Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
KONSUMPCJA Liczba odnalezionych rekordów: 16
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Informacja postrzegana jest obecnie jako jedno z ważniejszych dóbr konsumpcyjnych we współczesnym świecie. Z kolei społeczeństwo konsumpcyjne to typ społeczeństwa, w którym naczelne miejsce zajmuje konsumpcja. Warto wobec tego poczynić refleksję dotyczącą znaczenia informacji w tym typie społeczeństwa. Celem artykułu jest ukazanie roli informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym, szczególnie w zachowaniach konsumentów. Współczesny konsument podejmuje szereg istotnych decyzji konsumenckich pod wpływem informacji, jakie pozyskuje oraz jakie są do niego dostarczane z różnych źródeł. W pracy zastosowano metodę studiów literaturowych związanych z tematyką badawczą pracy. Rozważania podjęte w pracy prowadzą do wniosku, iż rola informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym jest bardzo istotna. Można ją postrzegać w kilku aspektach: od funkcji informacyjnej, sterującej, co widoczne jest w podejmowanych decyzjach konsumenckich, poprzez funkcję konsumpcyjną oraz rolę kulturotwórczą i społeczną informacji mającą odzwierciedlenie m.in. w tworzonej kulturze konsumpcji, czy wzorach konsumpcji. Analiza podjęta w artykule pozwala na przedstawienie aktualnego tematu wpisującego się w socjologię konsumpcji, co pozwala na ukazanie istoty znaczących problemów związanych z rolą informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym. Streszczenie: Information is currently perceived as one of the vital consumer goods in the modern world whereas the consumer society is a type of society in which consumption is paramount. Therefore, it is worth reflecting on the significance of information in this type of society. The aim of the paper is to present the role of information in the consumer society, in particular in reference to consumer behaviour. The modern consumer makes a number of essential consumer decisions influenced by the information obtained and received from various sources. The method applied in this paper was that of literature review related to the subject matter. The considerations in this paper lead to the conclusion that information plays an important role in the consumer society. This may be perceived in a few aspects: starting from the informational or steering function, which is visible in consumer decisions, through the consumer function and the culture-creating and social role of information reflected e.g., in the created culture of consumption or consumption patterns. The analysis in this paper allows to present the up-to-date topic related to the sociology of consumption, which further facilitates the presentation of the essence of significant problems related to the role of information in the consumer society.
5/16
Nr opisu: 0000042738 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Socjalizacja konsumencka dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rodzinie Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: KSAP Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 218-233 ISBN: 978-83-61713-26-5 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; konsumpcja ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; socjalizacja konsumencka ; wiek wczesnoszkolny Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
6/16
Nr opisu: 0000039329 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Dylematy we współczesnej konsumpcji Tytuł całości: W: Kultura - bazar - narracja / red. Adam A. Szafrański Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo KUL Rok wydania: 2019 Strony zajęte przez pracę: S. 197-206 ISBN: 978-83-8061-675-2 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: konsumpcja ; konsumpcjonizm ; dekonsumpcja ; ruch slow life ; społeczeństwo konsumpcyjne Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
7/16
Nr opisu: 0000037677 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Innowacje społeczne istotnym wyzwaniem w społeczeństwie konsumpcyjnym Tytuł równoległy: Social innovations as a significant challenge in the consumer society Tytuł całości: W: Wybrane zagadnienia z zakresu nauk społecznych i mediów / red. Aleksandra Surma, Magdalena Śliwa Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL Rok wydania: 2019 Strony zajęte przez pracę: S. 43-49 ISBN: 978-83-65932-73-0 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 21079 Liczba arkuszy: 0,53 Praca recenzowana Słowa kluczowe: konsumpcja ; społeczeństwo konsumpcyjne ; innowacje społeczne ; konsumpcjonizm Słowa kluczowe ang.: consumption ; consumer society ; social innovations ; consumerism Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/A9A29FC4-5C00-E197-3DE6-71046F4A6261 Streszczenie: Celem opracowania jest analiza wpływu innowacji społecznych na zmiany zachodzące w społeczeństwie konsumpcyjnym. Tematyka badawcza podjęta w rozdziale wpisuje się w obszar zainteresowań socjologii konsumpcji. Postawiono szereg pytań dotyczących istoty i głównych celów innowacji społecznych w konsumpcji oraz ich znaczenia w rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego. Ponadto przybliżono atrybuty wyróżniające społeczeństwo konsumpcyjne. Wymienione zostały również cechy innowacji społecznych w odniesieniu do obszaru konsumpcji. Zwrócono uwagę na współczesne formy innowacji społecznych w konsumpcji oraz szanse i zagrożenia, jakie niosą ze sobą. Praca ulokowana została na płaszczyźnie teoretycznej. Streszczenie: The aim of the study is to analyse the impact of social innovations on changes in the consumer society. The research subject matter in the chapter is part of the field of interest of sociology of consumption. The questions raised concern the essence and main goals of social innovations in consumption as well as their significance in the development of the consumer society. Additionally, attributes which distinguish the consumer society have been presented as well as the features of social innovations in the field of consumption. Modern forms of social innovations in consumption have been outlined as well as opportunities and threats they involve. The study is located within the theoretical framework.
8/16
Nr opisu: 0000035698 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Człowiek w świecie rzeczy. Wybrane aspekty społeczeństwa konsumpcyjnego Tytuł całości: W: Diagnoza współczesnego społeczeństwa - przegląd wybranych aspektów / red. Beata A. Nowak, Kamil Maciąg Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 19-25 ISBN: 978-83-65932-06-8 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: konsumpcja ; konsumpcjonizm ; społeczeństwo konsumpcyjne ; postmodernizm Słowa kluczowe ang.: consumption ; consumerism ; consumer society ; postmodernism Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/6B70F94F-F81A-705B-09CE-72C43ED9C891 Streszczenie: Celem opracowania jest scharakteryzowanie wybranych aspektów społeczeństwa konsumpcyjnego przy zwróceniu szczególnej uwagi na kwestie związane ze zmianami, jakie następują pod wpływem rozprzestrzeniającego się konsumpcjonizmu, który wpływa na kształtowanie się porządku społecznego. Posiadanie rzeczy i ich kupowanie to atrybuty społeczeństwa konsumpcyjnego. Konsumpcjonizm widoczny jest m.in. w zmianie stosunku człowieka do posiadania, stylach życia, relacjach międzyludzkich. Konsumpcja staje się jedną z ważniejszych wartości w życiu człowieka, pogłębiając nastawienie materialistyczne i hedonistyczne. Opisane w rozdziale wybrane kierunki przemian w kontekście współczesnej konsumpcji pozwoliły na wyjaśnienie istoty zjawisk społecznych wchodzących w zakres omawianej problematyki. W artykule zastosowano metodę przeglądu publikacji naukowych. Streszczenie: The aim of the study is to characterise the selected aspects of consumer society with the focus on the changes which are taking place under the influence of wide-spreading consumerism which impacts on the shaping of social order. The possession of things and buying them are the attributes of consumer society. Consumerism can be noted e.g. in the change of human attitude towards possessing, in lifestyles and interpersonal relations. Consumption is becoming one of the most important values in human life, which deepens materialistic and hedonistic approaches. The selected directions of the changes, described in the chapter in the context of modern consumption, help to explain the essence of social phenomena in the scope of the above-mentioned issues. The method of the review of scientific publications has been applied in the article.
9/16
Nr opisu: 0000037297 Autorzy: Agnieszka Anna Siedlecka. Tytuł monografii: Determinanty prośrodowiskowych zachowań wiejskich gospodarstw domowych w aspekcie wykorzystania zasobów naturalnych Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2018 Strony: 301 s., il., 24 cm Seria: Monografie i Rozprawy, nr 8 ISBN: 978-83-64881-46-6 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w IV 2019 r. Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka merytoryczna: praca monograficzna Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 80.000 Liczba arkuszy: 18 Praca recenzowana Słowa kluczowe: gospodarstwo domowe ; konsumpcja ; rozwój zrównoważony ; środowisko ; zasoby naturalne Projekt/grant: Gospodarstwo domowe a środowisko przyrodnicze : działalność statutowa WNET PSW Projekt/grant: Ekonomiczne podstawy funkcjonowania podmiotów gospodarczych i przebiegu procesów : działalność statutowa WNET PSW, WNET.ZE.3001.1.2018.AS
10/16
Nr opisu: 0000037897 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Innowacje społeczne istotnym wyzwaniem w społeczeństwie konsumpcyjnym Tytuł całości: W: II Ogólnopolska Społeczna Konferencja Naukowa - Analiza polskiego społeczeństwa : abstrakty / red. Ewelina Chodźko, Paulina Szymczyk Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 16 ISBN: 978-83-65272-94-2 Charakterystyka formalna: streszczenie zjazdowe polskie (książka streszczeń) Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa krajowa Język publikacji: POL Słowa kluczowe: innowacje społeczne ; konsumpcja ; społeczeństwo konsumpcyjne Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/BB243D3F-AC2F-4A94-F7B2-FB7E917CB8D2
11/16
Nr opisu: 0000036782 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Nowe trendy w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie. Refleksja socjologiczna Tytuł równoległy: New trends in consumption in contemporary society. Sociological reflection Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, T. 12, nr 4, s. 22--27 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: konsumpcja ; trendy ; konsumpcjonizm ; prosumpcja Słowa kluczowe ang.: consumption ; trends ; consumerism ; prosumption http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/d7AuaSPFdRUNS2xrnJtU DOI: 10.29316/rs.2018.33 Streszczenie: Celem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji. Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego. Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja, ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny, czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego, społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa. Streszczenie: The aim of the article is to characterize the most common tendencies that occur in consumption in contemporary society, which is part of the research area of consumption sociology. The considerations taken up in the article focus on the problem of changes taking place in the sphere of consumption and their consequences relating to the socio-economic order. The method of reviewing domestic and foreign scientific publications related to research topics was used by explaining, among others, such concepts as: consumerism, prosumption, ecologisation of consumption, democratization of consumption, virtualization of consumption, ethical consumption. It allowed to indicate the direction of changes taking place in contemporary consumption under the influence of, e.g., such social processes and phenomena as: globalization, technological progress, or civilization changes. The scale and impact of these trends depend on the economic, social, technological and cultural environment of society.
12/16
Nr opisu: 0000037860 Autorzy: Olga Anna Filipiak. Tytuł pracy: Współczesna konsumpcja - nowe wyzwania i perspektywy Tytuł całości: W: Ogólnopolska Konferencja Naukowa Współcześnie o konsumpcjonizmie : abstrakty / red. Beata A. Nowak, Agnieszka Pytka Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 30 ISBN: 978-83-65272-79-9 Charakterystyka formalna: streszczenie zjazdowe polskie (książka streszczeń) Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa krajowa Język publikacji: POL Słowa kluczowe: konsumpcja ; społeczeństwo konsumpcyjne Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/EBF7F6A6-BD4C-6755-EB51-1A0858280C9E
13/16
Nr opisu: 0000035766 Autorzy: Agnieszka Anna Siedlecka, Mateusz Kuszneruk. Tytuł pracy: Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo żywności w opinii kierowników gospodarstw domowych Tytuł równoległy: Sustainable consumption and waste of food in the opinion of household managers Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, nr 19 (68), s. 223-236 p-ISSN: 2081-3430 e-ISSN: 2544-0640 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 13.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: gospodarstwo domowe ; konsumpcja ; konsumpcja zrównoważona ; marnotrawstwo żywności Słowa kluczowe ang.: household ; consumption ; sustainable consumption ; food wastage http://sj.wne.sggw.pl/pdf/PEFIM_2018_n68.pdf DOI: 10.22630/PEFIM.2018.19.68.19 Streszczenie: Celem artykułu jest wskazanie różnic w podejściu do konsumpcji zrównoważonej oraz marnotrawstwa żywności według deklarowanej postawy konsumpcyjnej. Dla jego realizacji określono pytania badawcze: Czy gospodarstwa domowe kierowane przez respondentów wyrażających opinię o zależności pomiędzy konsumpcją zrównoważoną a stanem środowiska naturalnego zdecydowanie rzadziej wyrzucają artykuły żywnościowe? Czy w tego rodzaju gospodarstwach częściej decyzje nabywcze podejmowane są racjonalnie? Streszczenie: The aim of the paper is to indicate differences in the approach to sustainable consumption and food wastage according to the declared consumerist attitude. To accomplish such an aim there are asked the following research questions: Do households managed by respondents who express the opinion on the relationship between sustainable consumption and the state of the environment much less frequently discard food products? Do these types of households make more rational purchase decisions?
14/16
Nr opisu: 0000030402 Autorzy: Agnieszka Anna Siedlecka. Tytuł pracy: Degree of meeting the needs of households from valuable natural areas of the Lublin voivodeship Tytuł całości: W: Economic Science for Rural Development : 1. Marketing and Sustainable Consumption. 2. New Dimensions in the Development of Society / ed. Janis Kusis Miejsce wydania: Jelgava Wydawca: Latvia University of Agriculture Rok wydania: 2015 Seria: Economic Science for Rural Development, 1691-3078, No. 40 Strony zajęte przez pracę: S. 64-71 ISBN: 978-9984-48-183-8 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: gospodarstwo domowe ; konsumpcja ; obszar cenny przyrodniczo Słowa kluczowe ang.: household ; consumption ; valuable natural areas Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. Inne bazy podające opis:
15/16
Nr opisu: 0000030043 Autorzy: Olga Anna Filipiak, Dawid Krzysztof Błaszczak. Tytuł pracy: Konsumpcja posmodernistyczna we współczesnych teoriach socjologicznych Tytuł całości: W: E-społeczeństwo w Europie Środkowej i Wschodniej. Teraźniejszość i perspektywy rozwoju / pod red. Sławomira Partyckiego Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo KUL Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 422-427 ISBN: 978-83-8061-046-0 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 20400 Liczba arkuszy: 0,51 Praca recenzowana Słowa kluczowe: konsumpcja ; postmodernizm ; fellow-consumers Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
16/16
Nr opisu: 0000029564 Autorzy: Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: James Dean : Image of Absence or Cultural Icon : film stars as a phenomenon of production and consumption Tytuł całości: W: Literature and/in Culture / ed. by Sławomir Wącior, Grzegorz Maziarczyk Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL Rok wydania: 2008 Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego, 138 Strony zajęte przez pracę: S. 207-214 ISBN: 987-83-7306-350-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: ENG Praca recenzowana Słowa kluczowe: James Dean ; ikona kultury ; konsumpcja Słowa kluczowe ang.: James Dean ; cultural icon ; film star ; consumption Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW