Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Liczba odnalezionych rekordów: 7
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. "słabe punkty" edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach. Streszczenie: The aim of the undertaken research was to find out the assessment carried out by preschool education teachers on the school readiness of children during the pandemic. Material and methods: The research was carried out by the method of survey using the author's questionnaire survey among 90 teachers in kindergartens on the territory of Biała Podlaska and Biała district. Results: The data analysis revealed the so-called "weak points" of distance education in pre-school. Teachers in the conducted assessment indicated skills which some children did not master, especially in the emotional and social sphere, while the skills mastered by them in the cognitive sphere were assessed very well. Conclusions: It was noted the need to look for new solutions and tools in working with preschool children in conditions of remote education, so that the assessment of school readiness is based not only on the observation of children but on their various activities and free play.
2/7
Nr opisu: 0000039246 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł pracy: Opinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł pracy w innym języku: Parents' opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 127--136 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; przedszkole ; czytanie ; pisanie ; gotowość szkolna Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; kindergarten ; reading ; writing ; school readiness http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Opinia-rodzicow-o-gotowosci-szkolnej-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-przyklady,114826,0,1.html DOI: 10.29316/rs/114826 Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem. Streszczenie: Preschool education is considered to be a key factor in preparing children for the commencement of school education. However, the recognition of the crucial role of this kind of education has been accompanied by discussions on how to organize preschool education so that, on the one hand, it reflects current trends in education and upbringing and, on the other hand, helps children to acquire a compendium of basic skills necessary for future school education. Apart from scientific discussions on the role of preschool education, the evaluation and parents' expectations with regard to this first stage of education are of equal importance. Identifying parents' opinion on how preschools fulfill their fundamental responsibility for preparing children to achieve school readiness for reading and writing led to the performance of a survey among parents of preschool children. The research was conducted among parents of children from selected preschools in the town and municipality of Biała Podlaska, Lublin province. The research method of a diagnostic survey, with the use of a questionnaire, was employed. The results made it possible to learn the opinion of the surveyed group of parents with respect to the objective pursued. The research confirmed that, on the one hand, parents are positive about the work of preschool and didactic activities of teachers who, while implementing the Core curriculum for preschool education, take due account of all required skills. The parents, at the same time, expect preschools to lay even greater emphasis on teaching reading and writing to children. Those skills are considered by parents to be especially important in further school education. The research results also reveal that almost all parents work with their children at home on improving the skills.
3/7
Nr opisu: 0000032635 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Doškol'nyj diagnoz kompetentnosti rebenka - put' k ego škol'noj uspešnosti Tytuł całości: W: Problemy filosofii sčast'â i pedagogiki uspešnosti v issledovaniâh učenyh slavânskih stran : kollektivnaâ monografiâ / Lidâ V. Kondras~~31ova, Anna Klim-Klimaševcka Miejsce wydania: Čerkasy : Sedl'ce Wydawca: Čerkasskij Nacional'nyj Universitet imeni Bogdana Hmel'nickogo Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 324-337 ISBN: 966-7406-31-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; diagnoza pedagogiczna ; nauczyciel Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
4/7
Nr opisu: 0000032958 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł monografii: Gotowość szkolna dzieci : wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II Rok wydania: 2016 Strony: 109 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-64881-17-6 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 6 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna Projekt/grant: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich uczęszczających do przedszkoli z terenu miasta Biała Podlaska i w wybranych placówkach w powiecie bialskim : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska
5/7
Nr opisu: 0000034197 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a gotowość podjęcia nauki szkolnej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, Nr 41/2016, s. 273--287 p-ISSN: 1233-6688 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 13.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; wada wymowy ; rozwój mowy ; gotowość szkolna ; trudności w szkole Słowa kluczowe ang.: speech ; speech defects ; development of speech ; school readiness ; school difficulties Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25239/23166 Streszczenie: Speech plays a key role in our lives. Normal development of speech is an important condition of school readiness. The article presents child's speech development. It is focused on the speech development of a six-year-old child. The paper presents the causes of speech disorders and the most frequent speech disorders as dyslalia, stuttering and delays in speech. The article describes the term 'school readiness'. The author explains the influence of speech disorders on child functioning in school and school difficulties.
6/7
Nr opisu: 0000031470 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Kompetencii šestiletnego rebenka v svete doškol'noj diagnostiki Tytuł równoległy: Competences of six-year-old children in the light of preschool assessment Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, no 15, s. 32--40 p-ISSN: 2219-5203 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 35375 Liczba arkuszy: 0,88 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; kompetencje ; umiejętności Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; school readiness ; competences ; skills Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. Streszczenie: The purpose of this paper is to discuss the competences of six-year-olds in the context of school readiness. Teachers, owing to the preschool assessment, are able to evaluate the level of mastery of particular skills, namely what children have achieved, what they know, what they can do, and what they have difficulties with. Kindergarten creates favourable conditions and provides opportunities which stimulate the development of children. Thus, a child systematically acquires competences which are necessary in order to start learning at primary school. Providing information about children, preschool assessment is a useful tool not only for teachers but also for parents.
7/7
Nr opisu: 0000031373 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł monografii: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich uczęszczających do wybranych przedszkoli. Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Wydawnictwo AKKA Rok wydania: 2015 Strony: 132 s., 24 cm ISBN: 978-83-941235-2-9 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 7 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; gotowość szkolna ; diagnoza przedszkolna ; dzieci Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.