4/11
Tytuł całości: W: ISBN: Charakterystyka formalna: Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe ang.: y Słowa kluczowe ang.: ;
5/11
Nr opisu: Autorzy: nauczycielteachersIn the age of consumerism, undertaking physical activity . Tytuł pracy: Szczegóły: p-ISSN: nauczyciel p-ISSN: teachers p-ISSN: In the age of consumerism, undertaking physical activity seems to many people to be a remnant, while it is a necessity. The "new", active lifestyle requires many sacrifices and changes in existing habits. That is why it is so important to educate young people about the need to spend their free time actively, the need to make systematic daily physical efforts. One of the promoters of physical activity seems to be a physical education teacher, who should be a constructive personality model for a student. Material and methods: The research was conducted by means of a diagnostic survey with the use of a proprietary questionnaire. Results: We asked teachers about the aspects which in their opinion are positively influenced by th Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe: Słowa kluczowe: ; Słowa kluczowe ang.: ; DOI:
6/11
Nr opisu: Autorzy: . Tytuł pracy: Szczegóły: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: ; ; ; DOI: Streszczenie:
7/11
Nr opisu: ecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.^aTokarewicz, Ewa^cy^agrafomotoryka^agraphomotor skills^aWriting is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool. Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.^arozwój dziecka^achild development^aprzedszkole^apreschools^anauczyciel^ateachers Autorzy: . Tytuł równoległy: Tytuł pracy: 20192080-850X2018/201910.18290/rped.2019.11.2-0Nazaruk, StanisławadziecichildrenKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.FINAL_PUBLISHEDPisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalist : T. 11 : 2544-5243 : CC-BY-NC-ND, OPEN_JOURNAL Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: Uwaga: Streszczenie:
8/11
Nr opisu: Tytuł pracy: Szczegóły: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: ; DOI:
10/11
Nr opisu: ) - short version, last 7 days. The research material consisted of 221 randomly selected gymnasium and secondary school teachers from Bialski region. Due to the subject taught, respondents were divided into two groups: physical education teachers (n=76) and teachers of other subjects (n=145). The largest percentage of groups surveyed consisted of people who had a sufficient level of physical activity, whilst the one third met the criteria of the high level. Only physical activeness of moderate nature significantly differentiated groups surveyed in favour of physical education teachers. Taking sex as a criterion of division of the population surveyed, among the women, a considerable differentiation appeared in the area of walking, whereas the male population did not show significant differences only in the area of intense activity.^aphysical activeness^ahealth Tytuł pracy: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: