it in a more reasonable way than those who considered that they had enough of it or not enough. Conclusions. The female students of medical university and female pupils of Ternopil are fully aware that physical activity is significant for their lives and that it constitutes a key factor to a healthy lifestyle.
    Streszczenie: Wprowadzenie. Styl życia jest jednym z kluczowych czynników determinujących prawidłowy rozwój ludzkiego ciała, jego systemów i funkcji. Odpowiedni poziom aktywności fizycznej i BMI są zatem integralnymi składnikami zdrowego stylu życia. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 333 studentek Państwowego Uniwersytetu Medycznego w Tarnopolu oraz 409 dziewcząt z Tarnopola, zachodnia Ukraina. Jako metodę badawczą zastosowano Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ-L). Wzięto również pod uwagę wskaźniki BMI i samooceny aktywności fizycznej. Wyniki. Badane studentki z Państwowego Uniwersytetu Medycznego w Tarnopolu i uczennice z Tarnopola (zachodnia Ukraina) wykazują wysoki poziom aktywności fizycznej. Większość badanych studentek (71,1%) i uczennic (59,4%) ma normalną masę ciała. Samoocena sprawności fizycznej uczennic była niższa, ale bardziej adekwatna niż studentek. Ponadto, zarówno uczennice, jak i studentki, które wskazywały na brak wolnego czasu, potrafiły go wykorzystać w bardziej rozsądny sposób niż te, które uważały, że mają go wystarczająco dużo lub zbyt mało. Wnioski. Studentki uniwersytetu medycznego i uczennice z Tarnopola są w pełni świadome, że aktywność fizyczna jest ważna w ich życiu i że stanowi kluczowy czynnik w kształtowaniu zdrowego stylu życia.

    12/16
    Nr opisu: 0000035792
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: The Popularization of English Language Learning in Primary Schools in Poland
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 12, no 2, p. 181--196
    p-ISSN: 2543-7585
    e-ISSN: 2543-8409

    Uwagi: Poprzedni tytuł czasopisma: Journal of Preschool and Elementary School Education - ISSN 2084-7998 (zmiana w 2016 r.). Na liście czasopism punktowanych MNiSW funkcjonuje pod poprzednim tytułem. Druk 2018 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: student ; primary school ; English language learning ; popularization ; motivation to learn
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/jpe/article/view/831
    DOI: 10.14632/mjse.2017.12.181
    Streszczenie: Accession of Poland to the European Union induced a variety of changes in different areas of life, including education. A second language was introduced as a compulsory subject in kindergarten and primary school and two compulsory foreign languages in general lower and upper secondary schools. English is the most popular of all languages in all types of schools, regardless of the level of education they represent. Globalization of the English language, the process which can be observed nowadays, has a significant impact on actions taken by schools to popularize learning this language. Therefore, the research was performed with a view to achieving a better understanding of the popularization of English language learning in primary schools in the larger context of a variety of factors. Basing on the analysis of research results, the conclusions reflecting real needs of learners as far as the more effective English language learning is concerned have been drawn. Sharing the research findings with the primary schools which participated in the research will contribute to their practical application.

    13/16
    Nr opisu: 0000034694
    Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk.
    Tytuł pracy: Pozyskiwanie informacji od pracodawców w celu tworzenia bezpieczeństwa edukacyjnego
    Tytuł całości: W: Informacyjne uwarunkowania współczesnego bezpieczeństwa / red. nauk. Mariusz Kubiak, Robert Białoskórski
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 140-153
    ISBN: 978-83-64415-41-8
    Uwagi: Publikacja ukazała sie drukiem w 2017 r.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: informacja ; bezpieczeństwo edukacyjne ; uczelnia ; student ; pracodawca ; rynek pracy
    Słowa kluczowe ang.: information ; education security ; college ; university ; student ; employer ; labor market
    Streszczenie: Pozyskiwanie informacji od pracodawców (instytucji) przyjmujących studentów z kierunku studiów Bezpieczeństwo Narodowe na praktyke zawodową jest działaniem niezwykle istotnym w procesie kształcenia. Potrzeba współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, stanowiącym potencjalny rynek pracy dla absolwentów kierunku studiów wynika z postanowień Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia. Uzyskane wyniki badań posłużą, m. in. weryfikacji obowiązującego programu studiów dla kierunku studiów oraz przygotowania atrakcyjnej oferty dostosowanej do potrzeb rynku pracy.
    Streszczenie: Obtaining information from employers (institutions) receiving students from the faculty at the National Securty field of study to professional practice is very important activity in the learning process. The need for cooperation with the socio-economic environment, constituting a potential job market for graduates studies derived from the provisions of the Law on Higher Education, Ordinance of the Minister of Science and Higher Education, and the Internal Quality Assurance System. The research results study will help to verify the current program of study for the field of study and to prepare an attractive education offer tailored to the needs of the labor market.

    14/16
    Nr opisu: 0000033256
    Autorzy: Elżbieta Rutkowska, Dominika Wysokińska, Antoni Niedzielski.
    Tytuł pracy: Problemy edukacji w kulturze fizycznej uczniów niepełnosprawnych ruchowo
    Tytuł równoległy: Educational problems in physical culture of students with disabilities
    Tytuł całości: W: Przepis na rehabilitację : dzieci i młodzież z niepełnosprawnością / red. Wojciech Otrębski, Katarzyna Mariańczyk
    Miejsce wydania: Gdańsk
    Wydawca: Harmonia Universalis
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 141-157
    ISBN: 978-83-7744-116-9
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 30933
    Liczba arkuszy: 0,77
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawność fizyczna ; uczniowie ; kultura fizyczna
    Słowa kluczowe ang.: physically disabled ; student ; physical education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    15/16
    Nr opisu: 0000030315
    Autorzy: Barbara Sokołowska, Natalia Wachulak, Diana Luiza Piaszczyk, Andrzej Leszek Borzęcki.
    Tytuł pracy: Problem uzależnień wśród studentów wybranych uczelni województwa lubelskiego
    Tytuł równoległy: Problem of addictions among students of selected colleges in the region of Lublin
    Cykl: Wybrane Problemy Kliniczne
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 3, s. 197--199
    p-ISSN: 1897-3590
    e-ISSN: 1897-7839

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uzależnienie ; student ; problem
    Słowa kluczowe ang.: addiction ; student ; problem
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    problem wypalenia zawodowego wśród

    16/16
    Nr opisu: 0000019917
    Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Andrzej Jan Soroka, Filip Korpak.
    Tytuł pracy: Aktywność fizyczna wybranych grup społeczno-zawodowych (w szkolnictwie)
    Tytuł pracy w innym języku: Physical activity of selected socio-occupational groups (education)
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 152--171
    p-ISSN: 2082-7288

    Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
    Język publikacji: POL, ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; BMI ; nauczyciel ; studenci ; uczniowie
    Słowa kluczowe ang.: physical activity ; BMI ; teacher ; student ; pupil
    http://www.pswbp.pl/index.php/pl/o-uczelni/pliki-do-pobrania/Inne-pliki/Human-and-Health---Człowiek-i-Zdrowie/Tom-IV-nr-1-rok-2010/2.5-Aktywność-fizyczna-wybranych-grup-społeczno-zawodowych-(w-szkolni
    Streszczenie: Podejmując zagadnienie aktywności fizycznej wybranych grup kierowano się względami praktyki społecznej. W tym celu podjęto próbę wskazania, jakie wartości dostrzegają ankietowani we wspomnianej aktywności, czy istnieje zróżnicowanie w zakresie poziomu aktywności fizycznej ze względu na płeć, masę i wysokość ciała oraz kierunek podejmowanych studiów czy wykonywany zawód. Mimo zauważalnego wzrostu poziomu zdrowotnej świadomości aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, zdecydowana większość społeczeństwa nie dostrzega zależności miedzy zdrowiem a aktywnością ruchową. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) - wersja krótka, last 7 days. Materiał badawczy stanowiło 90 respondentów związanych z oświatą. Wyniki badań poddano analizie statystycznej przy użyciu programu Statistica. Stwierdzono, że połowa ankietowanych osób spełnia kryterium dla wystarczającego poziomu aktywności fizycznej. Biorąc pod uwagę płeć respondentów dowiedziono, że wyższą wartość wskaźnika MET-min./tydzień prezentują kobiety. Współczynnik należny masy ciała (BMI) znamiennie różnicuje grupy respondentów zarówno w obrębie całkowitej aktywności fizycznej jak też wysiłków o charakterze intensywnym. Biorąc pod uwagę przynależność do danej grupy społeczno-zawodowej można sądzić, że deklarowany wysiłek fizyczny związany z pracą zawodową, programem studiów lub nauką w wielu przypadkach może odgrywać dominującą rolę - zwłaszcza w grupie nauczycieli wychowania fizycznego i młodzieży studiującej na kierunku Wychowanie Fizyczne bądź Turystyka i Rekreacja.
    Streszczenie: The issue of physical activity of selected groups of the educational sector was addressed in this study in respect of social practice. An attempt was hence undertaken to identify values perceived by respondents in this activity, and to determine whether differences exist in the level of physical fitness as affected by sex, body mass and body height, as well as study major and profession performed. Despite a tangible increase in the health-related awareness of active participation in physical culture, the vast majority of the society does not notice any dependency between health and physical activity. The study was conducted with the method of a diagnostic survey using an International Physical Activity Questionnaire (IPAQ, the short version, the last 7 days). The experimental material were 90 respondents linked with education. Results obtained were subjected to a statistical analysis using Statistica software. The survey demonstrated that half the respondents were meeting the criterion of a satisfactory level of physical activity. Taking into account sex of the respondents, it was proved that women were characterized by a higher value of metabolic equivalent MET-min./week. The body mass index (BMI) was found to significantly differentiate the groups of respondents both in terms of total physical activity as well as intensive activities. Considering the affiliation to a specified socio-occupational group it may be speculated that the declared physical effort linked with occupational work, curriculum of studies or learning may, in many cases, play the key role - especially in the group of physical education teachers and adolescent students of Physical Education or Tourism and Recreation majors.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB