Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA Liczba odnalezionych rekordów: 10
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Nadmiar masy ciała cechuje coraz większą liczbę osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Niejednoznaczny jest wpływ nadwagi i otyłości na motoryczność w tej populacji. Celem badań była weryfikacja wpływu nadwagi i otyłości na sprawność fizyczną osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Badaniami objęto 128 osób z NI: 70 kobiet (K), 58 mężczyzn (M), 62 osoby z umiarkowanym (U) stopniem niepełnosprawności oraz 66 ze znacznym (Z). Dokonano pomiaru masy (BM) i wysokości ciała (BH), obwodu talii (WC). Obliczono wskaźnik BMI. Poziom sprawności fizycznej oceniono testem Eurofit Special. Otyłość i nadwagę odnotowano odpowiednio u 37% i 24% K oraz 39% i 22% M, 40% i 17% osób z umiarkowanym oraz 36% i 28% ze znacznym stopniem niepełnosprawności. U kobiet odnotowano istotne ujemne korelacje między szybkością a BMI i WC oraz siłą mięśni tułowia a WC. U mężczyzn siła mięśni tułowia korelowała ujemnie z BM, BMI i WC, gibkość z BM, BMI, WC, siła mięśni kończyn dolnych z BMI i WC, równowaga z BMI. Ponadto mężczyźni otyli osiągali istotnie gorsze wyniki od grupy w normie wagowej w próbie równowagi (P1), siły mięśni kończyn dolnych (P2), szybkości (P4) i siły mięśni tułowia (P6). W prezentowanych badaniach wykazano związek między otyłością a wynikami prób sprawności fizycznej. Więcej zależności ujawniono u mężczyzn niż u kobiet i u osób z niepełnosprawnością znaczną niż umiarkowaną. Streszczenie: An increasing number of people with intellectual disabilities (ID) are characterized by an excess of body weight. The impact of overweight and obesity on motor skills in this population is ambiguous. The study aimed to review the impact of overweight and obesity on the physical fitness of adults with intellectual disabilities. The study covered 128 people with ID: 70 women (W) and 58 men (M); 62 people with moderate intellectual disabilities and 66 people with severe intellectual disabilities. The following measurements were taken: body mass (BM), body height (BH), and waist circumference (WC). BMI was calculated. The physical fitness level was assessed with the Eurofit Special test. Obesity and overweight were found in 37% and 24% of W and 39% and 22% of M respectively; in 40% and 17% of people with moderate ID and 36% and 28% of people with severe ID respectively. Significant negative correlations between speed and BMI and WC, and between core muscle strength and WC were found in women. In men, negative correlations were found: between core muscle strength and BM, BMI, and WC; between flexibility and BM, BMI, and WC; between lower extremity muscle strength and BMI and WC; and between balance and BMI. Further, obese men had significantly lower scores compared to the normal weight sample in the following tests: balance (T1), lower extremity muscle strength (T2), speed (T4), and core muscle strength (T6). The study showed a relationship between obesity and scores in physical fitness tests. More relationships were found in men than women and in people with severe ID than moderate ID.
2/10
Nr opisu: 0000039277 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Być matką dziecka z niepełnosprawnością intelektualną Tytuł równoległy: Being the mother of a child with intellcetual disability Tytuł całości: W: Wielowymiarowość egzystencji człowieka we współczesnym świecie / red. nauk. Beata Mydłowska Miejsce wydania: Kraków Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls" Rok wydania: 2019 Seria: Problemy Nauk Pedagogicznych, nr 2 Strony zajęte przez pracę: S. 79-93 ISBN: 98-83-8095-674-2 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 37291 Liczba arkuszy: 0,93 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; macierzyństwo ; niepełnosprawność intelektualna Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
3/10
Nr opisu: 0000038633 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Problems of mothers raising a child with intellectual disability Tytuł równoległy: Problemy matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 4, p. 254--263 p-ISSN: 2353-6942 e-ISSN: 2354-0265 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: matka dziecka z niepełnosprawnością ; dziecko niepełnosprawne ; niepełnosprawność intelektualna ; badania jakościowe Słowa kluczowe ang.: mother of a child with disability ; disabled child ; intellectual disability ; qualitative research https://www.termedia.pl/Problems-of-mothers-raising-a-child-with-intellectual-disability,99,38473,0,1.html DOI: 10.5114/hpc.2019.89461 Streszczenie: Background. Children with intellectual disability need special help from their parents, proportional to the type and degree of their disability. They require individual treatment, and their development depends not only on their health status but also on environmental conditions, measures and actions taken by supporting institutions, and social attitudes. Most often, mothers engage in a child care by giving up their own professional career, interests and social interactions. While raising a child, they face many adversities, and they are often helpless to overcome them. The aim of this work is to analyze the most important problems of mothers raising a child with intellectual disability. Material and methods. The research was of a qualitative nature. Case studies were used based on the method of unstructured interview and structured interview. Each interview lasted about 2 hours. The participants of interviews were four mothers bringing up children with intellectual disabilities. Results. The mothers who participated in the research pointed out negative social attitudes in the environment. They reported ambiguous situations in institutions supporting the family and the problems in the health care of their disabled children. Women's dreams focused around a child, his or her health and future. Conclusions. There is a need to formulate procedures for dealing with an intellectually disabled patient in hospital wards, to attempt to regulate the institutional support for daily activities of adult, dependent people with intellectual disabilities. Streszczenie: Wprowadzenie. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje od rodziców specjalnej pomocy, proporcjonalnej do rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Wymaga ono indywidualnego traktowania, a jego rozwój zależy od stanu zdrowia, ale także od warunków środowiskowych, działania instytucji wspierających, postaw społecznych. Najczęściej w opiekę nad dzieckiem angażują się matki rezygnując z własnej, zawodowej kariery, zainteresowań, kontaktów społecznych. W wychowaniu dziecka napotykają na wiele przeciwności, wobec których często są bezradne. Celem pracy będzie analiza najważniejszych problemów matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Materiał i metody. Badania miały charakter jakościowy. Wykorzystano analizę indywidualnych przypadków na podstawie metody wywiadu swobodnego oraz wywiadu skategoryzowanego. Każdy wywiad trwał około 2 godzin. W wywiadach uczestniczyły 4 matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.Wyniki. Badane matki wskazywały na negatywne postawy społeczne otoczenia. Opowiadały o niejednoznacznych sytuacjach w instytucjach wspierających rodzinę i problemach w opiece zdrowotnej ich niepełnosprawnych dzieci. Marzenia kobiet koncentrowały się wokół dziecka, jego zdrowia i jego przyszłości. Wnioski. Istnieje potrzeba wypracowania procedur postępowania w przypadku niepełnosprawnego intelektualnie pacjenta w oddziałach szpitalnych, podjęcia próby uregulowania instytucjonalnego wsparcia aktywności codziennej dorosłych, niesamodzielnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
4/10
Nr opisu: 0000037554 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Social support networks for mothers who raise intellectually disable children Tytuł równoległy: Sieci społecznego wsparcia matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 2, p. 104--113 p-ISSN: 2353-6942 e-ISSN: 2354-0265 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: sieć społecznego wsparcia ; niepełnosprawność intelektualna ; dzieci ; matka Słowa kluczowe ang.: social support network ; intellectual disability ; child ; mother https://www.termedia.pl/Social-support-networks-for-mothers-who-raise-intellectually-disabled-children,99,36120,0,1.html DOI: 10.5114/hpc.2019.83780 Streszczenie: Background. A social network is a group of people with whom a given person - the central person in the network - maintains contact. Social support networks for families raising an intellectually disabled child offer significant advantages for the functioning of family members: from providing help in performing everyday tasks, to sharing information, and offering emotional support. Material and methods. The aim of the paper is to analyse the structure of social networks and the types and sources of support received by mothers raising intellectually disabled children. The study was based on quantitative methods. Bizoń's Questionnaire of Social Surroundings (Kwestionariusz Otoczenia Społecznego) and a categorised interview were used. Each interview lasted about 2 hours. Fifteen mothers who raise intellectually disabled children have participated in the interviews. Results. The social support networks of the mothers were usually comprised of more than 10 people. Close relatives and more distant family members act as the most important elements of social support networks for mothers who raise intellectually disabled children. Conclusions. A multifaceted and complete spectrum of support was found in the mothers who participated in this study. The fact that the support systems are very centralised is alarming - if the main person leaves, the entire network of support might collapse. Streszczenie: Wprowadzenie. Sieć społeczna to pewna liczba osób, z którymi dany człowiek - centralna osoba sieci - utrzymuje kontakt. Sieci społecznego wsparcia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną posiadają istotne korzyści w funkcjonowaniu członków rodziny, od pomocy w wykonywaniu codziennych czynności, po otrzymanie informacji, czy oparcie emocjonalne. Materiał i metody. Celem pracy jest analiza badań własnych dotyczących struktury sieci społecznych oraz rodzajów i źródeł wsparcia otrzymywanego przez matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Badania miały charakter jakościowy. Wykorzystano Kwestionariusz Otoczenia Społecznego Bizonia. Posłużono się wywiadem skategoryzowanym. Każdy wywiad trwał około 2 godzin. W wywiadach uczestniczyło 15 matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Wyniki. W skład sieci wsparcia badanych matek wchodziło zazwyczaj ponad 10 osób. Najważniejszymi węzłami sieci wsparcia matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną są członkowie bliższej i dalszej rodziny. Wnioski. W grupie badanych matek można wskazać na wielostronny i pełny zakres wsparcia. Niepokojący jest fakt zogniskowania systemów wsparcia - jeżeli osoby dominującej zabraknie, może dojść do załamania systemu podtrzymania.
5/10
Nr opisu: 0000036494 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Podział obowiązków i władzy w rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną Tytuł równoległy: Obligations and powers in a family raising a child with a mental disability Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, nr 1, s. 65--82 p-ISSN: 2299-9000 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 7.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością intelektualną ; niepełnosprawność intelektualna ; rodzina ; model rodziny ; podział obowiązków ; władza rodzicielska Słowa kluczowe ang.: child with a mental disability ; mental/intellectual disability ; family ; family model ; division of duties ; parental authority Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://wnus.edu.pl/os/pl/issue/919/article/15071/ DOI: 10.18276/os.2018.1-06 Streszczenie: Celem badań było poznanie opinii rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną na temat modelu rodziny, podziału obowiązków i władzy w rodzinie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Przebadano 222 rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w województwie lubelskim, w tym 111 matek i 111 ojców. W ocenie badanych rodziców w ich rodzinach dominował mieszany model małżeństwa - żona wykonywała większość prac domowych, jednak mąż czasami pomagał żonie w prowadzeniu domu i opiece nad dziećmi. Pomimo znacznych przemian w relacjach międzyludzkich, niewielkie zmiany dokonują się w sytuacji rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością. Streszczenie: The purpose of the research has been to get to know the opinions of the parents who are raising a child with a mental or intellectual disability on the family model and the division of obligations and powers in the family. Diagnostic surveys and original questionnaires have been used. The research has comprised 222 parents from the Lublin Voivodeship who are raising children with a mental disability, including 111 mothers and 111 fathers. According to the opinions of the parents the dominant model of marriage in their families was mixed: most of the housework was done by wives, yet they sometimes were assisted by their husbands in the housework and in the upbringing of the children. In spite of significant transformations in human relations, the changes in the situation of the families raising children with a mental disability are rather slight.
6/10
Nr opisu: 0000035382 Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer. Tytuł pracy: Problemy psychospołeczne rodziców dzieci ze spectrum zaburzeń autystycznych Tytuł równoległy: Psychosocial problems in parents of children with autism spectrum disorders Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 22--27 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: sytuacja rodzinna ; autyzm ; problem psychospołeczny ; niepełnosprawność intelektualna Słowa kluczowe ang.: family situation ; autism ; psychosocial problem ; intellectual disability Uwaga: Czasopismo dostępne w Strefie B http://rozprawyspoleczne.edu.pl/PROBLEMY-PSYCHOSPOLECZNE-RODZICOW-DZIECI-ZE-SPEKTRUM-ZABURZEN-nAUTYSTYCZNYCH,110990,0,1.html DOI: 10.29316/rs.2017.34 Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań była analiza problemów psychospołecznych rodzin wychowujących dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Materiał i metodyka. Badaniu poddano grupę 33 rodzin dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. Dzieci badanych osób uczęszczały na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku w placówce KTA. Wyniki. Z badań wynika, że najbardziej traumatycznym okresem związanym z występowaniem u dziecka zaburzenia jest czas oczekiwania na diagnozę do momentu jej skonstruowania. Większość badanych osób nie posiada zaspokojonych emocjonalnych i informacyjnych potrzeb, co wynika z braku wsparcia zarówno społecznego, jak i emocjonalnego. Wnioski. Trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci ze spektrum autyzmu najczęściej wiążą się z trudnym dostęp do specjalistów, dużymi opłatami za prowadzoną terapię, brakiem systematycznych zabiegów, jak również zbyt dużą odległością do placówki. Streszczenie: Introduction. The main objective of the research was an analysis of psychosocial problems in families with children with autism spectrum disorders. Material and methods. The study comprised 33 families with children diagnosed with autism spectrum. The children attended a therapy course in the National Autism Society in Kielce, where the study was carried out from May to August, 2016. Results. The research showed that the most traumatic period associated with the appearance of the disorder in a child is the time during which the family awaits the diagnosis. Most of the respondents' emotional and informational needs are not fulfilled, which results from the lack of both social and emotional support. Conclusion. The difficulties faced by parents of children with autism spectrum disorders most often include a difficult access to specialists, high costs of the conducted therapy, lack of systematic procedures, as well as an excessive distance to the facility where treatment is applied.
7/10
Nr opisu: 0000036937 Autorzy: Anna Zwierzchowska, Krystyna Gawlik, Joanna Operskalska, Anna Sass. Tytuł pracy: Stumulacja ukierunkowana a sprawność fizyczna osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Studium przypadku Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, nr 2, s. 125--133 p-ISSN: 0137-818X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: opis przypadku Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: stymulacja ukierunkowana ; sprawność fizyczna ; niepełnosprawność intelektualna Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
8/10
Nr opisu: 0000033740 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Trudności w realizacji ról rodzicielskich rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną Tytuł całości: W: Kiedy myślimy rodzina... / red. Małgorzata Duda, Katarzyna Kutek-Sładek Miejsce wydania: Kraków Wydawca: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe Rok wydania: 2016 Seria: Praca Socjalna w Teorii i Działaniu, 2 Strony zajęte przez pracę: S. 231-248 ISBN: 978-83-7438-508-4 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 31294 Liczba arkuszy: 0,8 Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; niepełnosprawność intelektualna ; rodzina Słowa kluczowe ang.: child with a disability ; mental disability ; family Uwaga: Kopia dostepna w Sekcji Bibliometrii Streszczenie: The paper presents the results of research on difficulties in realization of parental roles of parents of children with intelectual disabilities. The author has surveyed 222 parents of children with intellectual disabilities, including 111 mothers and 111 fathers. the research was completed in 2013 and 2014 in the Lublin Province. On the basis of parents' declarations it can be seen that most respondents did not encounter difficulties in the professional sphere or the sphere of marriage, but in tasks connected with raising a child with a disability. Problems that apper in parenting children with disabilities concern most often health care services, rehabilitation and the way the disabled are treated by others.
9/10
Nr opisu: 0000031945 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Pojawienie się dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie w retrospekcyjnej ocenie matek Tytuł całości: W: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia / red. nauk. Jolanta Wiśniewska Miejsce wydania: Radom Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy Rok wydania: 2015 Seria: Egzystencjalne problemy człowieka współczesnego Strony zajęte przez pracę: S. 109-123 ISBN: 978-83-7789-381-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,75 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; niepełnosprawność intelektualna ; matka ; rodzina Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
10/10
Nr opisu: 0000030248 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł monografii: Rola matki i ojca w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną / Dorota Tomczyszyn Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2015 Strony: s. 451, [68], 24 cm Seria: Monografie i Rozprawy, nr 3 ISBN: 978-83-61044-87-1 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka merytoryczna: praca monograficzna Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 25 Praca recenzowana Słowa kluczowe: rodzina ; niepełnosprawność intelektualna ; macierzyństwo ; ojcostwo ; jakość życia ; dziecko niepełnosprawne intelektualnie