AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: THERAPY
Liczba odnalezionych rekordów: 5



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/5
Nr opisu: 0000047052
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Lipińska, Natalia Łukaszuk, Izabela Kowalczyk.
Tytuł pracy: Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu ogólnodostępnym - problem czy wyzwanie
Tytuł równoległy: A child on the autism spectrum in a mainstream kindergarten - problem or challenge
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 33-42
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; przedszkole publiczne ; terapia
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; therapy ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometii.

2/5
Nr opisu: 0000041020
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Wczesna diagnoza umiejętności dzieci w zakresie czytania i pisania szansą na udaną edukację szkolną
Tytuł równoległy: Early Diagnosis of Childrens' Literacy Skills as a Chance of Successful School Education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 216--231
p-ISSN: 1897-6557

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dysleksja ; dzieci ; przedszkole ; rodzice ; terapia
Słowa kluczowe ang.: dyslexia ; child ; preschool ; parents ; therapy
https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/474/wczesna-diagnoza-umiejetnosci-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-szansa-na-udana-edukacje-szkolna/
DOI: 10.34767/PP.2020.02.14
Streszczenie: Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności, które gwarantują dziecku uczenie się. Dlatego ważne jest, aby te umiejętności dziecko opanowało w najwyższym stopniu. Niestety nie wszystkie dzieci potrafią sprostać wymaganiom w zakresie nauki czytania i pisania. Pojawiają się problemy o różnym nasileniu i zasięgu, uwarunkowane różnymi zaburzeniami i czynnikami. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat ryzyka dysleksji. Badaniem objęto 150 dzieci z 6 przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Wyniki badań pokazały, że w badanej grupie występują dzieci ryzyka dysleksji. Najczęściej przejawy tego zaburzenia występowały w sferze motoryki małej, uwagi, orientacji i funkcji słuchowych. Dane z przeprowadzonych wywiadów z nauczycielkami pracującymi z dziećmi pokazały potrzebę podjęcia jak najszybciej indywidualnych działań terapeutycznych, które pomogą w zmniejszeniu opóźnień rozwojowych i ułatwią dzieciom uczenie się w szkole podstawowej.
Streszczenie: Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children's teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.

3/5
Nr opisu: 0000035708
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Pupils with attention deficit hyperactivity disorder starting education in primary school - opportunities for therapeutic-educational support
Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 3167-3174
ISBN: 978-84-697-9480-7
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; pupils ; attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ; therapy ; primary school
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0604
    Streszczenie: The increased volume of information on the phenomenon of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) can be observed in the society and in school settings nowadays. This is due to the fact that the extent of this phenomenon and the frequency of its occurrence, especially among children, have been on the increase over the past years. Therefore, this issue is addressed by more and more specialists from the field of psychology, pedagogy, medicine, education and sociology. Children suffering from attention deficit hyperactivity disorder are not only restless but also impulsive and inattentive. Furthermore, they have behavior issues and learning difficulties. These symptoms make it difficult for such a child to function normally within the family, in the peer group or at school. Thus, children with ADHD often do not have friends, and even the immediate family members cannot understand their unusual behavior which is often not adequate for the situation. Historically, the incidence of ADHD was attributed to many different factors. However, nowadays it is believed that it is an inherited polygenic disorder and there is no particular gene responsible for its occurrence. In order for a child to function properly in a school environment and to cope with the demands of daily life, the incidence, causes and symptoms of ADHD should be diagnosed as soon as possible, and the therapy should be commenced at the right time. Therefore, the purpose of this qualitative research was to identify different methods and effects of the therapy administered to a pupil diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. The pupil started to attend the first grade of primary school in Biała Podlaska, Lublin Province, Poland. The method of a case study was employed in this qualitative research because in case of therapy, education or even upbringing it is difficult to compare diagnosis and effects. Furthermore, qualitative research with its data analysis and conclusions will be useful for other people with similar problems.

    4/5
    Nr opisu: 0000035261
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, T. 9, nr 3, s. 97--109
    p-ISSN: 2080-850X
    e-ISSN: 2544-5243

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: komunikacja ; spektrum autyzmu ; terapia
    Słowa kluczowe ang.: communications ; autism spectrum disorders ; therapy
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii,
    http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/7684
    DOI: 10.18290/rped.2017.9.3-6
    Streszczenie: This article presents the issue concerning the development of communications skills in persons with Autism Spectrum Disorder. The author describes the process of speech development of child with autism disorder. It was pointed out that the development of communication skills may have different course. Moreover, the article discusses the problem of verbal and non-verbal communication disorder of child with ASD. Furthermore, the author presents varied proposals of programs, which allow the communication development and underlines the necessity to select personalized methods of speech therapy, adapted for child's abilities. The article presents also the factors, which have an impact on the results of speech therapy. The particular attention was paid at the Cracovian method. The author underlines the important role of a family in the process of therapy of child with Autism Spectrum Disorder.
    Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej osób ze spektrum autyzmu i proces kształtowania mowy dziecka autystycznego. Omówiono również zaburzenia porozumiewania werbalnego i niewerbalnego dziecka z ASD, a także propozycje programów pozwalających na rozwój komunikacji, który przebiega różnorodnie, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości dziecka. Zaprezentowano czynniki, które wpływają na efekty terapii logopedycznej. Ciekawą propozycją okazała się metoda krakowska. Podkreślono, że w procesie terapii dziecka ze spektrum autyzmu rodzina odgrywa szczególną rolę.

    5/5
    Nr opisu: 0000021525
    Autorzy: Ewa Kostrzewa-Zabłocka, Agata Kłos, Piotr Paweł Dziemidok.
    Tytuł pracy: Patients with Parkinson's disease : therapy, nursing and nutrition
    Tytuł równoległy: Pacjent z chorobą Parkinsona : leczenie, pielęgnacja i żywienie
    Tytuł całości: W: Welfare problems in modern medicine / ed. by S. Spisacka
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Instytut Zdrowia. Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 21-34
    ISBN: 978-83-61044-61-1
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang i pol.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 29438
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: choroba Parkinsona ; leczenie ; pielęgnacja ; żywienie
    Słowa kluczowe ang.: Parkinson's disease ; therapy ; nursing ; nutrition
    Uwaga: sygn. 12558 XVIII CZYT. ; 12557 XVIII CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]
    Streszczenie: Parkinson's disease is a term used to refer to a neurodegenerative disorder of unknow origin, which is related to basal gangila and in particular to substantia nigra. This chronic illness is most common in eldelry people, although the cases of the disease affecting the young are not unfamiliar. Diagnosis requires the presence of at least two out three most characteristic symptoms, which comprise: tremor at rest, increased muscle tone and slowness of movement. Patient's posture (slightly forward flexed with the head jutted forward, slightly bent knees, hips and elbows) resulting from occurence of muscular rigidity, tremor at rest, hypomimia and small shuffling steps creates the picture of the patient's physical appearance. The disease always runs a progressive course; nonetheless, the rate of changes is variable on case by case basis. The individual course of the disease is affected by a diverse nature and intensiication of changes in the central nervous system as well as parallel occurrence of several diseases and administration of many various medicines. Therefore, a patient may in some cases becme dependent as far as third party care is concerned within several years and sometimes maintain fitness into advanced old age. There is no efficient casual treatment of the illness; only palliative care is possible. Pharmacotherapy as a long-term process, which and after several years of application may develop complications. Conversely, non-pharmacological procedures include physical therapy, diet, occupational therapy, education and support, both for the patient as well as involved relatives.
    Streszczenie: Mianem choroby Parkinsona nazywa się zwyrodnieniowy proces neurodegeneracyjny o nieustalonym podłożu dotyczący jąder podkomorowych mózgu, a zwłaszcza istoty czarnej. Schorzenie to dotyka głównie ludzi w starszym wieku, choć zdarzają się przypadki zachorowań na tę chorobę wśród ludzi młodych. Do jej rozpoznania niezbędna jest obecność przynajmniej dwóch z charakterystycznej triady objawów, do której zaliczamy: rdrżenie spoczynkowe, wzmożone napięcie mięśniowe, spowolnienie ruchowe. Postawa chorego (lekko pochylony do przodu z głową schyloną nieco do przodu, lekko ugiętymi kolanami, biodrami, łokciami) związana z występowaniem sztywności mięśniowej, drżeniem spoczynkowym, maskowatością twarzy, chodem drobnymi kroczkami - składa się na obraz wyglądu fizycznego osoby chorej. Choroba ma zawsze przebieg postępujący, jednak tempo zmian jest osobniczo zmienne. Na indywidualność przebiegu wplywa różny charakter i nasilenie zmian w ośrodkowym układzie nerwowym, a także występowanie równolegle kilku chorób i stosowanie wielu leków, różnych u poszczególnych pacjentów. Z tego powodu czasem w ciągu kilku lat pacjent staje się niesamodzielny w zakresie samoobsługi, a czasami zachowuje sprawność do późnej starości. Nie ma skutecznego leczenia przyczynowego choroby, może być ono wyłącznie objawowe. Farmakoterapia jest długotrwała i po kilku latach stosowania daje powikłania. Postępowanie niefarmaklogiczne obejmuje zaś fizykoterapię, dietę, terapię zajęciową, edukację i wsparcie zarówno pacjenta jak i jego rodziny.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB