AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: ZABURZENIA MOWY
Liczba odnalezionych rekordów: 9



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/9
Nr opisu: 0000036786
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a trudności w czytaniu i pisaniu
Tytuł równoległy: Speech disorders and difficulties with reading and writing
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, nr 4, s. 56--64
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; trudności w czytaniu i pisaniu
Słowa kluczowe ang.: speech ; speech disorders ; difficulties with reading and writing
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/8eRVLShAg4B2h4ypQcLl
DOI: 10.29316/rs.2018.37
Streszczenie: Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu.
Streszczenie: Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in human life. The correct development of speech is a very important element of a child's school maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of specific difficulties with learning will also be presented. Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by G. Demel. Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and writing. Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.

2/9
Nr opisu: 0000033194
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Rola przedszkola w rozwoju mowy dziecka
Tytuł całości: W: Prorozwojowy projekt edukacji / red. Marcin Białas
Miejsce wydania: Poznań
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Collegium Da Vinci
Rok wydania: 2016
Strony zajęte przez pracę: S. 259-269
ISBN: 978-83-87653-32-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 22153
Liczba arkuszy: 0,55
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; przedszkole ; zaburzenia mowy
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/9
Nr opisu: 0000033784
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji językowej u osób z zespołem Downa
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T.48, z. 3, s. 58--70
p-ISSN: 1734-6614

Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 11.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; terapia logopedyczna ; zaburzenia mowy ; zespół Downa
Słowa kluczowe ang.: speech ; speech therapy ; articulation disorders ; Down syndrome
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
http://www.kul.pl/nr-48-3-2016,art_71691.html
Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej u osób z zespołem Downa. Omówiono proces kształtowania mowy dziecka z zespołem Downa. Rozwój mowy przebiega różnorodnie i zależy przede wszystkim od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, warunków anatomicznych, motywacji, czasu rozpoczęcia oraz intensywności terapii logopedycznej. Zwrócono uwagę na czynniki utrudniające porozumiewanie werbalne. Zaburzenia artykulacyjne są najczęściej spowodowane u dzieci z zespołem Downa nieprawidłową budową i funkcjonowaniem narządów artykulacyjnych. Wskazano na konieczność wczesnego wspomagania rozwoju mowy i przedstawiono program temu służący, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości i zainteresowań dziecka.
Streszczenie: The article presents the issue of language communication of people with Down syndrome. It describes the process of the development of speech, which may have different course depending on the degree of mental disability, anatomical conditions, motivation, the beginning of speech therapy and its intensity. The author pays attention to factors which may make verbal communication more difficult. The main reasons for the articulation of disorders of children with Down syndrome are usually abnormal structure and functioning of articulator. The article emphasizes the necessity of early support for speech development. It presents the program of speech development for a child with Down syndrome and stresses the importance of individual methods of speech therapy, adjusted to child's abilities and interests.

4/9
Nr opisu: 0000032460
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Rodzina wobec zagrożeń rozwoju komunikacji werbalnej
Tytuł całości: W: Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania / red. Danuta Opozda, S. Maria Loyola-Opiela, Dorota Bis, Ewelina Świdrak
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo Episteme
Rok wydania: 2015
Seria: Biblioteka Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, nr 8
Strony zajęte przez pracę: S. 127-141
ISBN: 978-83-62495-77-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 34395
Liczba arkuszy: 0,86
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; rodzina ; zaburzenia mowy
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

5/9
Nr opisu: 0000028868
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka
Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf
Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych.
Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.

6/9
Nr opisu: 0000029187
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne
Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study
Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková
Miejsce wydania: Ružomberok
Wydawca: VERBUM
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S.32-42
ISBN: 978-80-561-0176-6
Uwagi: Streszcz w j. ang.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 31513
Liczba arkuszy: 0,78
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher
Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013

7/9
Nr opisu: 0000026861
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Diagnoza i wspomaganie rozwoju mowy dzieci sześcioletnich
Tytuł całości: W: Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Dorota Chimicz, Agnieszka Pawlak
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2012
Strony zajęte przez pracę: S. 497-506
ISBN: 978-83-7784-050-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; wspomaganie rozwoju ; dzieci

8/9
Nr opisu: 0000020366
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Profilaktyka i wczesna diagnoza zaburzeń mowy
Tytuł całości: W: Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia / red. Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2010
Strony zajęte przez pracę: 46-53
ISBN: 978-83-227-3148-2
Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; wada wymowy ; profilaktyka ; logopedia
Uwaga: sygn. 11486 VI.4 CZYT.

9/9
Nr opisu: 0000026866
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Early diagnosis of speech defects : needs vs. reality
Tytuł całości: W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension / ed. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło
Miejsce wydania: Szczecin
Wydawca: Zapol
Rok wydania: 2008
Strony zajęte przez pracę: S. 363-368
ISBN: 978-83-751808-2-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; profilaktyka ; logopedia
Słowa kluczowe ang.: speach defects ; logopedic prophylactis ; diagnosis

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB