AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: UMIEJĘTNOŚCI
Liczba odnalezionych rekordów: 4



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/4
Nr opisu: 0000042761
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Diagnoza umiejętności rozpoznawania kształtów figur geometrycznych u dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: Diagnosis of preschoolers' recognition of geometric shapes
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 14, nr 2, s. 113--124
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: diagnoza ; dzieci ; edukacja przedszkolna ; figury geometryczne ; geometria ; umiejętności ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; diagnosis ; geometric skills ; kindergarten
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/847
DOI: 10.19251/sej/2021.14.2(9)
Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była diagnoza rozpoznawania płaskich figur geometrycznych przez dzieci wieku 5-7 lat, które uczęszczały do wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badaniem objęto 354 dzieci. Do diagnozy wykorzystano nowoczesne technologie, tj. okulograf stacjonarny Eye Tracker Glasses rejestrujący dane z częstotliwością pomiarów 250 Hz. To nowoczesne narzędzie posiada specjalny system pomiarowy, który śledzi i zapisuje obraz, w jakiej kolejności oraz w jakim tempie patrzy badana osoba. W celu wykazania różnic pomiędzy poprawnością wykonania zadań, a przedszkolem do którego uczęszcza badane dziecko zastosowano test Chi-kwadrat Pearsona. Do oceny różnic w czasie wykonania zadania wykorzystano jednoczynnikową analizę wariancji. We wszystkich analizowanych przypadkach przyjęto poziom istotności p=0.05. Wyniki badanej grupy przedszkolaków pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na ten poziom jest wiek rozpoczęcia edukacji przedszkolnej i czas jej trwania.
Streszczenie: The article presents the results of research aimed at diagnosing flat geometric figures by children aged 5-7 who attended selected kindergartens in the Biała Podlaska poviat. 354 children were included in the research. Modern technologies were used for diagnosis, such as a stationary Eye Tracker Glasses, which records data with a measurement frequency of 250 Hz. This modern tool has a special measurement system that tracks and records the image, in what order and at what pace the examined person looks. The Pearson Chi-square test was used to demonstrate the differences between the correctness of the tasks performed and the kindergarten attended by the examined child. One-way analysis of variance was used to assess the differences in the performance of the task. In all analysed cases, the level of significance was p = 0.05. The results of the studied group of pre-schoolers showed differences in the level of knowledge and skills in geometry. An important factor influencing this level is the age at which preschool education begins and its duration.

2/4
Nr opisu: 0000036655
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Możliwości zastosowania chemii w edukacji przedszkolnej - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 27, nr 2, s. 179--192
p-ISSN: 1734-185X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; wiedza ; umiejętności ; eksperymenty chemiczne
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; knowledge ; skills ; chemical experiments
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/211
DOI: 10.16926/p.2018.27.48
Streszczenie: Experiments carried out by children are highly instructive adventures that develop interest in science. For nothing motivates a child to learn physics or chemistry more than experiment making. "Little Scientists" discover the laws of physics and chemistry supervised by their teachers, using safe reagents, chemical glass, and other equipment required to conduct experiments. Experimenting favours the search for answers to the most basic questions, it helps children see the magic of science and discover the secrets of the world around. Contrary to the common opinion holding that physical or chemical experiments may be introduced at the beginning of primary school at the earliest, preschool-age children are already prepared for such activities. The article presents a chemical experiment concerning sugar detection conducted by 6-year-olds. Research was performed to determine whether making chemical experiments has an impact on the level of children's knowledge about sugars. The study included 20 children who carried out chemical experiments in four parallel groups. The level of knowledge was tested twice: first - prior to the experiment, and next - following the experiment. The analysis of obtained data demonstrated that after the experiment the level of children's knowledge about sugars increased significantly, as evidenced by the t-Student Test outcomes.

3/4
Nr opisu: 0000031470
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Kompetencii šestiletnego rebenka v svete doškol'noj diagnostiki
Tytuł równoległy: Competences of six-year-old children in the light of preschool assessment
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, no 15, s. 32--40
p-ISSN: 2219-5203

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 35375
Liczba arkuszy: 0,88
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; kompetencje ; umiejętności
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; school readiness ; competences ; skills
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
Streszczenie: The purpose of this paper is to discuss the competences of six-year-olds in the context of school readiness. Teachers, owing to the preschool assessment, are able to evaluate the level of mastery of particular skills, namely what children have achieved, what they know, what they can do, and what they have difficulties with. Kindergarten creates favourable conditions and provides opportunities which stimulate the development of children. Thus, a child systematically acquires competences which are necessary in order to start learning at primary school. Providing information about children, preschool assessment is a useful tool not only for teachers but also for parents.

4/4
Nr opisu: 0000025254
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Bariery doskonalenia umiejętności negocjacyjnych
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 1993, nr 12, s. 29--31
p-ISSN: 0137-7221

Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: negocjacje ; umiejętności ; doskonalenie

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB