Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
ZABURZENIA MOWY Liczba odnalezionych rekordów: 9
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu. Streszczenie: Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in human life. The correct development of speech is a very important element of a child's school maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of specific difficulties with learning will also be presented. Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by G. Demel. Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and writing. Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.
2/9
Nr opisu: 0000033194 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola przedszkola w rozwoju mowy dziecka Tytuł całości: W: Prorozwojowy projekt edukacji / red. Marcin Białas Miejsce wydania: Poznań Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Collegium Da Vinci Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 259-269 ISBN: 978-83-87653-32-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 22153 Liczba arkuszy: 0,55 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; przedszkole ; zaburzenia mowy Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
3/9
Nr opisu: 0000033784 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji językowej u osób z zespołem Downa Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, T.48, z. 3, s. 58--70 p-ISSN: 1734-6614 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 11.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; terapia logopedyczna ; zaburzenia mowy ; zespół Downa Słowa kluczowe ang.: speech ; speech therapy ; articulation disorders ; Down syndrome Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii http://www.kul.pl/nr-48-3-2016,art_71691.html Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej u osób z zespołem Downa. Omówiono proces kształtowania mowy dziecka z zespołem Downa. Rozwój mowy przebiega różnorodnie i zależy przede wszystkim od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, warunków anatomicznych, motywacji, czasu rozpoczęcia oraz intensywności terapii logopedycznej. Zwrócono uwagę na czynniki utrudniające porozumiewanie werbalne. Zaburzenia artykulacyjne są najczęściej spowodowane u dzieci z zespołem Downa nieprawidłową budową i funkcjonowaniem narządów artykulacyjnych. Wskazano na konieczność wczesnego wspomagania rozwoju mowy i przedstawiono program temu służący, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości i zainteresowań dziecka. Streszczenie: The article presents the issue of language communication of people with Down syndrome. It describes the process of the development of speech, which may have different course depending on the degree of mental disability, anatomical conditions, motivation, the beginning of speech therapy and its intensity. The author pays attention to factors which may make verbal communication more difficult. The main reasons for the articulation of disorders of children with Down syndrome are usually abnormal structure and functioning of articulator. The article emphasizes the necessity of early support for speech development. It presents the program of speech development for a child with Down syndrome and stresses the importance of individual methods of speech therapy, adjusted to child's abilities and interests.
4/9
Nr opisu: 0000032460 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rodzina wobec zagrożeń rozwoju komunikacji werbalnej Tytuł całości: W: Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania / red. Danuta Opozda, S. Maria Loyola-Opiela, Dorota Bis, Ewelina Świdrak Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo Episteme Rok wydania: 2015 Seria: Biblioteka Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, nr 8 Strony zajęte przez pracę: S. 127-141 ISBN: 978-83-62495-77-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 34395 Liczba arkuszy: 0,86 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; rodzina ; zaburzenia mowy Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
5/9
Nr opisu: 0000028868 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych. Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.
6/9
Nr opisu: 0000029187 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková Miejsce wydania: Ružomberok Wydawca: VERBUM Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S.32-42 ISBN: 978-80-561-0176-6 Uwagi: Streszcz w j. ang. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Język publikacji: POL Liczba znaków: 31513 Liczba arkuszy: 0,78 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013
7/9
Nr opisu: 0000026861 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Diagnoza i wspomaganie rozwoju mowy dzieci sześcioletnich Tytuł całości: W: Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Dorota Chimicz, Agnieszka Pawlak Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo UMCS Rok wydania: 2012 Strony zajęte przez pracę: S. 497-506 ISBN: 978-83-7784-050-4 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; wspomaganie rozwoju ; dzieci
8/9
Nr opisu: 0000020366 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Profilaktyka i wczesna diagnoza zaburzeń mowy Tytuł całości: W: Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia / red. Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo UMCS Rok wydania: 2010 Strony zajęte przez pracę: 46-53 ISBN: 978-83-227-3148-2 Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; wada wymowy ; profilaktyka ; logopedia Uwaga: sygn. 11486 VI.4 CZYT.
9/9
Nr opisu: 0000026866 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Early diagnosis of speech defects : needs vs. reality Tytuł całości: W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension / ed. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło Miejsce wydania: Szczecin Wydawca: Zapol Rok wydania: 2008 Strony zajęte przez pracę: S. 363-368 ISBN: 978-83-751808-2-4 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej Język publikacji: ENG Praca recenzowana Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; profilaktyka ; logopedia Słowa kluczowe ang.: speach defects ; logopedic prophylactis ; diagnosis